جوان امروز به دنبال پذیرش دین براساس عقلانیت است
کد خبر: 3914532
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱

جوان امروز به دنبال پذیرش دین براساس عقلانیت است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان بیان کرد: آنچه که کار فرهنگی را در جامعه ما بسیار دشوار می‌کند پیوستگی میان دین و حکومت است و نسل امروز به دنبال پذیرش دین براساس عقلانیت نه دستورالعمل و بخشنامه است.

به گزارش ایکنا از کردستان، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل تبلیغات اسلامی کردستان، حجت‌الاسلام احمد حاتمیان، مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان در نشست شبکه متمرکز نخبگان استانی که دیروز، 13 مردادماه در اداره تبلیغات اسلامی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: شیوه و روش زندگی فرزندان ما با شیوه زندگی و تربیتی ما در گذشته متفاوت است و نباید بر تربیت فرزندان با شیوه گذشته اصرار داشته باشیم و باید با افزایش علم و آگاهی خود بتوانیم جوابگوی خوبی برای ابهامات فرزندانمان در تمام دوران زندگی باشیم.

وی با اشاره به اینکه امروزه دغدغه پدر و مادران و نسل پیشین دور شدن فرزندان از دین و آموزه‌های اسلامی است، افزود: شهید بهشتی و شهید مطهری در دو مطلب نزدیک به هم از نظر محتوا عنوان می‌کنند که هیچگاه نباید فرزندان را متهم به بی‌دینی کرد چرا که طرز فکر جوانان امروز متفاوت است و آنها به دنبال دانشی هستند که مسائل را براساس خرد و عقلانیت بپذیرند.

حاتمیان بیان کرد: آنچه که کار فرهنگی را در جامعه ما بسیار دشوار می‌کند، پیوستگی میان دین و حکومت است و نسل امروز دین حکومتی را پس می‌زند و دین و ارزش‌هایی را می‌پذیرند که براساس عقلانیت و خرد تبیین شود نه براساس دستورالعمل و بخشنامه.

تبیین مفاهیم دینی براساس خردمحوری

وی بیان کرد: بسیاری از مواقع نظام حاکم به دنبال تثبیت ارزش‌های اسلامی است، اما نگاه جامعه گاهی به گونه‌ای است که کارها مبتنی بر حکومت دینی نیست و آن را پس می‌زنند بنابراین افراد نخبه و بانوان فعال استان می‌توانند برای تثبیت ارزش‌ها و هنجارهای دینی تلاش کنند و براین اساس نیازمند برنامه‌هایی مبتنی بر دانش، خرد محوری، روانشناسی و جامعه‌شناسی اجتماعی هستند.

حاتمیان خطاب به بانوان حاضر در این شبکه متمرکز اعلام کرد: باید در حوزه ارزش‌های دینی اجتماعی، مبارزه با ناهنجاری‌ها که مبتنی بر آموزه‌های وحیانی است کمک شود تا در برنامه‌ها و مناسبات مختلف برای کمک به فرهنگ دینی این جامعه بدور از نگرش‌های شخصی طرح و برنامه‌ای ارائه شود. از بانوان فعال استان می‌خواهیم که به این نهاد فرهنگی کمک کنند تا با شناختی که از وضعیت جامعه دارند برنامه‌های ارزشمندی در حوزه فرهنگی و اجتماعی براساس اولویت‌ها و نیاز جامعه تهیه و ارائه دهند.

شناسایی مشکلات و اولویت‌های استان

فرانک قدسی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان نیز در این نشست اظهار کرد: هر کدام از بانوان عضو این جلسه پنج اولویت را از مشکلات و مسائل استان تهیه و به تبلیغات اسلامی ارائه دهند تا اولویت‌ها براساس نیاز استان رسیدگی و بررسی شود و در نهایت به چند اولویت اصلی و اساسی برسیم.

وی با اشاره به اینکه باید اولویت‌ها براساس مطالعات لازم ارائه شود، افزود: هر اولویتی که اعلام می‌شود نباید کلی باشد بلکه باید یک مشکل و دغدغه اساسی را مطرح کند که بتوانیم به موضوع رسیدگی کنیم و بتوانیم در حل یک مشکل و معضل اجتماعی و فرهنگی گام برداریم. بعد از انتخاب اولویت‌ها برنامه‌‎های جامع تهیه و برنامه زمانبندی برای رسیدگی به آن مطرح خواهد شد که اجرای این امور می تواند ما را در فع بسیاری از مسائل و مشکلات راهنمایی کند.

نگاه سطحی چاره‌ساز مشکلات جامعه نیست

غزاله مرادی، از بانوان عضو شبکه متمرکز نخبگان فعال استان کردستان نیز اظهار کرد: باید مشکلات جامعه ریشه‌ای‌تر بررسی شود و نگاه سطحی به مشکلات نمی‌تواند در رفع مشکلات و معضلات چاره‌ساز باشد.

وی بیان کرد: احصای مشکلات باید یکی یکی پیش برود و راهکارهای اساسی برای رفع مشکلات اعلام شود و خروجی فعالیت‌ها نیز مشخص باشد چراکه اجرای فعالیت‌ها بسیاری ضروری‌ و لازم است و تنها ارائه مشکل و راهکار مهم نیست و باید مصوبات عملیاتی شود.

فاطمه سهرابی، رئیس جمعیت بانوان فرهیخته استان کردستان نیز با اشاره به اینکه مشکلات و معضلات استان احصا شده است، عنوان کرد: در این راستا باید کارهای میدانی و اقداماتی مختص به استان کردستان انجام شود.

وی بیان کرد: آموزش غلط نتایج بدی به دنبال دارد و برگزاری کارگاه‌های آموزشی مثل روال گذشته نمی‌تواند در توانمندی افراد جامعه و یا رفع مشکلات مؤثر باشد.

برنامه‌ریزی براساس ظرفیت‌های بومی

ژاله حیدری‌مقدم، یکی دیگر از اعضای جمعیت بانوان فرهیخته استان نیز در این مراسم بیان کرد: این شبکه متمرکز یک نهاد تصمیم‌ساز به شمار می‌رود و در این راستا باید دنبال تصمیمات درست و مبتنی بر تحلیل علمی و میدانی در جامعه باشیم.

وی با تأکید بر اینکه همه مشکلات موجود در جامعه را نمی توان احصا کنیم اما می‌توانیم یک گوشه از آن را در حوزه فرهنگ دینی پیگیری کنیم، ادامه داد: بسیاری از مسائل بوجود آمده در سطح جامعه به دلیل نبود یا کمبود اعتماد بین افراد جامعه به وجود آمده است و باید برخی از نگاهمان را به سمت جلب اعتماد عمومی هدایت کنیم.

حیدری‌مقدم بیان کرد: بیشتر تصمیماتی که برای استان کردستان گرفته می‌شود تصمیماتی براساس دستورالعمل‌های ارسالی  از تهران است در حالیکه باید از ظرفیت‎های بومی و مبتنی بر اقتضائات استان کردستان برنامه‌ریزی شود.

وی یادآور شد: برای اصلاح فرهنگ حتما باید از آموزش عبور کنیم باید یاد بگیریم تا دچار مشکل نشویم و به مشکلات جامعه نیز اضافه نکنیم.

آموزش باید به توانمندسازی زنان برسد

فتحی یونسی از دیگر اعضای این جلسه بیان کرد: آموزش باید به توانمند سازی زنان برسد چرا که بسیاری از مسائل امروز از جمله تحکیم بنیان خانواده، پرورش و تربیت فرزندان و غیره به بانوان مربوط می‌شود.

وی بیان کرد: امروز مشکلاتی که در جامعه وجود دارد نشان می دهد که متاسفانه آموزش ها به اندازه ای که باید باشد نبوده و در این راستا کم کار شده است.

آلا شهسواری، مسئول امور بانوان اداره‌کل تبلیغات اسلامی کردستان نیز هدف از تشکیل شبکه متمرکز نخبگان استانی را تشکیل هیئت اندیشه‌ورز دانست و یادآور شد: این هیئت به منظور ارائه ایده‌های فرهنگی و اجتماعی متناسب با نیاز استان کردستان تشکیل می‌شود.

انتهای پیام
captcha