احکام دین تجلی رحمت خداست
کد خبر: 3915959
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
عضو مجمع عالی حکمت اسلامی:

احکام دین تجلی رحمت خداست

حجت‌الاسلام علی رضائیان در برنامه «بدون توقف» با اشاره به اینکه احکام دین تجلی رحمت خداست، گفت: محدودیت‌ها و قیود در احکام، محدودیت نیست احترام است، چراکه خدا بر آفریده خود غیرت دارد و جریان دین جریان حب است.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام علی رضائیان، عضو مجمع عالی حکمت اسلامی در برنامه «بدون توقف» که 20 مردادماه از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت با تأکید بر اینکه تجلی رحمت خدا در احکام نمود دارد، اظهار کرد: همه احکام الهی بر اساس محبت خداست، در اینجا مثالی می‌زنم برخی از مراجع معظم طبق روایتی فتوا دادند اگر دو خانم مسلمان بودند فردی گفت خانم یک تار موی شما بیرون است، آن خانم گفت ممنون و آن را پوشاند و اما نفر دومی کنار او نشسته بود مثلا 10 تار مویش بیرون بود آن فرد گفت موی شما بیرون است، گفت دوست دارم و نپوشاند، اگر به تار موی نفر اول نگاه کنید خدا شما را بدجزایی می‌دهد، اما نگاه به نفر دوم عذابی ندارد.

وی ادامه داد: چراکه نفر اول وارد حرم محبت و غیرت الهی شد و یک تار موی او هم احترام دارد، اما نفر دوم خودش از این دایره خارج شد. این مصداقی از رحمانیت خداست چراکه یک تار مو هم برایش ارزش دارد، یعنی خدا تا این حد بر آفریده خود غیرت دارد؛ خالق هستی خواهان کسی باشد این چنین است، این نکته در ضمن نشان می‌دهد، محدودیت‌ها و قیود در احکام، محدودیت نیست احترام است، آبروی مسلمان از کعبه مهم‌تر است، چراکه جریان دین جریان حب است.

این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سؤال که «محبت و حب به خدا را چگونه باید در دل جوانان قرار داد» گفت: بین اهل چهارراه یک جمله‌ای رواج دارد وقتی می‌خواهند ارادات خودشان را به کسی که دوست دارند نشان دهند می‌گویند جمال تو عشق است، به این بزرگواران هم بگویید در این دنیا بیشتر از همه وامدار محبت چه کسی هستید می‌گویند خدا، فقط باید به آنها یادآوری کرد، از بچه تا بزرگسال ما بعد از اینکه سر سفره بلند می‌شویم از قدیم می‌گوییم الحمدالله تا بدانیم که این نعمت و حتی بودنم را مدیون چه کسی هستم. عشق به جمال خدا از کوچک تا بزرگ وجود دارد فقط باید یادآوری کرد. حضرت علی(ع) می‌فرمایند اولین نعمت بودن ماست، ما چقدر بابت این بودن خدا را شکر کردیم. اگر همانند اهل بیت(ع) این‌‌گونه بیندیشم که محبت توست که ما را به اینجا رسانده، دیگر هر لحظه شکرگزار خواهیم بود، چراکه سیره اهل بیت(ع) تجلی رحمت خداست، این محبت لمس‌ کردنی و چشیدنی است ولی برخی متوجه آن نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید:

رضائیان با اشاره به اینکه ما شیوه رسیدن به خدا را در مدل اهل بیت(ع) درک می‌کنیم، اظهار کرد: اما بیشترین جذبی که پیامبر اسلام(ص) داشتند از ناحیه اخلاق ایشان بود، اگر من در اخلاق مشکل دارم هنوز پیرو او نشدم، لذا باید دین را از بعضی از دین‌مداران مثل من جدا کنید، او نماد خلقت است و با خلق عظیمش ما را به دین جذب کرده است، کنار خلق عظیم باید پیرو هم باشیم.

این سخنران مذهبی همچنین در ادامه تصریح کرد: انسان با عقل خودش زانو زده و طلب راه می‌کند، اما این راه را باید رفت. لذا اینکه فقط دلت پاک باشد کافی نیست و این راه فقط با محبت طی می‌شود، خالق هستی هم انسان را از روی حب خودش خلق کرده، خدای متعال چون آثار خودش که مخلوقات باشند دوست داشت این خلق صورت گرفت و چرا دوست داشت چراکه می‌خواست همه آنها به کمال برسند، این کمال هم همان آرامش و لذت است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه اما رسیدن به این کمال راه دارد، یادآور شد: مسیر هر مدالی تاوان دارد، عشق بدون تاوان امکان‌پذیر نیست، معشوق این مسیر را برای تبلور عشق می‌خواهد، لذا عالم خلقت را قرار داد برای اینکه زمینه‌ای شود تا انسان پایش را گذاشته و پیش برود، برسد به آنجا که آرامش است، لذا رنج در آموزه‌های ما امتحان است، ما می‌توانیم به هر قضیه‌ای به اشکال مختلف نگاه کنیم، اگر انسان نگاهش به عالم نگاه به امتحان باشد و رسیدن به معشوق آن وقت سختی‌ها برایش آسان و شیرین می‌شود، کل عالم رنج‌هایش امتحان است برای رسیدن به عشق و محبت بیشتر.

حدیثه سوختانلو
انتهای پیام
captcha