نشست هم‌اندیشی مدیریت فضای مجازی در محرم برگزار شد
کد خبر: 3914768
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵

نشست هم‌اندیشی مدیریت فضای مجازی در محرم برگزار شد

نشست هم‌اندیشی مدیریت فضای مجازی در محرم بین رؤسای سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های فراگیر، با هدف مدیریت و تسهیل فعالیت‌های مجازی هیئات مذهبی در کنار برنامه‌های عزاداری برگزار و بر نقش مهم سازمان تبلیغات اسلامی در برنامه‎ریزی، مدیریت و هماهنگی برای تجمیع برنامه‌های مختلف عزاداری در هیئات، تکایا و فضای مجازی تأکید شد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، نشست هم‌اندیشی مدیریت فضای مجازی در محرم بین رؤسای سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های فراگیر، با هدف مدیریت و تسهیل فعالیت‌های مجازی هیئات مذهبی در کنار برنامه‌های عزاداری در سالن اجتماعات حوزه ریاست سازمان تبلیغات اسلامی برگزار و بر نقش مهم سازمان تبلیغات اسلامی در برنامه‌ریزی، مدیریت و هماهنگی برای تجمیع برنامه‌های مختلف عزاداری در هیئات، تکایا و فضای مجازی تأکید شد.

سیدصادق امامیان، معاون سازمان صداوسیما و رییس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر(ساترا) در سخنانی با توجه به شرایط ویژه محرم امسال و تصمیمات ستاد کرونا اظهار کرد: امسال سهم فضای مجازی و هیئات آنلاین در ایام عزاداری سید الشهدا بسیار حائز اهمیت است و چنانچه تصمیمات به سمت فضای مجازی سوق پیدا کند این جایگزینی به‌راحتی اتفاق نخواهد افتاد و باید تلاش کنیم تا این مسئله نقصی به مراسم محرم وارد نکند. از این‌رو نقش مدیریتی سازمان تبلیغات اسلامی در مدیریت این برنامه‌ها خیلی حیاتی و اثرگذار است.
 
امامیان با بیان اینکه جلساتی تحت عنوان خیمه‌های رسانه‌ای برگزار کردیم تا در فضای رسانه فعالیت گسترده‌ای داشته باشیم تصریح کرد: مدیریت فعالیت‌های هیئات مذهبی از طریق رسانه و فضای مجازی برعهده سازمان تبلیغات اسلامی است و پیش‌بینی ما این است که محرم امسال در فضای مجازی فعالیت‌های زیادی خواهیم داشت و صداوسیما نیز مانند سال‌های گذشته وظایف خود را در این حوزه انجام می‌دهد.
 
رئیس ساترا در پایان سخنانش گفت: برگزاری مراسم عزاداری محرم امسال در فضای مجازی می‌تواند خلأ موجود در سال‌های گذشته را جبران کند، زیرا هیئات مجازی از سال‌ها قبل اهمیت پیدا کردند و امسال فضا آماده است تا این ظرفیت عمده را مدیریت و هدایت کنیم.
 
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام محمد قمی گفت: به دلیل خاص بودن شرایط امسال وظایف متفاوت و جدیدی را در سازمان تبلیغات اسلامی نسبت به سال‌های قبل بر عهده داریم؛ به عنوان عضوی از ستاد ملی کرونا مسئولیت کارگروه برگزاری مراسم محرم و صفر ۱۴۴۲ و جمع‌آوری و بررسی نظرات نخبگان و صاحب‌نظران این حوزه مانند وعاظ، شعرا و مداحان را برعهده داریم و از طرف دفتر مقام معظم رهبری نیز سازمان تبلیغات اسلامی مسئول ستاد هماهنگی‌های مراسم محرم و صفر است.
 
وی با تأکید بر این مسئله مهم که برگزاری مراسم عزاداری محرم، از وجوه جدی و مهم زندگی اکثر مردم جامعه و مطالبه به‌حق مردم و ضرورت اجتناب‌ناپذیری است که جزو وجوه عقلانیت شیعی به شمار می‌رود و از سوی دیگر تلاش و اهتمام برای حفظ سلامت مؤمنین نیز در دستور کار اصلی ما قرار دارد، بنابراین تجمیع این دو مهم را جزء مطالبات عموم می‌دانیم.
 
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه این سازمان درگذشته تنظیم و تسهیل‌گری برای برگزاری مراسم را بر عهده داشت تأکید کرد: امسال با توجه به شرایط موجود و ایجاد حداکثری هیئات مجازی نیازمند همکاری با سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های فراگیر هستیم. بنابراین باید نظرات و دیدگاه‌های صاحب‌نظران و نخبگان این عرصه را جمع‌آوری کنیم تا بهترین دستورالعمل و برنامه‌ای واحد در این زمینه تدوین شود.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آفت‌های مدیریت غیرمنظم در رابطه با مسائل مربوط به کرونا گفت: از ابتدای این اتفاقات یکی از مشکلات اصلی، نبود مرجع واحد برای ابلاغ قوانین لازم بود و امروز به دستور مقام معظم رهبری؛ ستاد ملی کرونا مرجع واحد این امور است و این مهم باید در رابطه با فضای مجازی هم انجام شود تا با این هم‌افزایی شاهد مدیریت و هدایت درست این فضا باشیم.
 
قمی تصریح کرد: سازمان تبلیغات اسلامی مسئولیت برگزاری مراسم محرم را طبق ضوابط ستاد ملی کرونا برعهده دارد و ما از زیر مسئولیت شانه خالی نمی‌کنیم و تلاش داریم تا این مراسم به بهترین شکل برگزار شود. اگرچه برگزار کننده اصلی مراسم محرم، مردم هستند و سازمان تبلیغات اسلامی خادم مردم در این مراسم است، اما تلاش می‌کنیم تا با تسهیل‌گری و به تبع آن با تنظیم برنامه‌ای دقیق و مدون، مراسم عزاداری محرم به بهترین نحو برگزار شود که در این میان تمامی اقدامات مردمی ظرفیت رسانه‌ای شدن را دارند.
انتهای پیام
captcha