دفاع مقدس عرصه وحدت و همدلی عقاید مختلف بود
کد خبر: 3925217
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱

دفاع مقدس عرصه وحدت و همدلی عقاید مختلف بود

یک نماینده سابق مجلس گفت: در دفاع مقدس همدلی و وحدت وجود داشت، ولی امروز شاهد این وحدت و همدلی نیستیم و با عقاید متفاوت یکدیگر کنار نمی‌آییم.

دفاع مقدس عرصه وحدت و همدلی عقاید مختلف بود

عوض حیدرپور، نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره نهم در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره ثمرات و دستاوردهای دفاع مقدس، اظهار کرد: نتیجه اولیه و اصلی دفاع مقدس، جلوگیری از تجزیه ایران بود. حزب بعث زمانی که به ایران حمله کرد، پیش خود حساب کرده بود که حداقل چند استان ایران مثل خوزستان، ایلام، کرمانشاه و در صورت امکان بخش‌هایی از کردستان و آذربایجان غربی را اشغال و از همه مهم‌تر، ارتفاعات سوق‌الجیشی ایران را تصرف کند تا هر موقع خواست، به داخل خاک ایران نفوذ کند؛ ولی مردم به فرمان امام(ره) بسیج شدند و مهم‌ترین دستاورد دفاع مقدس یعنی جلوگیری از تجزیه ایران رقم خورد.

وی افزود: دفاع مقدس به‌ویژه از جدا شدن خوزستان از خاک ایران جلوگیری کرد. خوزستان استانی پهناور با طول ۴۰۰ و عمق ۲۰۰ کیلومتر است که منابع نفتی و گازی و پنج رودخانه پرآب موجود در آن و جلگه حاصلخیزش، باعث شده بود که عراق از دویست سال قبل چشم طمع به این نقطه از خاک ایران داشته باشد. علاوه بر این، عراق با تصرف خوزستان می‌توانست به راحتی به خلیج‌فارس دسترسی پیدا کند، ولی دفاع مقدس خوزستان را برای ایران حفظ کرد.

این نماینده سابق مجلس دستاورد دوم دفاع مقدس را یکپارچه ساختن ملت ایران برای دفاع و مقاومت خواند و اضافه کرد: بعد از این دوران، تمام مردم برای دفاع از کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران یکپارچه‌ هستند، چون دفاع مقدس مانور بزرگ و حرکت عظیمی بود که مردم دریافتند و تمرین کردند که برای حفظ نظام جمهوری اسلامی باید مقاومت کنند. به نظر من، مقاومت در دوران دفاع مقدس برای کسانی که روزها، هفته‌ها و سال‌ها آن را درک کرده و مزه‌اش را چشیدند، این موضوع را نهادینه ساخت که برای حفظ نظام جمهوری اسلامی و به‌ویژه خاک ایران باید فداکاری و مقاومت کرد.

حیدرپور ادامه داد: ما در دفاع مقدس به خودباوری رسیدیم. زمانی که جنگ شروع شد، ارتش در وضعیت مناسبی نبود، چون پس‌لرزه‌های انقلاب به آن آسیب رسانده بود. سپاه نیز به تازگی شکل گرفته بود و مردم تجربه بسیج شدن نداشتند. ما امکانات نظامی در اختیار نداشتیم و حتی سیم خاردار را باید از خارج وارد می‌کردیم و فشنگ برای تفنگ ژ۳ که اسلحه سازمانی ارتش بود، کم داشتیم؛ ولی امروز با توجه به تجربه دفاع مقدس در تمام تجهیزاتی که برای دفاع از ایران نیاز است، به خودکفایی رسیده‌ایم. یعنی به این باور رسیدیم که باید آموزش ببینیم و نیروی انسانی مقاوم و کارآمد داشته باشیم. از طرف دیگر، علاوه بر خودکفایی در تولید تجهیزات نظامی می‌توانیم به نهضت‌های مقاومت در هر جای دنیا که نیاز باشد، کمک کنیم.

وی گفت: در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، درس‌های مربوط به جنگ در دانشکده‌های پزشکی، مهندسی و حتی افسری آموزش داده نمی‌شد، ولی اگر امروز به دانشکده افسری امام علی(ع) ارتش، دانشکده افسری امام حسین(ع) سپاه و دانشکده‌های فنی سر بزنید، می‌بینید که چقدر وارد صنعت دفاعی شده‌اند. ما قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در دانشکده‌های پزشکی، طب رزمی نداشتیم، ولی امروز با بروز هر حادثه‌ای که نیازمند دفاع و حرکت رزمی سریع باشد، در حوزه‌های بهداری، مهندسی و رزم کاملاً روزآمد هستیم و بنیه دفاعی جمهوری اسلامی ایران به وضعیتی رسیده است که هیچ کشوری نمی‌تواند چشم طمع به خاک ما داشته باشد.

این نماینده اسبق مجلس با اشاره به همدلی، وحدت و یکپارچگی موجود در دفاع مقدس، گفت: امروز متأسفانه شاهد این وحدت و همدلی نیستیم و خسران این است که بر تعلق داشتن یکدیگر به حزب و جناح خاصی تأکید و پافشاری کنیم. برای دفاع و حفظ جمهوری اسلامی ایران همه ملت باید پای کار باشند، چه اصولگرا باشند و چه اصلاح‌طلب. آنچه جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد، نیروهای متدین، کارآمد و ورزیده است، از هر حزب و جناحی که باشند.

وی افزود: امروز متأسفانه کسانی که در دفاع مقدس جانفشانی کردند، کنار گذاشته شده‌اند. کسانی هستند که در تمام دوران جنگ به‌عنوان نیروی بسیجی خدمت کرده‌اند، ولی شهید یا جانباز به معنای مصطلح آن نشده‌اند و به مرور توان جسمی خود را از دست داده‌اند، باید به آن‌ها کمک و رسیدگی شود. نقل است که در زمان پیامبر(ص)، شخصی مسیحی بود که برای مردم آب می‌آورد. بعد از چند روز که خبری از او نبود، پیامبر(ص) جویای احوالش شد، گفتند پیر و بیمار شده و در خانه است، پیامبر(ص) فرمود حتماً به وی رسیدگی کنید، چون او به مردم خدمت کرده است. امروز کسانی که در دفاع مقدس خدمت کردند و اکنون خانه‌نشین شده‌اند، مورد توجه قرار نمی‌گیرند و این عدم توجه باعث می‌شود که نسل‌های آینده با مشاهده وضعیت آن‌ها، در زمان لزوم وارد میدان نشوند.

حیدرپور بیان کرد: نمی‌توان به مردم حکم کرد که حتماً باید همان‌طور که ما می‌گوییم، فکر کنند. ممکن است نوع تفکر کسی مثلاً با پایگاه بسیج محله‌اش همخوانی نداشته و در دفاع مقدس نیز جانفشانی کرده باشد، ولی همان‌گونه باید به او احترام گذاشته شود که افراد هم‌عقیده با ما مورد احترام قرار می‌گیرند. اگر این توجه و احترام اتفاق نیفتد، ریزشی که از این بابت رخ می‌دهد، باعث ضرر و آسیب به جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

وی تصریح کرد: دولتمردان باید به این نکته توجه داشته باشند که در هر صورت باید برای تقویت بنیه دفاعی هزینه کنند. جمهوری اسلامی ایران دشمنان زیادی دارد و همان خطری که حزب بعث برای ایران داشت، اکنون نیز در داخل عراق وجود دارد و اطراف ایران پوشیده از کسانی مثل تکفیری‌ها، سلفی‌ها و وهابی‌ها است که نه با ایران بلکه با شیعه مسئله دارند. برای اینکه بتوانیم حرکت عظیمی را که در دفاع مقدس شکل گرفت، سرپا نگه داریم، بودجه لازم برای تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح باید تأمین شود.

انتهای پیام
captcha