تمام فتواهای صادره شورای عالی افتاء پایه علمی و فقهی دارد
کد خبر: 3937533
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹

تمام فتواهای صادره شورای عالی افتاء پایه علمی و فقهی دارد

دبیر شورای افتای استان کردستان گفت: پیش‌نویس فتوا از شورای افتای شهرستان‌های استان قبل از اعلام به شورای عالی افتاء ارسال شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد و همین موضوع موجب شده که فتواها پایه علمی و فقهی لازم را دارد.

به گزارش ایکنا از کردستان، ماموستا اشرف ایل‌بیگی، دبیر شورای افتای استان کردستان امروز، ششم آذرماه در دیدار رئیس کل دادگستری استان کردستان با مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور و امام جمعه سنندج اظهار کرد: بخش زیادی از دعاوی که در دادگاه‌های استان مطرح می‌شود، دعاوی مربوط به احوال شخصیه، دعواهای خانوادگی از طلاق، نکاح، ارث، وقف و ... است.

وی افزود: به همین واسطه سالانه هزاران استفتا از دادگستری خطاب به شوراهای افتای اتفاق می‌افتد که 80 درصد از این میزان مربوط به خود استان و مابقی مربوط به شهرستان‌‌های سایر استان‌ها است.

ایل بیگی بیان کرد: فتوا به دلیل اینکه بار حقوقی بالایی دارد و احکام براساس آن صادر می‌شود با حساسیت خاصی و انطباق 100 درصد با فقه امام شافعی بررسی و تنظیم می‌شود.

وی با بیان اینکه فتوا دادن کار سنگینی است، اعلام کرد: هزاران استفتاء در سال به سمت شورای عالی افتای استان کردستان سرازیر شده و پاسخ داده می‌‌شود.

دبیر شورای افتای استان کردستان اعلام کرد: در گذشته شوراهای افتای شهرستان‌های استان به دلیل نبود یک سامانه ارتباطی به صورت جزیزه‌ای عمل شده و هر کدام به سبک خود عمل می‌کنند.

وی عنوان کرد: از زمانی که شورای عالی افتا در رأس قرار گرفته و از طریق اتوماسیون رصد و فتوا دیده می‌شود و این کار به این روند نظم قابل توجهی بخشیده است.

ماموستا ایل بیگی بیان کرد: پیش‌نویس فتوا از شورای افتای شهرستان قبل از اعلام به شورای عالی افتاء ارسال شده بررسی و همین موضوع موجب شده که فتواها پایه علمی و فقهی لازم را دارد.

وی با بیان اینکه پاسخگویی به استفتاهای رسمی بخشی از کار است، افزود: با وجود تمام این خدمات هیچ نوع تقدیری از شورای افتا از سوی دستگاه قضا صورت نگرفته است.

دبیرشورای افتای کردستان یادآور شد: این انتظار وجود دارد که ارتباط دستگاه قضا و با شورای افتا در سطح استان و شهرستا‌ن‌ها بیش از پیش برقرار شود.

انتهای پیام
captcha