کرونا، فساد اداری و نشان دادن درهای خروج به نتانیاهو
کد خبر: 3915769
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸

کرونا، فساد اداری و نشان دادن درهای خروج به نتانیاهو

اعتراضات صهیونیست‌های ساکن فلسطین اشغالی علیه ضعف «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در مقابله با کرونا، فساد مالی و رشوه، علی‌رغم گذشت دو ماه از آغاز آن، همچنان ادامه دارد و هر روز نیز از لحاظ شدت و حدت، ابعاد جدیدی می‌گیرد، به طوری که معترضان، نتانیاهو و خانواده‌اش را تهدید به قتل و ترور می‌کنند.

به گزارش ایکنا، برپایی تظاهرات در تل‌آویو در اعتراض به فساد اداری و نحوه برخورد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم، در مقابله با شیوع کرونا در خیابان‌های منتهی به محل اقامت وی باعث شده که این اعتراضات به فساد اداری و بی‌کفایتی نتانیاهو بیش از پیش شدت بگیرد.

شنبه شب، 18 مرداد، هزاران نفر از تظاهرات‌کنندگان در خیابان‌های منتهی به محل اقامت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شعارهایی علیه وی سر دادند و پلاکارد‌هایی با عبارت نخست‌وزیر جنایتکار (Crime Minister) در دست معترضان دیده می‌شد. چند معترض هم لباس‌هایی مانند موجودات فرازمینی پوشیده بودند که نشان از تمسخر اظهارات یایر(Yair)، پسر نتانیاهو، بود که معترضان را بیگانه توصیف کرده بود. تظاهرات شنبه شب یکی دیگر از تظاهرات‌های منسجمی است که هفتگی برگزار می‌شود.

کرونا و فساد اداری و نشان دادن درهای خروج به نتانیاهو

با این همه نشانه‌ای از استعفا یا پاسخگویی از نتانیاهو دیده نمی‌شود. گرچه نتانیاهو سعی کرده است که اعتراضات را تضعیف کند و آنها را بی‌اهمیت جلوه دهد، اما به نظر می‌رسد این تجمع‌ها، که از زمان اعتراضات سال 2011 علیه هزینه‌های بالای زندگی بی‌سابقه بوده، روزبه‌روز در حال قوی‌تر شدن است.

در مقابل، نتانیاهو تظاهرات‌کنندگان را به «چپ‌گرا» و «آنارشیست» توصیف و رسانه‌های داخلی را به دامن زدن به این اعتراضات از طریق پوشش گسترده آنها متهم کرده است. با وجود اینکه این اعتراضات تا حد زیادی صلح‌آمیز بوده است، اما در بعضی موارد این تظاهرات با درگیری بین تظاهرات‌کنندگان و پلیس پایان یافته و در برخی موارد، گروه‌های کوچک هواداران نتانیاهو و افراد وابسته به گروه‌های راست افراطی هم به تظاهرات‌کنندگان حمله کردند. علی‌رغم حملات پلیس و وفاداران نتانیاهو به تظاهرات‌کنندگان، میزان حضور در این اعتراضات به طور مداوم در حال افزایش بوده و همچنین اولین اعتراضات در خارج از سرزمین‌های اشغالی توسط مهاجران اسرائیلی نیز گزارش شده است.

اولین مشکل معترضان

اقتصاد رژیم صهیونیستی با وجود اتکا به فناوری‌های پیشرفته در سال 2019، با مشکلات زیادی روبه‌رو بود. نرخ رشد اقتصادی رژیم صهیونیستی در سال 2019، با وجود اینکه مثبت و 3.3 درصد بود، بیشترین کاهش رشد را از سال 2015 داشت. علت اصلی این کاهش رشد اقتصادی مشکلات سیاسی بود که ناتوانی نتانیاهو در تشکیل دولت و برگزاری پی‌درپی انتخابات باعث سردرگمی سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی شده بود. احتمال می‌رود که نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۰ حدود 6 درصد کاهش یابد. اما شیوع کرونا باعث شد که اقتصاد این رژیم با مشکلات مشابهی با سایر نقاط جهان مواجه شود. منتقدان معتقدند كه مقامات این رژیم با تصمیم زودهنگام خود در مورد بازگشایی مراکز تجاری و لغو قرنطینه باعث شدند که شمار مبتلایان در سرزمین‌های اشغالی رشد سریعی داشته باشد. موارد تأیید شده از 82،000 مبتلا و از جمله 592 فوتی حکایت می‌کند.

کرونا و فساد اداری و نشان دادن درهای خروج به نتانیاهو

کرونا باعث شده که وضعیت اقتصادی تل‌آویو به بحرانی‌ترین وضع خود در چند سال اخیر برسد و بیکاری در بین شاغلان سرزمین‌های اشغالی به عدد بی‌‌سابقه 20 درصد و بیشتر برسد. شاید به این دلیل بود که کارگران و صاحبان مشاغلی که کسب‌وکارهای خود را در اثر بحران اقتصادی ناشی از کرونا از دست رفته دید‌ه‌اند، هم به اعتراضات روز شنبه پیوستند.

بسیاری از منتقدان بر این باورند که نتانیاهو نتوانسته در حالی که با اتهامات در مورد فساد اداری خود مبارزه می‌کند، به درستی با بحران کرونا و پیامد‌های اقتصادی آن روبه‌رو شود. از سوی دیگر تمرکز چند ماهه دولت بر الحاق مناطق فلسطینی در کرانه باختری باعث شده که نتانیاهو رویکرد نامناسبی در مورد شیوع کرونا در سرزمین‌های اشغالی داشته باشد.

انگلی سیاسی به نام نخست‌وزیر نتانیاهو  

بعد از ناکامی احزاب رژیم صهیونیستی برای تشکیل دولت در پی دو انتخابات سراسری در عرض یک سال(2019) و پس از برگزاری سومین انتخابات سراسری در اسفند 98، در ماه خرداد نتانیاهو و رقیب وی (بنی گانتز) بر سر تشکیل دولت ائتلافی به توافق رسیدند تا نتانیاهو برای پنجمین بار به عنوان نخست‌وزیر این کشور سوگند ادا کند، اما حواشی مربوط به اتهامات فساد مالی نتانیاهو باعث شده که انتقادات از وی بالا بگیرد.

کرونا و فساد اداری و نشان دادن درهای خروج به نتانیاهو

در سال ۲۰۱۷ نتانیاهو به همراه تعدادی از وزرا، بازرگانان و روزنامه‌نگاران اسرائیلی متهم به فساد مالی شد که تظاهرات صدها نفری علیه وی را در شهرهای مختلف سرزمین‌های اشغالی رقم زد.

نتانیاهو که رهبر حزب راست لیکود است؛ اتهامات وارده در سه پرونده فساد علیه خود را رد کرده و رسانه‌ها و مطبوعات را متهم کرده که علیه وی نوعی کودتای رسانه‌ای را شکل داده‌اند. نتانیاهو اولین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است که در هنگام زمامداری دادگاهی شده و با این همه شیوع کرونا باعث شده که وی از این موقعیت استفاده و به بهانه آن از حضور به موقع در جلسات خودداری کند.

در حال حاضر نتانیاهو با بحران مشروعیت روبه‌روست و میزان حمایت از وی، که در ماه‌های فروردین و اردیبهشت 57 درصد بود، به 27 درصد رسیده است. بسیاری از ساکنان سرزمین‌های اشغالی به‌ طور فزاینده‌ای نتانیاهو را کمتر به عنوان چهره یک سیاستمدار و بیشتر به عنوان «انگل منابع سیاسی» می‌بینند.

در انتها سؤالی که مطرح می‌شود، این است که آیا این تظاهرات می‌تواند به عنوان یک تغییر قطب‌نما در صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی قلمداد شود؟ آیا این اعتراضات می‌تواند از حالت صرفاً سیاسی و اقتصادی فراتر رفته و به جنبشی مردمی تبدیل شود كه خواستار تغییر واقعی است؟ و سؤالی که در شرایط فعلی بیش از همه حائز اهمیت است اینکه آیا این اعتراضات می‌تواند فلسطینیان آزادی‌خواه را، که خواستار لغو کامل طرح الحاق و آزادسازی اراضی اشغالی هستند، با خود همراه کند و در نهایت تغییرات اساسی را در سراسر سرزمین فلسطین رقم بزند؟

گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha