موسوعه «مؤلفة الامامیة» در بیش از ۵۰ جلد منتشر می‌شود
کد خبر: 3916105
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
آیت‌الله اراکی خبر داد:

موسوعه «مؤلفة الامامیة» در بیش از ۵۰ جلد منتشر می‌شود

رئیس هیئت امنای مجمع‌الفکر الاسلامی گفت: موسوعه «مؤلفة الامامیة» در بیش از ۵۰ مجلد، گزارشی از تألیفات و مؤلفان شیعه از قرن اول تا ۱۵ هجری است که تا پایان سال منتشر می‌شود.

اراکیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محسن اراکی، رئیس هیئت امنای مؤسسه مجمع الفکر الاسلامی، شامگاه سه‌شنبه، 21 مردادماه، در مراسم تودیع و معارف رئیس این مؤسسه در دانشکده اصول‌الدین قم گفت: مجمع الفکرالاسلامی در مدت فعالیت 30 ساله خود اقدامات پژوهشی بزرگی را انجام داده؛ از جمله اینکه خلأ بزرگی را در تدوین منابع مستند برای پژوهش‌های اسلامی مرتفع کرده است.

وی با بیان اینکه این مؤسسه اقدام به تهیه بیوگرافی از همه منابع اندیشه اسلامی کرده است، افزود: موسوعه مؤلفةالامامیة در بیش از 50 مجلد به مؤلفات مؤلفان شیعه، گزارشی از خود آنان از قرن اول تا 15 هجری پرداخته است و این مجموعه هم‌اکنون به سامان رسیده و امیدواریم امسال بتوانیم به آن خاتمه دهیم.

این استاد سطح عالی حوزه با بیان اینکه این موسوعه فهرست جامعی از مؤلفان و کتاب‌هایشان در همه رشته‌هاست، افزود: موسوعه مؤلفین هم به فارسی هم به عربی نوشته شده که در حقیقت دو موسوعه محسوب می‌شود. این پژوهش کار بسیار بزرگی است و در مدخل اسماء مؤلفین، مدخل اسماء مؤلفات و هم مدخل موضوعات مؤلفات کاربرد دارد و یک محقق می‌تواند به مؤلفات علما در تمامی علوم به ویژه علوم اسلامی و انسانی به آسانی دسترسی پیدا کند. با این موسوعه مشخص می‌شود که علمای شیعه چه نقشی به خصوص در علوم انسانی و حتی علوم دیگر مانند ریاضیات و نجوم و طب و ... داشته‌اند و در حقیقت آینه تمام‌نمایی برای نشان دادن آثار علمی علمای شیعه در طول تاریخ است.
 
وی با اشاره به تدوین موسوعه دیگری با عنوان «الموسوعه ‌الفقهیه ‌المیثره» در زمینه فقه و برپایی کنگره شیخ انصاری توسط این مؤسسه تصریح کرد: کنگره شیخ انصاری یک کار نادر و غیرقابل تکرار است؛ زیرا بسیاری از علمایی که در این کنگره بودند از دنیا رفته‌اند، کسانی مانند آیت‌الله مومن، آیت‌الله معرفت، شمس، آیت‌الله خرم‌آبادی و ... در این کنگره مقالات خوبی ارائه داده بودند. از جمله در موضوع «غنا» در این کنگره چند نوشته بسیار خوب و مهم داشتیم که مقاله آیت‌الله سبحانی در این بحث قابل ذکر است و این گنجینه عظیم علمی باید عرضه شود.
 
اراکی با بیان اینکه مجله الفقه الاسلامی هم در مؤسسه داشتیم که به دلیل مشکلات مالی تداوم نیافت، افزود: از ابتدای تأسیس مؤسسه مجمع‌الفکر یعنی 33 سال قبل، این مجمع کمکی بیش از سه میلیارد تومان از بیرون دریافت نکرده است. مجمع با وجود مشکلات مالی فراوان توانسته به یک محل تولید علم حوزوی تبدیل شود که بدون مبالغه از نادرترین مؤسسات تحقیقاتی در حوزه علمیه قم است. موسوعه السنة الشریفه از اقدامات ابداعی ما بود، ولی چون برخی مراکز دیگر هم به آن می‌پرداختند کار را به مدت دو دهه متوقف کردیم، ولی وقتی خروجی مراکز دیگر را دیدیم، نظر ما را تأمین نمی‌کرد. لذا مجدداً این کار را پیگیری کردیم.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه تبویب جدید همه احادیث در این موسوعه انجام شده است، اظهار کرد: اینکه برخی می‌گویند حوزه چرا پاسخگوی نیازهای کنونی نظام نیست، یکی از کارهای صورت گرفته تبویب جدید در همین موسوعه است؛ زیرا کسی بخواهد در مورد ورزش، طب، سیاست و ... مطلب بیابد می‌تواند به این موسوعه رجوع کند. علاوه بر تبویب موضوعات، ربط نص و تنقیح حدیث و ربط رجال حدیث هم در ضمن این کار بزرگ در دست اقدام است.
 
وی همچنین از حجت‌الاسلام رفیع، رئیس سابق مؤسسه مجمع‌الفکر الاسلامی، تجلیل کرد و گفت: ایشان از افتخارات این مجموعه هستند و در طول مدیریتشان بسیاری از نابسامانی‌ها را مرتفع کرد و با زحمات ایشان مجمع  احیا و وارد مرحله جدیدی شده است. بخش آموزشی مجمع الفکر هم که تاکنون فعال نبود در چند سال اخیر فعال و دو مدرسه علمیه وابسته به مجمع ایجاد شده تا در عرصه آموزشی و تحقیق و پژوهش بتوانند طلابی را تربیت کنند که سرمایه حوزه باشند.
 
اراکی با بیان اینکه اکنون 200 طلبه در این دو مدرسه داریم، به معرفی رئیس جدید این مجموعه، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید نعمانی پرداخت و افزود: ایشان از بزرگانی هستند که جهاد علمی طولانی‌ای دارند و بیش از 50 سال در همه عرصه‌های علمی تلاش کرده‌اند و از شاگردان برجسته شهید صدر و دیگر بزرگان حوزه هستند و در انقلاب هم در تأسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی نقش مهمی داشته‌اند.
انتهای پیام
captcha