سفیدپوشانی از جنس عشق و ایثار
کد خبر: 3942177
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷

سفیدپوشانی از جنس عشق و ایثار

زبان قاصر است از بیان بزرگی، عطوفت، مهر و ایثار پرستاران و شاید زیباترین کلمه‌ای را که می‌توان بر ایثار و محبت پرستاران این فرشتگان سفیدپوش زمینی گذاشت، عشق باشد و عشق.

لباس سفیدش را برتن کرد تا همچون فرشتگان آسمانی بر بالین کسانی که بیماری تاب و توان زندگی را بر آنان سخت کرده است، حاضر شود. هرچند امروز وقتی از خانه خارج می‌شد، فرزندش با چشمانی گریان او را بدرقه کرده بود و همین کافی است تا دل مادری خون شود اما تمام آنچه را که از دلتنگی‌هایش داشت، فراموش کرده تا با لبخندی شیرین بر بالین بیمارانش حاضر شود و با این مهر و عطوفتی که بر بستر بیماران حاضر می‌شود، نور امید را در دل آن‌ها بیدار کند.

زبان قاصر است از بیان بزرگی، عطوفت، مهر، ایثار پرستاران و شاید زیباترین کلمه‌ای را که می‌توان بر ایثار و محبت پرستاران این فرشتگان سفیدپوش زمینی گذاشت، عشق باشد و عشق، چرا که دغدغه اول و آخرشان مرهم شدن بر درد بیمارانی است که گاه پرستاران تنها همدم و امیدشان هستند.

پرستاری ترکیبی از رحمت، عطوفت، مهربانی و مراقبت از یک سو و دانش، مهارت، تجربه و معرفت از سوی دیگر  است که خداوند تمام این ویژگی‌ها را در وجود پرستاران نهاده تا این لباس سفید فرشتگان زمینی که از جنس عشق و ایثار است را بیشتر برازنده آنان کند. و چه زیباست همزمان شدن آخرین روز فصل خزان درختان با نام این فرشتگان زمینی که همچون پاییز تمام آنچه را دارند بر زیر پای بیمارانشان می‌ریزند و با قدم زدن بر این برگ‌های ایثار و فداکاری به بیماران خود می‌گویند، آرام باش غصه‌ها می‌روند و شادی‌ها باز خواهند گشت.

پریسا رحیمی، پرستار بخش کرونای یکی از بیمارستان‌های سنندج با هشت سال سابقه کار در گفت‌وگو با ایکنای کردستان، از سختی‌های شغل پرستاری می‌گوید: پرستاری روحیه بالایی نیاز دارد چراکه در اوج سختی و مشکلات زندگی خود باید بر بالین کسانی حاضر شوی که هیچ امیدی جز لبخند مهربان پرستاران ندارند.

وی عشق را سرلوحه کار پرستاران دانست و افزود: بی‌خوابی، نوبت‌های کاری طولانی و دشوار، موجب به هم خوردن برنامه زندگی شخصی‌ ما پرستاران می‌شود و در مقابل تحمل تمام این سختی‌ها نیز پرداختی این حرفه بسیار ناچیز است که این بخشی از سختی‌های این شغل است که اگر واقعاً عاشق نباشی، هیچگاه نمی‎توانی آن را تحمل کنی.

رحیمی بیان کرد: در کنار سختی‌های شغل پرستاری این یک سال اخیر بیماری کرونا دیگر تاب و توان را از کادر درمان به‌ویژه پرستاران گرفته است چراکه حاضر شدن بر بالین بیمارانی که کرونا توان نفس کشیدن را از آن‌ها گرفته، عرصه را بر ما بیشتر تنگ کرده و افزایش تعداد بیماران نیز دیگر رمقی را برای ارائه خدمات در ما نگذاشته است.

وی به خاطرات تلخ این روزهای سخت اشاره کرد و گفت: یکی از خاطرات تلخ من در این روزها، مرگ مادر دو کودک سه و شش ساله‌ای بود که همراه همسرش برای بستری شدن به بخش ما آمده بود که بعد از انجام کار بستری، همسر وی برای خرید آبمیوه زمان کوتاهی به خارج از بیمارستان رفت، در این مدت هرچند کوتاه همسرش که در وضعیت وخیمی بود نتوانست این سختی را تحمل کند و تمام تلاش‌های ما برای بازگشت این مادر به زندگی بی‌نتیجه ماند و فوت کرد و همسر وی بعد از مراجعه به بیمارستان با جسد بی‌جان همسرش روبه رو شد که پذیرش این مرگ واقعاً برای مرد سخت و گران بود.

خاطره تلخ دوران کرونا

احمدی، یکی دیگر از پرستاران بخش کرونا گفت: هرچند بیماری کرونا به هیچ کس رحم نمی‌کند، اما پرستاران و تمام کادر درمان تمام تلاش خود را برای نجات جان بیماران کرونایی به کار می‌گیریم تا با بازگشت این بیماران به زندگی لبخند را به خانواده‌های آنان هدیه دهیم. ما پرستاران تمام توان و حتی بیشتر از توان خود را در کنار این بیماران کرونایی به کار می‌گیریم تا بتوانیم سلامتی را به آن‌ها هدیه دهیم و در مقابل انتظاری هرچند اندک از مردم داریم تا با در خانه ماندن و دوری از دورهمی‌های خانوادگی تحمل بار سختی این روزها را هم برای خود و هم برای ما سخت‌تر نکنند.

احمدی افزود: در این روزها ما چه جوانان، چه پدران و مادرانی که فرزندانشان چشم به راهشان بودند را از دست داده‌ایم که شاید اگر در یک دورهمی خانوادگی و یا تجمع حضور نمی‌یافتند امروز بین ما بودند، پس عاجزانه باز هم از مردم می‌خواهیم که در این روزها یاریگر کادر درمان و عزیزانشان باشند.

وی فوت جوانان مبتلا به کرونا را از سخت‌ترین خاطرات این روزها دانست و گفت: تحمل لباس‌های پرستاران بخش کرونا در کنار سختی‌های شغل پرستاری و دیدن مرگ بیماران کرونایی این روزها دیگر توانی برای ما نگذاشته است.

احمدی با خاطرات شیرین دوران کرونا نیز اشاره کرد و افزود: کمک های مردمی یکی از اتفاقاتی بود که به کادر درمان دلگرمی می داد. اینکه عده ای از شهروندان به صورت خودجوش در کنار ما بودند واقعاً حال ما را خوب می‌کرد،‌ بنابراین مرور خاطرات گذشته خیلی سخت است، ولی این همدلی ها ما را زنده نگه داشت.

کرونا نقش پرستاران را نمایان‌تر کرد

شاهویی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ضمن تبریک روز پرستار اظهار کرد: از تلاش‌های صادقانه فرشتگان سفیدپوش استان کردستان که در پیشبرد رسالت و برنامه‌های مراقبتی، درمان و آموزش با از خودگذشتگی و ایثار به ویژه در ایام پاندمی کرونا در خط مقدم مبارزه با این همه‌گیری، صادقانه خدمت کردند، قدردانی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه فارغ التحصیلان پرستاری یکی از اعضای مهم و کلیدی در تیم مراقبت‌های بهداشتی و درمانی هستند، افزود: هدف اصلی حرفه پرستاری تأمین بهبودی و سلامت انسان‌هاست و به همین دلیل در خط مقدم نظام سلامت جامعه هستند،

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه این قشر با مراقبت از تمامی افراد جامعه در سه سطح پیشگیری، درمان و توانبخشی ایفای نقش می‌کنند، اعلام کرد: در فراگیر شدن بیماری کووید 19 که یک معضل برای سلامت همگانی در سطح جهان است و سیستم بهداشتی درمانی اکثر کشورها را دچار شوک کرد، نقش پرستاران به عنوان نیروهای متخصص مقابله با این معضل را نمایان‌تر کرد.

وی افزود: در این روزهای سخت، پرستاران مجبور به ساعات کار اجباری و طولانی و درگیر مواردی چون تشخیص، درمان و مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا هستند و با فشار کار زیاد و مواجهه با خطرات ناشی از ابتلا به این بیماری برای خود و خانواده بار روانی مضاعفی را خریده‌اند که مجموعه همه این‌ها نشان‌دهنده اهمیت حرفه پرستاری و جایگاه فارغ‌التحصیلان این حرفه است.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از فعالیت ۲ هزار و ۳۵۰ پرستار شاغل در مراکز دانشگاهی استان کردستان خبرداد و عنوان کرد: در گروه پرستاری 24 نفر عضو هیئت علمی در مرتبه‌های دانشیاری، استادیاری و مربی و دو نفر کارشناسی ارشد پرستاری مشغول به ارائه خدمت هستند.

وی یادآور شد: تعداد کل دانشجویان دانشکده در حال حاضر در سه رشته پرستاری، مامایی و اتاق عمل ۸۹۹ نفر هستند که از این تعداد ۵۸۵ نفر دانشجوی کارشناسی پرستاری و ۸۱ نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی پرستاری هستند.

انتهای پیام
captcha