اعلام فراخوان جشنواره سراسری «کتاب‌خوان و رسانه»
کد خبر: 3922549
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹

اعلام فراخوان جشنواره سراسری «کتاب‌خوان و رسانه»

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان از برگزاری نخستین جشنواره سراسری «کتاب‌خوان و رسانه» خبر داد و گفت: فراخوان این جشنواره منتشر شده و علاقه‌مندان و فعالان حوزه رسانه می‌توانند در آن مشارکت کنند.

محمد مخدومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا، با بیان اینکه نخستین جشنواره سراسری «کتاب‌خوان و رسانه» در این استان برگزار می‌شود، اظهار کرد: این جشنواره سراسری با هدف اطلاع‌رسانی مناسب از فعالیت کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و تقدیر از فعالان رسانه‌ای در حوزه کتاب و کتابخانه‌ها، در شش بخش اصلی، دو بخش فرعی و یک بخش ویژه به‌همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: بخش‌های اصلی جشنواره شامل «خبر»، «گزارش» (خبری، توصیفی، تحلیلی و تحقیقی و ...)، «سرمقاله و یادداشت»، «گفت‌و‌گو»، «مقاله»، «عکس» (خبری، عکس غیرخبری، گزارش تصویری) است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان بیان کرد: دو بخش جنبی شامل «اهدای جایزه به بهترین مطلب با محوریت افتتاح کتابخانه‌های مرکزی و اثرات آن در توسعه فضاهای فرهنگی ایران اسلامی» و «اهدای ۱۱ جایزه به بهترین گزارش از توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نهاد در کتابخانه‌‌های عمومی» است.

وی گفت: بخش ویژه این جشنواره نیز به رسانه‌های دیداری و شنیداری(رادیو و تلویزیون) با رویکرد توجه به اخبار و گزارش‌های ویژه رسانه‌های ملی در حوزه کتابداران، کتابخوان‌ها و کتابخانه‌های عمومی اختصاص دارد. نخستین جشنواره «کتاب‌خوان و رسانه» در موضوعات «کتابخانه»، «کتابدار»، «کتاب‌خوان»، «اهدای کتاب»، «کتابخانه و خانواده»، «مسئولیت اجتماعی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور»، «ترویج فرهنگ مطالعه»، «برگزاری محافل تخصصی در طول سال با رویکرد مورد نیاز ملی و استانی» مانند «محافل ادبی»، «فضای مجازی و کتابخانه»، «توجه به نقش آموزش در کتابخانه‌های عمومی» و ... برگزار می‌شود.

مخدومی با اشاره به اینکه جشنواره مذکور به‌همت اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود، افزود: علاقه‌مندان و فعالان حوزه رسانه می‌توانند آثار منتشر شده خود را از تاریخ انتشار فراخوان، 18 شهریور‌ تا ۲۲ بهمن‌ماه سال جاری به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان در خصوص نحوه ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره، گفت: بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره، نسخه منتشر شده آثار در نشریات می‌بایست اسکن و ارسال شود و همچنین آثار منتشر شده در خبرگزاری‌ها علاوه بر ارسال تصویر اثر می‌بایست دارای لینک انتشار باشد.

وی با اشاره به اینکه آثار ارسالی پیش از تاریخ فراخوان از فرآیند داوری حذف می‌شوند، گفت: جمع‌بندی و داوری اولیه تا ۳۰ بهمن‌ماه و داوری نهایی تا ۱۰ اسفند‌ماه انجام می‌شود و مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان نهایی جشنواره نیز همزمان با سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد.

مخدومی با اشاره به نحوه ارسال آثار، افزود: نشانی اینترنتی دبیرخانه جشنواره «کتاب‌خوان و رسانه» برای ارسال آثار تولیدی خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای به‌زودی اعلام می‌شود.

وی در خصوص نحوه تجلیل از برگزیدگان، بیان کرد: جوایز در نظر گرفته شده برای نخستین جشنواره «کتاب‌خوان و رسانه» شامل جایزه نقدی ۳۰ میلیون ریالی به همراه تندیس و لوح تقدیر برای نفرات اول هر رشته، جایزه نقدی ۲۰ میلیون ریالی به همراه لوح تقدیر برای نفرات دوم هر رشته و جایزه نقدی ۱۰ میلیون ریالی به همراه لوح تقدیر برای نفرات سوم هر رشته خواهد بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان گفت: همچنین ۱۱ جایزه نقدی ۳۰ میلیون ریالی به برگزیدگان بخش‌های جنبی و ۳ جایزه نقدی ۳۰ میلیون ریالی نیز به برگزیدگان اول تا سوم بخش ویژه جشنواره اهدا خواهد شد.

وی توسعه همکاری کتابخانه‌های عمومی با مطبوعات، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های رادیو و تلویزیونی و تقویت زمینه‌های اطلاع‌رسانی مناسب ‌خدمات و برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی، تجلیل از نقش اصحاب رسانه در توجه عموم مردم به ‌خدمات و برنامه‌های کتابخانه‌ها و تکریم کتابداران‌ و استعدادیابی خبرنگاران فعال در این حوزه از اهداف برگزاری جشنواره است.

مخدومی یادآور شد: همچنین ایجاد زمینه توجه مردم به نقش کتابخانه‌ها به‌عنوان پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی در توسعه فرهنگ عمومی و افزایش مشارکت مردمی و اعضای کتابخانه‌ها در فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی در مناطق کم‌برخوردار نیز در برگزاری نخستین جشنواره «کتاب‌خوان و رسانه» مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام
captcha