کرونا فعالیت‌های قرآنی کردستان را متوقف نکرد
کد خبر: 3937859
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲

کرونا فعالیت‌های قرآنی کردستان را متوقف نکرد

با وجود شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کلاس‌های حضوری قرآن، کانون‌های مساجد و مؤسسات قرآنی استان کردستان فعالیت‌های قرآنی خود را از طریق فضای مجازی و شیوه‌های مختلف دیگر در استان ادامه می‌دهند.

ویروس کرونا یکی از بزرگترین معضلات کنونی جهان، فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انسان‌ها را در سراسر کشورها تحت شعاع قرار داده است و در این بین فرصتی ایجاد شد تا با در خانه ماندن راه‌های تقرب جستن به درگاه الهی را تجربه کنیم که تلاوت قرآن کریم، حفظ و تفسیر و مفاهیم قرآنی از راهکارهای نزدیکی به درگاه خداوند متعال است.

در این راستا مؤسسات و کانون‌های  مساجد کردستان در کنار آسیب‌های بسیاری که از کرونا دامنگیر آن‌ها شده است فعالیت‌های قرآنی خود را با روش‌های مختلف در سطح جامعه ادامه داده و نشان دادند که فعالیت‌های قرآنی هیچگاه تعطیل شدنی نیست.

کامل گلباغی، مدیر ستادهماهنگی کانون‌های مساجد کردستان، در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: در حال حاضر 600 کانون فرهنگی ـ هنری مساجد در استان کردستان فعال هستند که در این ایام کرونایی هیچگاه اعضای خود را تنها نگذاشته و با برگزاری برنامه‌های قرآنی و فرهنگی یاریگر این روزهای سخت آنان بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه این روزها کرونا و محدودیت‌های حضور در اجتماع انسان‌های را از لحاظ روحی و عاطفی دچار مشکلاتی کرده است، افزود: قرآن کریم با ایجاد آرامش روحی و روانی که در وجود انسان ایجاد می‌کند، می‌تواند همراهی خوب برای این روزهای سخت کرونایی باشد.

گلباغی از فعالیت دارالتحفیظ قرآن کریم شهرک پردیس و کانون نبی اکرم(ص)سنندج خبر داد و اعلام کرد: در چند ماه فعالیت این دارالتحفیظ تعداد زیادی طلبه مشغول به حفظ کلام‌الله مجید شدند. دارالتحفیظ مسجد شهرک پردیس به منظور حفظ قرآن کریم توسط اعضای کانون نبی اکرم(ص) راه‌اندازی شده است و علاقه‌مندان با حضور در این دارالتحفیظ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به حفظ قرآن کریم می‌پردازند. در این دارالتحفیظ امکان آموزش به صورت مجازی نیز مهیا شده و کسانی که امکان حضور در دوره‌ها را ندارند، می‌توانند به صورت مجازی با مربی این کانون ارتباط داشته باشند.

وی اعلام کرد: در دوره‌های تخصصی حفظ قرآن کریم امکان حفظ یک تا سی جزء قرآن کریم وجود دارد و مخاطبان براساس تعداد اجزای درخواستی خود آموزش می‌بینند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کردستان تشکیل کلاس‌های تخصصی حفظ قرآن کریم در کانون نبی اکرم(ص) را از تفاوت این کانون با سایر کانون‌های شهرستان سنندج دانست و افزود: دوره حفظ قرآن کریم در این کانون در سطوح مختلف ابتدایی، متوسطه و عالی و برای رده‌های سنی مختلف برگزار می‌شود.

وی اصلی‌ترین کار این کانون فرهنگی را حفظ تخصصی قرآن کریم خواند و یادآور شد: امیدواریم این اقدام سرلوحه کاری سایر کانون‌های فرهنگی ـ هنری در استان کردستان باشد.

اجرای طرح آموزش مجازی تفسیر قرآن با زبان کُردی

گلباغی ادامه داد: مؤسسه قرآنی «تعليم ذكرالحكيم» سنندج نیز در این ایام طرح آموزش مجازی تفسیر قرآن کریم به زبان کُردی را به صورت روزانه آموزش می‌دهد. این طرح برای اولین بار در استان کردستان با تلاوت و ترجمه سیدعباس حسینی از قاریان برجسته استان کردستان اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اينكه در اين مؤسسه كلاس‌های قرآنی به صورت مجازی برگزار می‌شود، افزود: كلاس‌های قرآن در چهار زمينه اصلی از جمله قرائت قرآن در هشت سطح، حفظ در چهار سطح، مفاهيم چهار سطح و تفسير پنج سطح برگزار می‌شود.

گلباغی اعلام كرد: این مؤسسه با هدف اشاعه و نشر فرهنگ و اخلاق قرآنی و ارزش‌های اسلامی درسطح جامعه، ارتقای سطح سواد قرآنی آحاد جامعه و زمينه‌سازی جهت آشنايی و انس با مفاهيم و آموزه‌های غنی قرآن كريم فعالیت خود را در استان آغاز کرده است.

وی با اشاره به اینکه در ایام کرونا در راستای جلوگیری از شیوع این ویروس کلاس‌های حضوری مؤسسه قرآنی نیز کم‌رنگ شده است، بیان کرد: در این راستا این مؤسسه اقدام به برگزاری کلاس‌ها و برنامه‌های قرآنی به صورت مجازی کرده است.

مدیر ستاد هماهنگی کانو‌های مساجد از اجرای طرح آموزش مجازی تفسیر قرآن کریم به زبان کُردی در این مؤسسه به صورت روزانه خبر داد و بیان کرد: مخاطبان این مؤسسه قرآنی از این برنامه قرآنی استقبال چشمگیری داشته‌اند. در این راستا هر روز یک صفحه از قرآن کریم تلاوت و در ادامه با زبان کُردی آیات قرآن تلاوت شده، ترجمه و تفسیر خواهد شد.

مسابقه قرآنی «رفاقت نه رقابت» در سنندج

گلباغی در ادامه به فعالیت‌های کانون فرهنگی ـ هنری چهار یارنبی اشاره و اعلام کرد: این کانون از سال ۸۲ تأسیس شده است و ۳۳۰ عضو دارد. این کانون در زمینه قرآنی با 3 مربی قرآن بانو و 3 مربی آقا کلاس‌های روخوانی و روانخوانی، تجوید، قرائت، حفظ، و مفاهیم قرآنی را در طول سال برگزار می‌کند.

وی از برگزاری مسابقات قرآنی در فضای مجازی با عنوان «رفاقت نه رقابت» توسط کانون فرهنگی ـ هنری چهار یار نبی سنندج خبر داد. این کانون فرهنگی مسابقات قرآنی ویژه بچه‌های مسجد را در فضای مجازی با عنوان «رفاقت نه رقابت» برگزار می‌کند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کردستان به رشته‌های این مسابقه قرآنی پرداخت و افزود: حفظ، قرائت، نماز و نقاشی آیات از رشته‌های این مسابقات قرآنی است که ویژه کودکان و نوجوانان عضو کانون مسجد چهار یار نبی سنندج برگزار می‌شود. بچه‌های مسجد چهار یارنبی حاشیه شهر سنندج در فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی این کانون حضور فعال دارند و از مسابقات قرآنی نیز استقبال می‌کنند. کودکان و نوجوانان مسجدی با مشارکت والدین خود در خانه در این دوره از مسابقات شرکت می‌کنند.

گلباغی افزود: کودکان و نوجوانان سایر محلات سنندج نیز از این مسابقه مجازی استقبال کردند و در مسابقه «رفاقت نه رقابت» مشارکت داشتند.

وی در پایان هدف کودکان و نوجوانان مسجدی در فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی را دیده شدن و شکوفایی استعدادهایشان دانست و یادآور شد: در این راستا نیاز است زمینه فعالیت بیشتر کودکان و نوجوانان در فعالیت‌های مسجدی چه به صورت حضوری و چه به صورت مجازی فراهم شود.

انتهای پیام
captcha