واقع‌گرایی دهه 70 به جای آرمان‌گرایی دهه 50 / آیا نسل معصومه ابتکار با این مسئله مشکل دارد؟
کد خبر: 3916098
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸

واقع‌گرایی دهه 70 به جای آرمان‌گرایی دهه 50 / آیا نسل معصومه ابتکار با این مسئله مشکل دارد؟

در نشست گفت‌وگوی بین نسلی جوانان و ایثارگران، معصومه ابتکار به سؤال جوانی که پرسید «آیا نسل شما با واقع‌گرایی ما دهه هفتادی‌ها به جای آرمان‌گرایی دهه خودتان مشکل دارد؟» پاسخ داد.

به گزارش ایکنا، گفت‌وگوی بین‌نسلی جوانان و ایثارگران امروز سه‌شنبه 21 مرداد‌ماه به همت معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و به مناسبت روز جهانی جوان به صورت ویدئوکنفرانس با حضور معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، حمید صالحی، عضو هیئت مدیره موزه صلح و همراهی تعدادی از جوانان برگزار شد.

در این نشست، ابتدا ابتکار با اشاره به مشکلاتی که شیوع کرونا بر مشکلات موجود در کشور افزوده است، گفت: در کشور با مشکلات بزرگی که تحریم‌های ظالمانه ایجاد کرده است، مواجه بودیم، اما کرونا بر مشکلات موجود افزود. البته اکنون همه کشورهای دنیا با بیکاری و رکود ناشی از کرونا مواجه هستند و باید واقع‌بینانه به این مشکلات نگریست.

وی با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا تاب‌آوری خود را ارتقا دهیم، گفت: ارتقای تاب‌آوری باید با ارائه راهکارها، امیدبخشی، تلاش و از دست ندادن روحیه همراه باشد تا بتوانیم از شرایط سخت عبور کنیم و امید داشته باشیم آینده خوب و روشنی در پیش است.

ابتکار افزود: موضوع گفت‌وگوی بین‌نسلی با موضوع صلح ارتباط دارد. صلح باید از درون افراد بجوشد و اول با خودمان و خدای خودمان و بعد با خانواده، جامعه و جامعه جهانی ارتباط خوب و سازنده‌ای برقرار کنیم.

واقع گرایی دهه 70 به جای آرمان گرایی دهه 50/ آیا نسل معصومه ابتکار با این مسئله مشکل دارد؟

در ادامه این گفت‌وگو، صالحی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هیئت مدیره موزه صلح اظهار کرد: مشکلات جدی و بنیادی کشور در حوزه‌های مختلف ناشی از بی‌توجهی به قشر جوان است. نسل دیروز ما نسلی انقلابی، رزمنده و ارزشی بودند که کارهای بزرگی کردند؛ از تمام لذت‌های دنیایی و آمال و آرزوهایشان گذشتند، رفتند و مبارزه کردند. ببینیم چه ایدئولوژی پشت یک جوان 20 ساله بود که حاضر بود از عمر خود بگذرد و ایثارگری کند؟ اما در ادامه چه اتفاقی افتاد؟ آن نسل چه شد؟  

چه زمانی قرار است به جوانان امروز ایمان بیاوریم؟

وی با انتقاد شدید از اینکه به جوانان امروز اعتماد نمی‌‌شود، گفت: چه کسی قرار است پاسخگو باشد و چه زمانی قرار است به جوانان کنونی ایمان بیاوریم؟ اگر قرار است در کشور قدمی برداریم، حتماً باید به جوانان اعتماد کنیم و به آنها میدان عمل بدهیم. مگر شهید همت‌ها و سلمانی‌ها چند سالشان بود که فرمانده شدند؟ چرا اکنون به جوانان اعتماد نمی‌کنیم. چرا هیچ برنامه‌ای برای جوانان نداریم؟ ایران ما بزرگ‌ترین منابع و بهترین ژئوپولتیک را دارد، اما از آن استفاده نمی‌کنیم.

صالحی از اینکه به مسئله جوانان فقط در مناسبت‌ها توجه می‌شود نیز انتقاد کرد و گفت: چرا در شعار و تئوری از جوان‌گرایی صحبت می‌کنیم، اما در عمل هیچ برنامه‌ای برای جوانان نداریم؟ به عنوان رزمنده و جانباز درخواست دارم که صرفاً در مناسبت‌ها به جوانان توجه نکنیم، بلکه برای آنها برنامه داشته باشیم و جدی و عملی به جوانان توجه کنیم.

واقع گرایی دهه 70 به جای آرمان گرایی دهه 50/ آیا نسل معصومه ابتکار با این مسئله مشکل دارد؟

وی اضافه کرد: ما نتوانستیم ارزش‌های نسل جوان قبلی را برای نسل جدید نهادینه کنیم. ما اعتقاد و اعتمادی به نسل جوان کنونی نداریم و تا اعتقاد قلبی به جوانان نداشته باشیم، قدمی برای آنان برداشته نمی‌شود. متأسفانه ما به حدی بد عمل کرده‌ و هر گروه ارزش‌های یک بخش از نسل قبلی را مصادره به نفع کرده است که موجب شده این ارزش‌ها به نسل‌های بعدی منتقل نشود.

این جانباز کشورمان با تأکید بر اینکه بدون نظم و ساختار نمی‌توانیم موفق شویم، گفت: عده‌ای مدعی برنامه‌ریزی برای جوانان هستند، اما من به آنها می‌گویم اکنون 70 درصد وقت جوانان ما در فضای مجازی می‌گذرد؛ فضایی که اصلاً در دست شما نیست و برای آن برنامه ندارید. پس چطور می‌توانید برای جوانان برنامه‌ریزی کنید؟ مگر جوانان امروز در دستان شما هستند؟

داشتن زندگی مرفه، آرمان جوانان امروز

در ادامه این نشست، یکی از جوانان حاضر در مراسم با اشاره به اینکه جوانان امروز می‌گویند ما به آرمان‌های این دوره شک کرده‌ایم، چرا که آدم‌هایی را دیده‌ایم که تمام زندگیشان را به پای آرمانشان گذاشته‌اند و متأسفانه اکنون هیچ چیزی ندارند، گفت: همین جاست که نسل جدید می‌گوید داشتن زندگی مرفه آرمان ماست. یعنی جوانان امروز بیشتر واقع‌گرا شده‌اند تا آرمان‌گرا و بر همین اساس هم برای خودشان هدف تعیین می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه هر نسلی، نسل بعد از خود را کم توجه‌تر و کم‌کارتر می‌بیند، از افراد نسل‌های قبل خواست این نگاه را در خود حذف کنند و پرسید: دهه هفتادی‌ها مایل نیستند امتحان پس دهند و نسل‌های قبل را دوباره امتحان کنند؛ آیا شما با این نگاه نسل ما مشکل دارید؟

ابتکار در پاسخ به این سؤال گفت: هیچ اشکالی ندارد که جوان امروز واقع‌گراست و چندان هم تفاوت ماهوی با نگاه نسل دوره جنگ ندارد. جوانان آن دوره با این واقعیت مواجه بودند که اگر یک زندگی شرافتمندانه می‌خواهند و اینکه ایرانی باقی بماند تا در آن زندگی کنند، باید عده‌ای ایثارگری کنند. جوان امروزی هم می‌خواهد در فضای امن و در آرامش زندگی کند و شغل شرافتمندانه داشته باشد. کارکرد دین هم برای این است که این رنج‌ها، دردها و مصائبی که انسان‌ها همدیگر را گرفتار آن می‌کنند، کاهش پیدا کرده و انسان‌ها از این مصائب نجات پیدا کنند.

وی با اشاره به ایثارگری‌های نسل جوان کنونی در عرصه‌های مختلف علمی، سلامت، محیط زیست، جهادی و ... گفت: امروز نمونه‌های زیادی از جوانانی داریم که ایثارگرانه در عرصه سلامت و بسیاری از عرصه‌ها در حال تلاش و مبارزه هستند.

ابتکار اضافه کرد: خیریه‌ها و تشکل‌های جوانان را ببینید. جوانان با هر تفکر و اعتقادی پیشگام و به دنبال درمان درد مردم هستند. در عرصه محیط زیست و منابع طبیعی، وقتی جنگل‌های زاگرس آتش گرفت، شش تا هفت شهید داشتیم. یک سازمان مردم‌‌نهاد فقط سه شهید در این عرصه داده است، چون فداکارانه به دل آتش زدند و سبب شدند بقیه بیایند و کار جدی گرفته شود.  

وی تصریح کرد: نسل امروز بی‌خیال و بی‌انگیزه نیست. ممکن است طیفی این‌گونه بیندیشد و برخی عملکردهای ما گروه‌هایی را به سمت واگرایی برده باشد که این واقعیت غیر قابل انکار است، اما علی‌رغم همه مشکلات، بسیاری از جوانان ما در همین شرایط فعلی و جنگ روانی دشمن هم فداکارانه در حال تلاش و کوشش هستند. ما در معاونت امور زنان طرحی با عنوان معرفی زنان نسل تحریم داریم. زنانی که با وجود تمام مشکلات توانسته‌اند موفق شوند. وقتی از جوانان صحبت می‌کنیم، همه این جوانان را باید ببینیم. جوانان زیادی داریم که با وجود مشکلات، دچار یأس و ناامیدی نشده‌اند.

صالحی نیز در بخش پایانی سخنان خود گفت: منکر این تلاش‌ها و موفقیت جوانانمان نیستیم، اما ما از پتانسیل جوانان استفاده نکرده‌ایم. اینکه چند جوان ایثارگر به جنگل‌ها رفته‌اند، به این معنی نیست که ما چند میلیون جوان تحصیل کرده و برگزیده را رها نکرده‌ایم. ما در کشور، مدیریت برای جوانان نداریم و باید بر این منابع عظیم مدیریت کنیم.

لازم به ذکر است این گفت‌وگو به صورت زنده از صفحه اینستاگرام معصومه ابتکار پخش شد.

انتهای پیام
captcha