فتاوی 3 مرجع تقلید در رابطه با اهدای پلاسمای بهبودیافتگان کرونا
کد خبر: 3915768
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹

فتاوی 3 مرجع تقلید در رابطه با اهدای پلاسمای بهبودیافتگان کرونا

در پی استفتای مدیرعامل سازمان انتقال خون از آیات عظام صافی گلپایگانی، نوری همدانی و سیستانی در رابطه با اهمیت پلاسما درمانی، این مراجع تقلید نظر خود را درباره اهدای پلاسما اعلام کردند.

فتاوی 3 مرجع تقلید در رابطه با اهدای پلاسمای بهبودیافتگان کرونابه گزارش ایکنا، با وجود تلاش متخصصان تاکنون درمان قطعی برای بیماری کووید ۱۹ شناخته نشده است. سازمان انتقال خون ایران با استفاده از پادتن ضد بیماری در بخش پلاسمای خون که از بهبودیافتگان این بیماری دریافت می‌شود توانسته است قدم‌های مؤثری در درمان مبتلایان به این ویروس بردارد.

در همین راستا پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون، موضوع پلاسما درمانی و دریافت پلاسما از بهبودیافتگان را با توجه به ضرورت نجات جان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ و احتمال بالای تأثیر آن با مراجع عالیقدر شیعه در میان گذاشته است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون در این استفتا از آیات عظام، صافی گلپایگانی، نوری همدانی و سیستانی سؤال کرده است: چنانچه اهدای پلاسما خطری عقلانی برای فرد اهداکننده پلاسما کووید ۱۹ نداشته باشد، وظیفه شرعی فرد در قبال فراخوان سازمان انتقال خون ایران و سایر مراجع بهداشتی رسمی کشور جهت اهدای خون و پلاسما چیست؟

پاسخ آیت‌الله العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی

بسم الله الرحمن الرحیم
علیکم السلام و رحمه‌الله
چنانچه اهدای پلاسما ضرری برای اهداکننده نداشته باشد، کاری پسندیده است و در بعضی موارد هم بنحو واجب کفایی و در بعض موارد هم بنحو واجب عینی خواهد بود و حکم بحسب موارد مختلف خواهد بود والله العالم. موفق باشید.
۱۴ ذی الحجه ۱۴۴۱

پاسخ آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی

بسمه تعالی
میزان نظر متخصصین محترم و متدین است.

 

پاسخ آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی

باسمه تعالی
در فرض مذکور اهدای خون و پلاسما کارپسندیده و خوبی است و سزاوار است مؤمنین در این زمینه مساعدت لازم را انجام دهند، بلکه اگر حفظ نفوس محترمه متوقف بر آن باشد واجب است.

۱۹ ذی الحجه الحرام ۱۴۴۱
انتهای پیام
captcha