بصیرت؛ شرط اصلی امر به معروف و نهی از منکر
کد خبر: 3923545
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰

بصیرت؛ شرط اصلی امر به معروف و نهی از منکر

مسئول فرهنگ‌سازی بسیج دانشجویی استان اردبیل، امر به معروف و نهی از منکر را روش صالحان دانست و تصریح کرد: بصیرت و آگاهی، لازمه این فریضه الهی است.

آگاهی و بصیرت؛ شرط اصلی امر به معروف و نهی از منکر استحسین مظفری، مسئول فرهنگ‌سازی بسیج دانشجویی استان اردبیل، در گفت‌وگو با ایکنا از اردبیل، اظهار کرد: به دلیل گستره وسیع حق و باطل و ظاهرشدن باطل در لباس حق، بصیرت در زندگی انسان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و قطعاً تمسک به شاخص‌های انقلاب و بصیرت، هوشیاری دینی مردم فهیم ایران مهمترین عامل شکست و ناکامی دشمن در مواجهه با جنگ نرم و فتنه است.

وی افزود: بصیرت و آگاهی دو شرط عملی شدن امر به معروف نهی از منکر است و دشمن هر نوع تحریمی را علیه این انقلاب، اعمال کرده است، اما یکی از مصداق‌های منکر این است که شبکه‌های اجتماعی که به صورت رایگان در اختیار همگان قرار دارد و هیچ تحریمی صورت نپذیرفته است و روزانه هزاران اتفاق ناگوار از همین مسیر رخ می‌دهد که می‌توان از این تهدید بعنوان یک فرصت و یکی از مصادیق معروف استفاده کرد. مشکل اصلی کم‌رنگ شدن اصل امر به معروف و نهی از منکر نحوه اجرای این فریضه است، مهم‌ترین اصل در اجرا این فریضه علم و آگاهی است و شرط آن نیز بصیرت در دین و بصیرت در عمل است، فلذا بصیرت دین، شناخت دین و احکام اسلامی و بصیرت در عمل هم تاثیرگذاری و عدم مفسده است که لازمه آن آموزش است.

مظفری تصریح کرد: از منظر قرآن، بصیرت، نیاز اساسی بشر است و خداوند برای این که انسان به این حالت معنوی دست یابد، همه شرایط و بستر‌های لازم را فراهم آورده، بطوری که همه موجودات و آفریده‌های جهان را به عنوان مایه بصیرت معرفی می‌کند، زیرا انسان با بررسی و دقت در آفریده‌های جهان که نشانه‌ها و آیات الهی هستند، می‌تواند فراتر از ظاهر و کارکرد‌های عادی و معمولی آن‌ها، به حقایقی دست یابد که وی را به مسیر درست زندگی هدایت می‌کند. بصیرت یعنی فهم، درک، قدرت تشخیص، وصف خداست «والله بصیر بما تعلمون»، در تشبیهی دیگر عمل انسان فاقد بصیرت را به حرکت انسان در جاده و مسیر اشتباهی تشبیه نموده اند که انسان را به مقصد هدایت نمی‌کند بلکه هر چقدر سرعت حرکت او بیشتر باشد از مقصد دورتر می‌شود و تلاش و حرکت او نتیجه‌ای نخواهد داشت. امر به معروف و نهی از منکر والدین، اساس تربیت کودک را تشکیل می‌دهد.

وی اظهار کرد: درست انجام دادن امر به معروف و نهی از منکر سبب عقب‌نشینی دشمنان می‌شود فلذا اگر در جامعه امر به معروف و نهی از منکر به درستی اجرا شود می‌تواند سبب خنثی شدن برنامه‌های فرهنگی دشمنان شود.

مظفری امر به معروف و نهی از منکر را روش صالحان دانست و تصریح کرد: این کار اگر به درستی در جامعه اجرا شود همه فرائض برپا شده، راه‌ها امن و کسب و کار‌ها در جامعه حلال می‌شود و می‌توانیم شاهد زمینی آباد باشیم.

مسئول فرهنگ‌سازی بسیج دانشجویی استان اردبیل، یکی از شرایط مهم در اجرای امر به معروف و نهی از منکر را داشتن آگاهی و شناخت عنوان کرد و افزود: اگر افرادی در جامعه بدون آگاهی و شناخت دست به این کار بزنند می‌توانند سبب ایجاد مشکلات بسیاری در جامعه شوند. خداوند امر به معروف و نهی از منکر را برای اصلاح جامعه و مردم قرار داده است و در مقابله با دشمن نباید فریب راهبرد‌ها و دوگانگی‌های دشمن را بخوریم و باید در این راه به درستی برنامه ریزی و فرهنگ سازی کنیم و چشم انداز فرهنگی را ترسیم کنیم، و حال می‌توان با یک استنباط به این اصل رسید که امر به معروف و نهی از منکر مسلمانان است که اساس تربیت جامعه را تشکیل می‌دهد.

وی تأکید کرد: فرهنگ، در جهان امروز، ریشه و اساس تمام تحولات بشری است و شناخت و بررسی فرهنگ عمومی می‌تواند باعث ارتقاء و تحول جامعه شود و آن را در مسیر رشد و توسعه هدایت کند و رابطه متقابل فرهنگ و رسانه ریشه در تاریخ بشر دارد به گونه‌ای که می‌توان گفت فرهنگ و رسانه دو همزاد بشر و از مقتضیات زندگی اجتماعی انسان بوده و هست. در کنار واژه جهاد، اصطلاح امر به معروف و نهی از منکر است که این اصطلاح نه تنها به عنوان یک اعتقاد بلکه به عنوان یک رفتار اجتماعی است که سفارش زیادی در آیات و روایات نسبت به این رفتار وجود دارد و امر به معروف و نهی از منکر هم ظرفیت‌های زیادی دارد و در طول تاریخ این واژه به شکل‌های مختلف در مقام عمل خصوصا توسط حکومت‌ها به کار گرفته شده است و شکل‌های مختلفی که از این اصطلاح در جامعه جاری شده است باعث شده که تصویر‌های گوناگونی در طول تاریخ نیز از این فریضه ایجاد شود.

خبرنگار: فائزه ندایی                                                    

انتهای پیام
captcha