نقش امام موسی کاظم(ع) در توسعه فرهنگ اسلامی
کد خبر: 3915697
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
آیت‌الله صفایی بوشهری مطرح کرد:

نقش امام موسی کاظم(ع) در توسعه فرهنگ اسلامی

امام جمعه بوشهر بیان کرد: امام موسی کاظم(ع) نماد مقاومت، مظلومیت، عبادت و مبارزه نرم در سخت‌ترین شرایط با دشمنان داخلی و خارجی بود و زمینه را برای توسعه فرهنگ اسلامی فراهم آورد.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، 19 مردادماه در نشست با خبرنگاران، ضمن تبریک سالروز میلاد با سعادت باب‌الحوائج حضرت امام موسی کاظم(ع)، گفت: توحید مبنای همه حقایق و محور تمامی معارف اسلامی است؛ تمامی ارکان اصول دین و فروع دین از توحید سرچشمه می‌گیرد و به همین خاطر کفر و شرک در مقابل توحید قرار دارد.

وی در ادامه به تفسیر حدیث روایی از هفتمین پیشوای شیعیان با موضوع درس دنیا پرداخت و افزود: یکی از سخنان مهم حضرت امام موسی کاظم(ع) این است که هر پدیده‌ای که در جهان مشاهده می‌شود کتابی برای آموزش معارف، تجربه‌اندوزی و عبرت‌آموزی است؛ به همین خاطر است که انسان‌های بزرگ از پدیده‌ای که می‌بینند، از آن درس می‌گیرند و استفاده کارآمد و شایسته در رشد شخصیتی خود می‌کنند.

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان بوشهر با اشاره به جایگاه دنیوی و اخروی پاداش خدمت به مردم، اظهار کرد: خدمت یک مقوله‌ای است که در تمام عالم وجود حاکم است و هر پدیده‌ای مثل بدن انسان که مشاهده می‌شود، تمام اجزای آن در خدمت هم هستند و اگر بخشی در خدمت بخش‌های دیگر نباشد، قطعا آن بخش هم به بخش خود آسیب می‌رساند و هم به بخش‌های دیگر. به همین خاطر، خدمت به دیگران علاوه بر سفارشات دینی، نشان از عقلانیت و انسانیت است که آثار آن در دنیا، رفع چالش‌های زندگی برای دیگران و نیز خدمت‌رسانی به دیگران است. لذا، در متون فاخر دین و هم در قرآن و هم در روایات تأکید و تصریح شده است که هر خدمتی آثار بسیار عالی آسمانی در آخرت دارد.

آیت‌الله صفایی بوشهری در ادامه با اشاره به میزان ارزش فراگیری دانش دینی، علوم قرآنی و معارف اسلامی در ساختارسازی مختلف جامعه و رشد مؤثر افراد، بیان کرد: کسب معرفت و دانش دینی برای افراد مستعد، واجب کفایی است و برای دیگران استفاده از علما جهت فهم دین، واجب عینی است. به همین جهت است که اسلام در کسب دانش و به‌ویژه دانش دینی تأکید بسیار داشته است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر اظهار کرد: امام موسی کاظم(ع) نماد مقاومت، مظلومیت، عبادت و مبارزه نرم در سخت‌ترین شرایط با دشمنان داخلی و خارجی بود و زمینه را برای توسعه فرهنگ اسلامی فراهم آورد. ساحت مقدس هشتمین پیشوای شیعیان حضرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) و تمامی فرزندان آن حضرت، پرورش یافته مکتب آسمانی امام کاظم(ع) هستند.

استاد درس خارج مدرسه علمیه امام خمینی(ره) بوشهر در پایان تصریح کرد: امام کاظم(ع) به تاریخ آموخت که با دشمنان نباید سازش کرد و در سخت‌ترین شرایط باید استقامت و مقاومت کرد و همواره در انتظار پیروزی و موفقیت بود.

حامد فکوری
انتهای پیام
captcha