فعالیت ۴۳۳ کانون مساجد در روستا‌های کردستان
کد خبر: 3928705
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷

فعالیت ۴۳۳ کانون مساجد در روستا‌های کردستان

مدیر ستادی کانون‌های مساجد کردستان از فعالیت ۴۳۳ کانون مساجد در روستا‌های استان کردستان خبر داد و گفت: افزایش کانون‌های مساجد در روستا‌ها منجر به توسعه فرهنگی روستا‌ها خواهد شد.

امروز مساجد تنها پایگاه فرهنگی در روستاها هستند و فعالیت‌های فرهنگی ـ هنری در دل مساجد روستا می‌تواند به معرفی فرهنگ بومی کمک‌ کند. اگر جوانان ما فرهنگ خود را به درستی بشناسند به سراغ فرهنگ بیگانه و غربی نمی‌روند و اجتماع کوچک روستا می‌تواند زمینه‌ساز این شناخت باشد.

یكی از نهادهایی كه در همین راستا می‌تواند كاركردهای فرهنگی مؤثری در روستاها داشته باشد، كانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد است. همسو كردن اهداف و برنامه‌های این كانون‌ها با پتانسیل روستایی، تعیین فعالیت‌های فرهنگی متناسب با ساختار روستا و تهیه الگوهای آموزشی نوآورانه در بُعد فرهنگی و اجتماعی از جمله ظرفیت‌های كانون‌های فرهنگی - هنری مساجد در بهبود وضعیت روستاها به شمار می‌‌رود.

کامل گلباغی، مدیر ستادی کانون‌های مساجد استان کردستان در این زمینه در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: برنامه‌ریزی فرهنگی در روستاها به عنوان بخشی از فرآیند توسعه پایدار روستایی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ارائه خدمات فرهنگی در روستاها بسیار کم است، افزود: در این راستا یکی از اولویت‌های ستاد کانون‌های مساجد استان کردستان توسعه کانون‌های مساجد در سطح روستاهاست.

گلباغی از فعالیت 433 کانون مساجد در روستاهای استان کردستان خبر داد و بیان کرد: افزایش کانون‌های مساجد دروستاها منجر به توسعه فرهنگی روستاها خواهد شد.

وی از تشکیل شورای فرهنگی روستا تحت نظر شورای فرهنگ عمومی استان کردستان به زودی در سطح روستاهای استان کردستان خبر داد و اعلام کرد: امام جماعت، شورا، معتمدان، هیئت امنای روستا اعضای شورای فرهنگی هر روستا را تشکیل می‌دهند.

گلباغی مهم‌ترین هدف این شورا را ارائه خدمات بهتر فرهنگی به اعضای کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد دانست و عنوان کرد: شورای فرهنگی روستا تحت نظر امام جماعت روستا تشکیل شده و امام جماعت روستا باید پیگیر مصوبات شورا باشد.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های قرآنی در سطح روستاهای استان کردستان افزود: طرح «هرمادر ایرانی، یک مربی قرآن»، مسابقات تفسیر جزء هفتم و هشتم قرآن، مسابقات کتابخوانی با موضوعات قرآنی، تشکیل و ثبت گروه‌های سرود و مولودخوانی، برگزاری مسابقات قرآنی مُدهامتان از جمله برنامه‌های قرآنی در سطح کانون‌های مساجد استان کردستان است.

مدیر ستادی کانون‌های مساجد کردستان ادامه داد: طرح «یاریگران زندگی» یکی از طرح‌های جدید ستاد کانون‌های مساجد بوده که با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر استان کردستان در سطح کانون‌های فرهنگی- هنری مساجد روستایی استان کردستان نیز اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اختصاص سهمیه پنج نفری بانوان کارآفرین به اعضای کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد در سال جاری گفت: در حال حاضر یکی از کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد کارآفرین استان کردستان در زمینه خیاطی فعال بوده و 24 نفر از زنان بدسرپرست و سرپرست خانوار را تحت پوشش خود قرار داده است.

گلباغی به برگزاری جشنواره «قلم روستا» طی سال گذشته در سطح کانون‌های مساجد استان کردستان اشاره کرد و یادآور شد: این جشنواره سال گذشته در روستای آویهنگ برگزار شد و در تلاشیم تا امسال نیز دومین جشنواره «قلم روستا» را در سطح یکی از روستاهای استان برگزار کنیم.

انتهای پیام
captcha