کمبود سرانه فضای مطالعه در روستا‌های کردستان
کد خبر: 3910064
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶

کمبود سرانه فضای مطالعه در روستا‌های کردستان

فرماندار شهرستان سقز با اشاره به کمبود سرانه فضای مطالعه در روستاها، گفت: توجه به نیاز‌های روستاییان به ویژه حوزه فرهنگ باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و مسئولان باید با کمک خیرین گا‌م‌های مهمی در این بخش بردارند.

به گزارش ایکنا از کردستان، کامل کریمیان، فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سقز، امروز، 22 تیرماه در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سقز با تأکید بر لزوم حمایت از کتابخانه‌های عمومی اظهار کرد: پشتیبانی از کتابخانه‌های عمومی به ‌عنوان یک‌ نهاد اثرگذار در توسعه فرهنگی وظیفه‌ای همگانی است چرا که عملکرد مثبت آن‌ها در نهایت به نفع جامعه خواهد بود.

وی با اشاره به كمبود سرانه فضای مطالعه در روستاها، بیان کرد: توجه به نیازهای روستاییان به ویژه حوزه فرهنگ باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و مسئولان باید با کمک خیرین  گا‌م‌های مهمی در این بخش بردارند.

فرماندار شهرستان سقز با اعلام اینکه بسترسازی برای توسعه فضای کتابخانه‌ای و ترویج فرهنگ کتابخوانی در روستاها ضرورتی انکارناپذیر است، عنوان کرد: بخشداران با مشاركت دهیاران و اعضای شورا می‌توانند فضا و امکانات لازم را برای راه‌اندازی كتابخانه مشاركتی در روستاها فراهم کنند.

وی با تأکید بر توجه به منابع كتابخانه‌ای اعلام کرد: تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی بر اساس خواست‌ها و علایق مخاطبان نقش مهمی در ترویج فرهنگ کتابخوانی و توجه به کتاب دارد. تلاش برای غنی‌تر کردن منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی شهرستان امری ضروری است و انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سقز باید به این مقوله توجه ویژه‌ای داشته باشد.

فعالیت 15 کتابخانه عمومی در سقز

محمد مخدومی، مدیر كل جدید كتابخانه‌های عمومی كردستان هم در ادامه با بیان اینكه استان کردستان دارای 80 باب كتابخانه عمومی است، اظهار کرد: از این تعداد 50 باب نهادی و بقیه مشارکتی است.

وی با اعلام اینکه شهرستان سقز دارای بیشترین کتابخانه عمومی مشارکتی فعال در سطح استان کردستان است، افزود: هم اکنون علاوه بر پنج باب کتابخانه عمومی نهادی، 10 باب کتابخانه عمومی مشاركتی نیز در شهرستان سقز فعال است.

مدیركل كتابخانه‌های عمومی كردستان با تقدیر از تلاش‌های انجمن زانست سقز، افزود: برای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و كتابخوانی، با این نهاد مردم نهاد تفاهم نامه منعقد و از ظرفیت‌های آن به منظور توسعه فرهنگی منطقه استفاده می‌شود.

وی با اشاره به حمایت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان از نویسندگان و ناشران بومی، اعلام کرد: یکی از برنامه‌های اولویت دار این نهاد فرهنگی حمایت از این قشر تاثیرگذار در حوزه کتاب است که به شیوه‌های مختلف این پشتیبانی صورت می‌گیرد.

عضویت 6 هزار سقزی در کتابخانه‌های عمومی

سمیه ایزدیار، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی سقز با بیان اینكه، سالانه بیش از 110 هزار نفر از مردم این شهرستان به 15 كتابخانه نهادی و مشاركتی مراجعه می كنند، اظهار کرد: راه‌اندازی كتابخانه‌های مشاركتی به ویژه در روستاها با اولویت‌بخش سرشیو ضروری است.

وی بیان کرد: هم اکنون شهرستان سقز دارای 5 باب کتابخانه عمومی نهادی و 10 باب کتابخانه عمومی مشارکتی با 6 هزار و 500 عضو فعال است.

ایزدیار با اشاره به اینکه زیربنای کتابخانه‌های عمومی نهادی شهرستان سقز چهار هزار و 500 متر مربع است، یادآور شد: همچنین بالغ بر 80 هزار نسخه کتاب با موضوعات متنوع در کتابخانه‌های عمومی شهرستان در دسترس عموم قرار دارد.

انتهای پیام
captcha