اعلام برنامه‌های پایتخت كتاب ایران برای هفته كتاب
کد خبر: 3934460
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹

اعلام برنامه‌های پایتخت كتاب ایران برای هفته كتاب

طی نشست خبری، برنامه‌های شیراز به‌عنوان پایتخت كتاب ایران برای هفته كتاب كه از 24 تا 30 آبان‌ماه برگزار می‌شود، با حضور و سخنرانی مسئولان فرهنگی استان فارس تشریح شد.

به گزارش ایكنا از فارس، نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته كتاب شیراز و استان فارس به‌عنوان پایتخت كتاب ایران امروز، 20 آبان‌ماه در بستر فضای مجازی و به‌صورت ارتباط مستقیم با تهران برگزار شد.

سید احمد احمدی‌زاده، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در این نشست با بیان اینکه بیست و هشتمین هفته کتاب که امسال از شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران با شعار «مانایی و دانایی» آغاز می‌شود، افزود: برنامه‌های متنوعی از جمله ۲۷ برنامه عمده در کنار برنامه‌های جانبی می‌تواند در این مسیر شیراز را مهمترین پایگاه ادبی ایران نشان دهد.

وی افزود: مهم‌ترین پروژه هفته کتاب در استان فارس کلنگ‌زنی کتابخانه شهر صدرا است که در ۴۵۰۰ متر مربع و ۴۱۰۰ متر زیربنا قرار است تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

صابر سهرابی، مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این نشست گفت: شهر شیراز برنامه‌های متنوعی را پیش بینی کرده است و همدلی دستگاه‌ها از جمله شهرداری نهایت همکاری را در این رابطه در پی داشت؛ اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان و کانون پرورش فکری هم به همراه کمک بخش خصوصی مسیری را فراهم کرده که امسال هریک از این دستگاه‌ها برنامه‌های متعددی داشته باشند.

وی به تشریح برنامه‌های فرهنگ و ارشاد فارس در هفته کتاب پرداخت و گفت: روز اول بیست و هشتمین هفته کتاب با حضور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهر شیراز کلنگ احداث کتابخانه شهر صدرا به زمین زده خواهد شد.

سهرابی، برگزاری آیین كتابگردی در شیراز و بازدید از کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب، اهدای كتاب به مدارس كم برخوردار و مناطق عشایری و روستایی شیراز، تجلیل از نویسندگان و مروجان كتاب را از جمله برنامه‌های هفته كتاب در این استان اعلام كرد.

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس همچنین به گسترش برنامه کاربردی تلفن همراه «قاصدک» در هفته کتاب به میزبانی پایتخت کتاب ایران اشاره کرد و گفت: این برنامه کاربردی با قابلیت‌های بسیار به همراه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، نشست کتاب و جامعه با حضور مروجان کتاب و تقدیر از چاپخانه داران استان، اجرای نمایش‌های خیابانی با موضوع کتاب و نشست‌های مجازی، نامگذاری یک میدان بنام کتاب در شیراز جزئی از برنامه‌های هفته کتاب در استان فارس است.

كلنگ‌زنی 5 كتابخانه

روح‌الله منوچهری، مدیركل كتابخانه‌های عمومی فارس نیز در این نشست با بیان اینکه برنامه‌های هفته کتاب در فارس از ۲۲ آبان‌ماه با ادای احترام به شهدای مدافع سلامت آغاز می‌شود از برگزاری مشاعره با حضور استاد همایون یزدان پور خبر داد و گفت: ۵ کتابخانه در حوزه زیرساختی در استان فارس کلنگ‌زنی می‌شود که ۲ باب در مناطق فاقد کتابخانه در مبارک آباد و صدرا است.

وی، احداث یك كتابخانه در وراوی، بهره‌برداری از كتابخانه شهروند در فسا، افتاح سالن مطالعه با نام دكتر معین در شهرك گلستان، اجرای طرح سفیر كتاب برای آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد و برگزاری نشست كتاب و فرصت‌ها با همكاری انجمن علمی كتابداران را از جمله برنامه‌های این اداره‌كل در هفته كتاب عنوان كرد.

منوچهری با بیان اینكه در هفته کتاب مراسم تقدیر از کتابداران بر بستر مجازی برگزار می‌شود، گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی با ۷۸ هزار شرکت کننده به صورت مجازی یک رکورد خوب در فارس به‌جا گذاشت و برندگان این رقابت فرهنگی در هفته کتاب اعلام می‌شوند.

وی در پایان یادآور شد: علاوه بر این‌ها نشست بزرگ انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با حضور ۱۰۱ عضو با حضور دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور در هفته کتاب برگزار خواهد شد.

مرتضی جعفری، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیرا نیز در این نشست گفت: کتابخانه عمومی و سالن استاندارد بهمن بیگی با حدود ۶ هزار جلد کتاب آغاز به‌کار خواهد کرد و غنی‌ترین کتابخانه جنوب کشور در حوزه تاریخ و ادبیات خواهد بود.

از راه‌ا ندازی اتوبوس كتاب تا پویش «كتاب گردشگر»

وی از اجرای طرح اتوبوس کتاب با عنوان مسیر دانایی در ۴ منطقه کم برخوردار شیراز خبر داد که ۱۰۰۰ جلد کتاب به ارائه خدمت می‌پردازد و همچنین سالن مدیایی برای برنامه‌های ترویجی ویژه کودکان با ظرفیت ۲۰ نفر در این اتوبوس تعبیه شده است.

به گفته جعفری، در روز ۲۴ آبان جاری از ساعت ۱۷ پویش «کتاب گردشگر» آغاز به کار می‌کند که در این طرح ۱۱ کتاب کودک نویسندگان ایرانی به زبان انگلیسی و ۳ کتاب به زبان عربی در سامانه بین‌المللی کتاب در گردش «bookcroosing» ثبت و در اختیار راهنمایان گردشگری داوطلب و متخصص شیراز قرار می‌گیرد تا این کتاب‌ها گردش خود را در کشورهای جهان آغاز کنند.

وی ادامه داد: از سلسله برنامه‌های شبکه کودکان دوستدار کتاب شیراز دوشنبه، ۲۶ آبان‌ماه سومین کتابخانه تخصصی کودکان «شکوفه‌های کتاب» در مؤسسه خیریه و پرورشگاه «فرشتگان آشیانه مهر» راه‌اندازی می‌شود. پیش از این ۲ کتابخانه شکوفه‌های کتاب در دو مدرسه مناطق کم برخوردار شیراز راه‌اندازی شده بود.

معاون فرهنگی شهرداری شیراز با یادآوری اینکه طرح «سینما کتاب» با محوریت نقد و بررسی فیلم‌های اقتباسی مطرح جهان و ایران در بستر فضای مجازی از جمعه ۳۰ آبان ماه آغاز به کار می‌کند، گفت: هر هفته یک فیلم تا پایان سال بررسی و کتاب مرتبط با آن نقد و بررسی می‌شود.

جعفری اضافه کرد: در قالب برنامه‌های شبکه نابینایان دوستدار کتاب شیراز نیز روز چهارشنبه، ۲۸ آبان‌ماه از ۱۴ عنوان کتاب کودک بریل که توسط سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز با همکاری مؤسسه نابینایان توانگران کارآفرین شیراز تولید شده است، رونمایی و در اختیار کتابخانه‌های عمومی ۴ مرکز نابینایان قرار می‌گیرد.

به گفته وی، سایت رسمی دبیرخانه دائمی ترویج کتاب‌خوانی شیراز به زبان انگلیسی به‌منظور معرفی ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های کتاب‌خوانی شیراز در این هفته رونمایی شده و آغاز به کار می‌کند. همچنین با توجه به پیوند ادبیات و کتاب با توسعه گردشگری آئین جشن امضای و نقد کتاب «درآمدی بر شناخت گورستان دارالسلام شیراز» برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز گفت: تا پایان سال جاری «درنگ گاه» کتاب در بلوار شهید کسایی شیراز ایجاد می‌شود که فضایی تعاملی با محوریت کتاب‌خوانی در بستر شهری و انسان محور خواهد بود.

وی با بیان اینكه بوستان مطالعه شیراز با ۲ قرائت‌خانه در بلوار گفتار پیشرفت حدود ۴۰ درصدی داشته و تا هفته شیراز افتتاح می‌شود، گفت:‌ همچنین ۱۰ المان کتاب و کتاب‌خوانی با همراهی سازمان سیما و منظر شهرداری شیراز طراحی، ساخت و در سطح شهر شیراز نصب و ۳ کتابخانه عمومی در فرهنگسراهای شیراز نیز تا پایان سال افتتاح می‌شود که یکی از این کتابخانه به قرائت‌خانه‌ای با حداقل ۸۰ نفر ظرفیت مجهز خواهد بود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در پایان، گفت: ۳۰ تاکسی دیگر در قالب طرح تاکسیرانان دوستدار کتاب شیراز تا پایان سال به «تاکسی کتاب» مجهز می‌شوند.

برنامه‌ريزی برای كودكان و نوجوانان

سعیدرضا کامرانی، سرپرست كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان فارس نیز در این نشست به تشریح برنامه‌های این كانون در هفته كتاب پرداخت و گفت: رونمایی از کتاب‌های صوتی ویژه نابینایان و برگزاری نشست مجازی قصه‌گویی و کتاب‌خوانی با حضور یکی از استادان برجسته و دعوت از اعضای نوجوان کتاب‌خوان استان‌های منطقه ۳ کشور در برنامه‌های مجازی، از جمله برنامه‌های کانون فارس در هفته کتاب و کتاب‌خوانی است.

راه‌اندازی تور مجازی بازدید از کتابخانه‌های فعال کانون در سطح استان، اجرای مجازی سرود همگانی با مشارکت همه مراکز فرهنگی هنری کانون با موضوع کتاب، مسابقه کتاب‌خوانی مجازی ویژه اعضای کودک و نوجوان، تهیه پوستر و انتشار آن در فضای مجازی با هدف اعلام برنامه‌های هفته کتاب و ارائه فعالیت‌های کتاب محور در گروه‌های مجازی مراکز استان از دیگر برنامه‌هایی است که سرپرست اداره کل کانون فارس به آن اشاره کرد.

کامرانی همچنین به تولید محتوا در فضای مجازی توسط مربیان کانون هم اشاره کرد و گفت: همه فعالیت‌های این هفته، به صورت مجازی و با حضور اعضای کودک و نوجوان و مربیان متخصص به انجام می‌رسد.

وی با بیان اینکه شیراز هم شهر دوستدار کودک است و هم پایتخت کتاب ایران، گفت: کانون در راستای برنامه‌های هفته کتاب برنامه متنوعی دنبال می‌کند از جمله رونمایی از ۵۰ عنوان کتاب برای ناشنوایان که در استودیو کانون صدابرداری شده است.

به گفته كامرانی، مسابقه کتابخوانی در ۴۲ مرکز ثابت و ۶ مرکز سیار، ارائه فعالیت‌های کتاب محور در گروه‌های مجازی و تولید ۲۸ انیمیشن با موضوع کتاب و تولید ۲ کتاب از آثار مربیان کانون از جمله برنامه‌های کانون به مناسبت هفته کتاب در استان فارس است.

سرپرست کانون پرورش فکری فارس در پایان پیشنهاد تأسیس موزه تخصصی کودک و نوجوان در شیراز به عنوان شهر دوستدار کودک داد و گفت: ایجاد تندیس و المان کتاب در تمامی شهرهای استان ضروری است.

يادآور می‌شود، در پايان اين نشست از پوستر هفته كتاب پايتخت كتاب ايران با حضور مسئولان مربوطه رونمايی شد. 

انتهای پیام
captcha