استانداردها یکی از پایه‌های اصلی جهش تولید هستند
کد خبر: 3915243
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱

استانداردها یکی از پایه‌های اصلی جهش تولید هستند

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کردستان با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان جهش تولید اشاره کرد و افزود: استانداردها یکی از پایه‌های اصلی جهش تولید هستند چراکه در جهش تولید کمیت چندان اهمیتی ندارد و بحث کیفیت مورد توجه قرار می‌گیرد و در سایه استانداردها کیفیت کلا و خدمات ایجاد خواهد شد. .

به گزارش ايكنا از كردستان، ژیلا یزدانی، مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کردستان شامگاه گذشته، 16 مردادماه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان کردستان که به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار اظهار کرد: خبرنگاران در راستای ترویج فرهنگ استاندارد یکی از بازوهای توانمند این اداره محسوب می‌شوند و براین اساس هموار انتظار همراهی و همگامی از رسانه‌های گروهی را داریم.

وی با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان جهش تولید اشاره کرد و افزود: استانداردها یکی از پایه‌های اصلی جهش تولید هستند چراکه در جهش تولید کمیت چندان اهمیتی ندارد و بحث کیفیت مورد توجه قرار می‌گیرد و در سایه استانداردها کیفیت کلا و خدمات ایجاد خواهد شد.

مدیرکل استاندارد استان کردستان عنوان کرد: علامت استاندارد بر روی هر نوع کالا یک پشتوانه برای تولیدکنندگان و حمایت از مصرف کننده خواهد بود چراکه علامت استاندارد نشان دهنده توانایی تولیدکننده در تولید کالا با کیفیت و مرغوب استاندارد خواهد بود

ارزیابی از راه دور

وی با اعلام اینکه بعد از اعطای پروانه استاندارد به یک کالا انجام خدمات کنترل کیفیت استاندارد شروع خواهد شد، بیان کرد: محصول تولیدی به صورت دوره‌ای مورد ارزیابی اداره استاندارد قرار می‌گیرد و در صورت عدم کیفیت لازم پروانه تمدید نخواهد شد.

یزدانی به کد استاندارد اشاره و ذکر کرد: کد 10 رقم استاندارد زیر علامت استاندارد ثبت‌شده و با یک پیامک به سامانه 10001517 اعتبار پروانه آن نشان داده می‌شود که می‌تواند در راستای حق‌وحقوق کمک‌کننده باشد.

وی عنوان کرد: در سال گذشته طبق اطلاعات 9 هزار بازرسی در سطح بازار انجام‌شده که از این تعداد 9 مورد جعل علامت استاندارد شامل دستمال‌کاغذی، رب گوجه‌فرنگی، نمک و روغن شناسایی شد.

مدیرکل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان کردستان گفت: در شرایط کرونایی سازمان استاندارد از روش‌های ارزیابی از راه دور و فضای مجازی در کنار بازدیدهای فیزیکی و حضوری استاندارد برای کنترل شدیدتر کیفیت در واحدهای تولیدی استفاده می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه اولین قدم در بحث ارزیابی از راه دور، صدور پروانه استاندارد حلال به عنوان یک استاندارد تشویقی است، عنوان کرد: استاندارد حلال هرچند در کشور ما به دلیل اینکه از قانون اسلامی پیروی می‌کنیم، ضرورت آن احساس نمی شود اما امروز به یک ضرورت در تولیدات تبدیل شده است.

استاندارد حلال امروز به یک صنعت تبدیل شده‌است

یزدانی با اشاره به اینکه استاندارد حلال امروز به یک صنعت تبدیل شده‌است، اعلام کرد: بازار حلال یک بازار بسیار پردرآمد بوده است که اگر کشور ما بتواند فقط پنج درصد از بازار حلال را در اختیار داشته باشد، دو برابر درآمد نفتی از راه بازار حلال کسب خواهد شد.

وی استانداردهای حلال هنوز برای مردم و تولیدکنندگان ما ناشناخته مانده است، عنوان کرد: تنها سازمانی که مجوز اعطای استاندارد حلال را دارد سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی است و وجود علامت حلال و کد ده رقمی استاندارد زیر آن نشان‌دهنده علامت اصلي بوده و هيچ جعلي در آن وجود ندارد.

مدیرکل استانداردوتحقیقات صنعتی استان کردستان با اشاره به تمدید 99 پروانه استاندارد در سال جاری، افزود: تمدید پروانه استاندارد تنها برای واحدهایی امکان‌پذیر است که در مدت سه‌ساله اعتبار پروانه دارای استمرار کیفیت باشند و در بازرسی‌ها و نمونه‌برداری‌های مستمر انجام‌شده، عدم انطباق آن‌ها کمتر از حد مجاز باشد.

وی با اشاره به اینکه تعداد 83 مورد گواهینامه اولیه آسانسور صادرشده است، افزود: در راستای اجرای استاندارد ملی آسانسورهای برقی در چهار ماه اول سال جاری تعداد 33 تأییدیه ایمنی آسانسور و تعداد 35 گواهینامه ادواری توسط شرکت‌های بازرسی صادرشده است.

نظارت بر مصنوعات طلا

یزدانی با اشاره به نظارت بر مصنوعات طلا، بیان کرد: امسال تعداد 20گشت مشترک در کل استان انجام‌شده که از 91 مرکز صنفی 171 گرم مصنوعات طلای قاچاق قیچی شده است.

مدیرکل استاندارد استان کردستان، با اشاره به اینکه کد عیار طلا در استان کردستان حرف انگلیسی N است، افزود: سازمان استاندارد برای شناسایی به هر استانی یک کد شناسایی داده که توسط این سازمان مصنوعات هر واحد تولید مشخص می‌شود و قابل‌شناسایی و ردیابی است.

یزدانی بیان کرد: خریداران توجه داشته باشند تمام مصنوعات طلا باید دارای کد شناسایی سازنده که ترکیبی از یک حرف انگلیسی و یک عدد است، باشد.

۲۷ واحد طلاسازی در کردستان

وی با اشاره به اینکه در استان تعداد ۲۷ واحد طلاسازی که هیچ‌کدام از آن‌ها واحد تولید نیستند وجود دارد و موفق به دریافت تأییدیه شده‌اند، همچنین 11 مورد جایگاه در محله دریافت گواهینامه بوده و گاز 8 جایگاه قطع‌شده است.

یزدانی به اداره اوزان و اندازه‌شناسی اشاره کرد و گفت: بازرسی نازل سوخت به دلیل شیوع بیماری کرونا این بازرسی از تیرماه امسال شروع شد که از 550 جایگاه نازل شوخت بازرسی به عمل آمد.

وی با بیان اینکه 207 باسکول ثابت همکف در چهار ماه اول امسال آزمون شده است، عنوان کرد: انجام آزمون اوزان سبک در تیرماه سال جاری در شهرستان سنندج آغازشده و 500 مورد ترازو آزمون شده است.

مدیرکل استاندارد استان کردستان يادآور شد: امسال با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی مکان‌های سرپوشیده و سرباز شهربازی‌های بازرسی از این مکان‌ها صورت نگرفته است.

انتهای پیام
captcha