عفت؛ لازمه عقل و غیرت
کد خبر: 3909785
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸

عفت؛ لازمه عقل و غیرت

تنها دین اسلام نیست كه ما را به عفاف و پاكدامنی فرا می‌خواند، بلكه این ندا از درون آدمی نشئت گرفته و دین آن را تأیید می‌کند. غیرت، جوانمردی و كرامت نفسانی، انسان را به عفاف دعوت می‌كنند چراکه هویت انسان در سایه تقویت عفاف آشكار می‌شود.

در آیات قرآن کریم تأکید بسیاری بر حفظ عفت و پاکدامنی شده است و یکی از مصادیق حفظ عفت از دیدگاه قرآن پوشاندن نگاه خود از نامحرم چه برای زنان و چه برای مردان بیان شده است. در این راستا خداوند متعال در آیه 30 سوره نور می‌فرماید: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ؛ به مردان با ايمان بگو ديده فرو نهند و پاكدامنى ورزند كه اين براى آنان پاكيزه‏‌تر است زيرا خدا به آنچه مى‌كنند آگاه است».

همچنین در آیه 31 سوره نور خطاب به زنان می‌فرماید: «و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعاً از آن پيداست و بايد روسرى خود را بر سينه خويش [فرو] اندازند و زيورهايشان را جز براى شوهرانشان يا پدرانشان يا پدران شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران شوهرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان يا پسران خواهرانشان يا زنان [هم‌كيش] خود يا كنيزانشان يا خدمتكاران مرد كه [از زن] بى‌‏نيازند يا كودكانى كه بر عورت‌هاى زنان وقوف حاصل نكرده‌اند آشكار نكنند و پاهاى خود را [به گونه‏‌اى به زمين] نكوبند تا آنچه از زينتشان نهفته مى‌دارند معلوم گردد، اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه كنيد اميد كه رستگار شويد».

از آنجایی که پوشش زنان و پوشیدن زینت‌های وی برای حفظ عفت و پاکدامنی از مردان مهم‌تر است، لذا قرآن کریم می‌فرماید: «و لا یُبدینَ زینَتَهُنَّ إلّا ما ظَهَرَ مِن‌ها، وَلیَضرِبنَ بِخُمُرِهنَّ علی جُیُوبهنَّ.....» بنابراین مقتضای نهی در این آیه این است که خودنمایی زن و آشکار کردن زینت‌های پنهان حرام بوده و مخالف فرمان الهی است. در آیه 59 سوره احزاب نیز بر حفظ پوشش تأکید شده و می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا، اى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوشش‌هاى خود را بر خود فروتر گيرند اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديك‌تر است و خدا آمرزنده مهربان است».

دوگانگی در بحث حجاب و عفاف 

آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌شاهرودی، نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان، با اشاره به اینکه چادر حجاب برتر و کامل است، گفت: خودنمایاندن و در دید قرار گرفتن از دیدگاه اسلام و قرآن قابل قبول نیست و واژه سرابیل در قرآن نیز اشاره به زنانی با پوشش لباس‌های بدن‌نما بوده، که صورت‌های آن‌ها در آتش می‌سوزد.

وی به نوع رفتارها و دوگانگی‌های پیش آمده در جامعه اسلامی اشاره کرد و افزود: نشان دادن الگوهایی از صدا و سیما و یا شبکه‌های خانگی از خطاهایی است که الگوهای غلط به جامعه معرفی می‌شود. غرب در تلاش برای تعریف شخصیت پوشیده برای آقایان و آزاد برای بانوان است، و سعی دارد تا پوشش و حجاب مورد تأیید خود را در جوامع اسلامی عملی کند.

شاهرودی با بیان اینکه حجاب حائل بین محرم و نامحرم بوده و نگاه‌های نامحرمانه و شهوت‌آمیز را از بین خواهد برد، بیان کرد: پوشیدگی مرد و زن از تأکیدات دین اسلام است، چراکه نگاه‌ها به زن و یا مرد محجبه مثبت بوده و کسی با دید منفی آن‌ها را رصد نخواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه ما در قبال حجاب و عفاف مسئولیت داشته و باید این مسئولیت را به نحو احسن به سرانجام رساند، تاکید کرد: دشمن امروز برای مقابله با رشد و توسعه دین اسلام جنگ تمدن‌ها را به راه‌انداخته است چراکه تاب‌آوری دشمنان در مقابل اسلام از بین رفته است.

شاهرودی با اشاره به اینکه ایران ام‌القرای جهان اسلام است، اظهار کرد: ما مسئول هستیم و باید توجه داشته باشیم که دین زورکی نمی‌شود به همین خاطر با تکیه بر فهم، درک، منطق، مبنا و اقدام، حرکت خود را بر اساس تفکر ارزشی اسلام قرار داده تا بتوان مانع گسترش انحرافات و ناهنجاری‌های در جامعه شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان با تأکید بر اینکه عدم توجه به مهرورزی اسلام منجر به بروز مشکلات عدیده‌ای می‌شود، اعلام کرد: ریشه همه مشکلات و بی‌حجابی‌ها از عدم توجه به فرهنگ اسلامی نشأت می‌گیرد و می‌طلبد توجه به فرهنگ قرآن واسلام با جدیت بیشتری دنبال شود.

وی با بیان اینکه امروز باید منطق مبنای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف قرار گیرد، تأکید کرد: مسئولان ابتدا از خود، خانواده‌های خود و نیروهای تحت نظارتشان آغاز کرده و پس از آن ارزش‌ها را به جامعه تعمیم دهند.

هویت انسان در سایه قوام عفاف آشكار می‌شود

حجت‌الاسلام علی رستمی، معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان، در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: تنها دین نیست كه ما را به عفاف و پاكدامنی فرا می‌خواند، بلكه این ندا از درون آدمی نشئت می‌گیرد، كه دین نیز آن را تأیید می‌کند. غیرت، جوانمردی و كرامت نفسانی همگی انسان را به عفاف دعوت می‌كنند كه طبق روایت، عفت و پاكدامی اصل جوانمردی است علاوه بر این، هویت انسان در سایه قوام عفاف آشكار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امام علی(ع) در این زمینه می‌فرماید: «هر آن كس كه عقل دارد، عفاف می‌ورزد، زیرا منشأ هر دو صفت، حركت به سوی تعادل و پرهیز از افراط و تفریط است»، بیان کرد: عفت در فکر، عفت در نگاه، عفت در معاشرت، عفت در زینت، عفت در زینت، عفت در کلام و عفت در ستر از دستورات مؤکد دین اسلام و قرآن کریم است.

رستمی به آثار و برکات عفت و پاکدامنی در جامعه اشاره و بیان کرد: یکی از آثار عفت در جامعه استحكام خانواده و پاكی نسل انسان بوده است چراکه اگر عفاف در جامعه كاملاً‌ رعایت شود ثبات و استحكام خانواده بیشتر می‌شود و باعث شناخته شدن نسل‌ها و تقویت و پیوند بین زن و شوهر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شخصیت هر فردی در گرو حفظ این سرمایه والای انسانی است، ادامه داد: آرامش روانی و تمركز حواس، سلامت جامعه و فرد، تزكیه اعمال، تضعیف و كاهش شهوات، سبك شدن بار گناهان، عزت یافتن، بالا رفتن قدر و منزلت نزد خداوند و حفظ آبرو از آثار و برکات حفظ عفت و پاکدامنی است.

رستمی بیان کرد: اعتقاد به خدا، دین و معاد بهترین راه تقویت عفت و خویشتن‌داری است؛ چرا که مؤمن همواره خویش را در محضر خدای متعال می‌داند. حضرت یوسف صدیق وقتی در دام شهوت زلیخا گرفتار شد و همه در‌ها را به روی خود بسته دید از ایمان خویش بهره جست و به خدا پناه برد. تلاش درونی انسان برای حاکمیت خوبی‌ها و محسنات در سیطره وجودش عفت است و چون تقویت عفت موجب پاکی و نزهت است. هر مقدار که انسان عفیف باشد به عالم قدس و ملائک نزدیک‌تر خواهد بود.

اهمیت حجاب و عفاف از دیدگاه قرآن

لیلا حیدری، مسئول امور بانوان آموزش و پرورش کردستان، نیز در این زمینه اظهار کرد: ایرانیان همواره از گذشته مناجیان حجاب بوده‌اند و از گذشته نیز به استفاده از لباس‌های بلند و روسری‌های پوشیده نامدار بوده‌اند، اما متأسفانه امروزه در خیابان‌ها افراد و زنانی را می‌بینیم که با کلاس بودن را در استفاده از برندهای دنیای غرب می‌دانند.

وی با اشاره به اهمیت امر حجاب و عفاف از دیدگاه قرآن و اسلام افزود: ما باید زمینه آشنایی بیشتر جوانان و نوجوانان با مفاهیم انسان‌ساز قرآن را فراهم کنیم که در این راستا آموزش و پرورش اقدامات مطلوبی را در سطح استان انجام داده است.

حیدری بیان کرد: دشمن سرمایه‌گذاری کلانی را در جنگ تمام عیار فرهنگی انجام داده است تا اسباب از هم پاشیدگی جمهوری اسلامی را فراهم آورد و این امر نیازمند چاره‌اندیشی از سوی فعالان فرهنگی است و البته نقش والدین از اهمیت بسزایی برخوردار بوده چراکه خانواده اولین کانونی است که فرزندان در آن پرورش داده می‌شوند.

وی ادامه داد: این هجمه‌های فرهنگی زمانی که از سوی دشمن برنامه‌ریزی می‌شود جای تعجب ندارد چرا که آنها فلسفه وجودی خود را اینگونه و در مخالفت با کشورمان تعریف کرده‌اند در حالی که مسأله حجاب مسأله‌ای است که اگر چه مقدمه است برای چیزهای بالاتر اما خود یک مسأله ارزشی است.

حیدری در پایان با اشاره به اینکه رعایت حجاب زمینه‌ساز حضور بانوان در عرصه‌های مختلف است، یادآور شد: رعایت این مهم موجب حفظ شأن و شخصیت بانوان می‌شود.

انتهای پیام
captcha