گزینه‌های انگیزه‌بخش برای ترویج قرآن میان دانش‌آموزان
کد خبر: 3915494
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸

گزینه‌های انگیزه‌بخش برای ترویج قرآن میان دانش‌آموزان

یکی از داوران سی‌وهشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم دانش‌آموزی با اشاره به نقش بسیار پررنگ خانواده در ترغیب فرزندان برای حضور در مسابقات و جلسات آموزش قرآن به معرفی دیگر گزینه‌های تأثیرگذار در این زمینه پرداخت.

یوسف افراش داور مسابقات قرآن

یوسف افراش، داور سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: در این دوره در بخش تجوید و در رشته حفظ قرآن به داوری مشغول هستم. در بخش تجوید، صحت و فصاحت ادای حروف در حالت‌ها، حرکات و ترکیب‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد. تاکنون حضور در مسابقاتی با این شاخص‌ها و ویژگی‌ها را تجربه نکرده بودم و این اولین تجربه من در داوری یک مسابقه غیر حضوری است.

وی در ادامه با اشاره به این که بیشتر شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات با ضوابط و آیین‌نامه‌های موجود جهت برگزاری مسابقات آشنا هستند، افزود: این دوره از مسابقات در شرایط خاصی به جهت شیوع بیماری کرونا برگزار می‌شود و هنوز نمی‌توانم قضاوت دقیقی از شرایط مسابقه داشته باشم که چه تفاوت‌هایی بین این دوره و دوره‌های پیشین وجود دارد، اما می‌توان گفت، همین که مسابقات به صورت فیزیکی و حضوری برگزار نمی‌شود، تفاوت بسیار مهم و چشمگیری نسبت به ادوار گذشته داشته است.

این پیشکسوت قرآنی با اشاره به این که تلاوت‌های این دوره از مسابقات در فضای مجازی انجام می‌شود و پس از آن داور با شرکت‌کننده به گفت‌وگو می‌پردازد تا قضاوت خود را انجام ‌دهد، ادامه داد: اطمینان دارم دست‌اندرکاران برگزاری این دوره از مسابقات اهل فن و اهل نظر هستند و تجارب بسیار ارزشمندی را در زمینه برگزاری مسابقات دارند، قطعاً برنامه‌ریزی مناسبی صورت گرفته است تا مسابقات به بهترین نحو برگزار شود.

افراش به جایگاه خانواده در انگیزه‌دهی به دانش‌آموزان برای شرکت در مسابقات قرآن اشاره و اظهار کرد: قطعاً نقش خانواده در تشویق فرزندان به سمت قرآن جایگاه نخست را دارد. معلم قرآن نیز در محیط مدرسه یکی از افراد بسیار پر اهمیت است که نقش اساسی در ترغیب دانش‌آموزان به آموزش قرآن خواهد داشت. در اینجا باید به نقش جلسات آموزش قرآن در مساجد، حسینیه‌ها و موسسات آموزش قرآن کریم نیز اشاره کنم که نباید نادیده گرفت. باید گفت که همه این موارد تاثیر بسیار مهمی در بالا بردن سطح آگاهی دانش‌آموزان در حوزه معارف قرآن دارند.

این پیشکسوت عرصه تلاوت قرآن، برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها و همایش‌های قرآنی در کشور به صورت منظم و منسجم، با استمرار متناسب جهت شناسایی استعدادها و تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی را از دیگر عوامل مهم تشویق دانش‌آموزان برای شرکت در مسابقات قرآن کریم دانست و تصریح کرد: به نظر می‌رسد در سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان تلاش شده است تا با وجود شرایط کرونایی در کشور شاهد حضور پررنگ دانش‌آموزان باشیم.

افراش بیان کرد: امید می‌رود تا با تدابیری که اندیشیده شده است در دوره جاری نیز اتفاقات بسیار خوبی بیفتد. البته باید به این نکته نیز اشاره کنم که برگزاری مسابقات به صورت حضوری می‌تواند، تأثیرگذاری بسیار بیشتری داشته باشد. با توجه به شیوع بیماری کرونا در دوره جاری این فرصت برای دانش‌آموزان وجود ندارد.

افراش در ادامه صحبت‌هایش با ابراز خرسندی از نظم جاری در روند برگزاری مسابقات در سال‌های اخیر، گفت: نظم جاری در مسابقات یکی از نقاط قوت آن است و به یقین دوره جاری نیز با قوت و قدرت کار خود را ادامه خواهد داد.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان در پایان ضمن قدردانی از رسانه‌ها در پوشش خبری رویداد‌هایی مانند مسابقات قرآن دانش‌آموزان، گفت: رسانه‌ها ابزار انعکاسی ترویجی و تبلیغی مناسبی برای مسابقات قرآن کریم و نیز رصد نقاط قوت و ضعف آن هستند. امیدوارم رسانه‌ها با توجه به شرایط برگزاری مسابقات به صورت مجازی به فضاسازی مناسب در میان اذهان عمومی کمک کنند، چرا که معتقدم اطلاع‌رسانی در زمان برگزاری حضوری مسابقات بهتر صورت می‌گیرد و رسانه‌ها با پوششی بهتر و جامع‌تر می‌توانند این نقطه ضعف جشنواره را مرتفع کنند.

انتهای پیام
captcha