حکم خرید و اجاره خانه از پول ربوی چیست
کد خبر: 3909626
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۳

حکم خرید و اجاره خانه از پول ربوی چیست

یکی از سوالات درباره احکام خرید خانه با پول حرام و ربا این است که اگر از پول پس‌انداز سود ربوی خانه‌ای بخریم حکم نماز و اعمال دیگر چیست؟

به گزارش ایکنا، درباره احکام خرید با پول حرام و ربا سؤالات متعددی می‌تواند مطرح شود، در ادامه مهم‌ترین سؤالات در این رابطه مطرح و نظر برخی مراجع عظام بیان می‌شود:

سوال:

1- اگر اجاره خونه‌ای را از سود ربوی بدهیم آیا نماز باطل و استفاده از آن مکان اشکال دارد؟

2- اگر از پول پس‌انداز سود ربوی خانه‌ای بخریم حکم نماز و اعمال دیگر چیست؟

پاسخ:

آیت‌الله العظمی خامنه‌ای: 

پاسخ 1 و 2، نماز و اعمال دیگر باطل نیستند.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:

1- در صورتی که از اول قصد داشته از پول حرام اجاره را بدهد، اجاره صحیح نیست و نماز اشکال دارد، مگر این که از اول قصد نداشته یا بعدا مجبور شود که در این صورت نماز صحیح است، ولی اجاره را بدهکار است.

2- اشکال دارد و باید مقدار ربایی که گرفته‌اند، برگردانند، البته اگر کسی که سود ربوی داده مجددا آن را با اختیار خودش به شما ببخشد اشکالی ندارد. ضمنا اگر منظور از سود ربوی سود بانکی است، با توجه به اين که بانک‌ها طبق قوانين و مقررات حکومت اسلامی موظف به رعايت قراردادها و عقود شرعيه (از قبيل مضاربه و شرکت و مانند آن) هستند دريافت سود سپرده از آنها مانعی ندارد.

آیت‌الله العظمی سیستانی:

در هر دو مورد نماز صحیح است، ولی باید پول ربا را به صاحبش باز گردانید مگر اینکه راضی به تصرف شما باشد.

آیت‌الله العظمی شبیری:

اگر معامله کلی باشد در بسیاری از موارد که طرف مقابل حرام بودن مال را نمی‌داند، چون راضی است، پولی به دست او برسد که به حسب ظاهر حکم شرع برای او حلال بوده، نماز او صحیح است، ولی اگر به این صورت هم راضی نباشد، غسل و وضوی او به فتوا یا احتیاط باطل است و نماز او به احتیاط.

جمع‌آوری کننده: سیدادعلی اولیایی

انتهای پیام
captcha