علم‌آموزی بدون تربیت قرآنی بزرگترین آسیب فرهنگی جامعه ماست
کد خبر: 3949872
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۶

علم‌آموزی بدون تربیت قرآنی بزرگترین آسیب فرهنگی جامعه ماست

معاون پژوهش ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان با ابراز تأسف از کوتاهی در آموزش‌های قرآنی گفت: متأسفانه امروز والدین به علم‌آموزی محض فرزندانشان تأکید دارند، چراکه آینده آنان را فقط در آموزش ریاضی، علوم و علم‌مداری محض می‌بینند که این امر از بزرگترین آسیب‌های فرهنگی جامعه ماست.

به گزارش ایکنا از کردستان، علی‌اصغر حسینی، معاون پژوهش ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان در مراسم اجرای طرح ملی دوشنبه‌های قرآنی که امروز، ششم بهمن‌ماه در پردیس شهید مدرس سنندج و فضای مجازی برگزار شد، اظهار کرد: داستان‌ها و قصص قرآنی فقط برای لذت بردن نیست، بلکه برای عبرت‌آموزی و قرار گرفتن در مسیر هدایت الهی عنوان شده است.

وی افزود: امروز هم گوساله سامری و طاغوت‌های زمانی هستند که در تلاشند تا دین و ایمان ما را خدشه‌دار کرده و ما را از مسیر مستقیم الهی دور کنند. در این راستا بر معلمان، دانشجو معلمان و آموزش‌وپرورش رسالتی نهاده شده است که نسبت به آن نباید ذره‌ای کوتاهی کنند.

معاون پژوهش ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان با ابراز تأسف از کوتاهی در آموزش‌های قرآنی بیان کرد: متأسفانه امروز والدین دانش‌آموزان به علم‌آموزی محض فرزندانشان تأکید دارند، چراکه آینده فرزندانشان را فقط در آموزش ریاضی، علوم و علم‌مداری محض می‌بینند که این امر از بزرگترین آسیب‌های فرهنگی است.

وی افزود: والدین و معلمان بدانند که در کنار علم‌مداری، اگر فرزندانشان را با آموزه‌های دینی و قرآنی تربیت نکنند، آینده فرزندان و جامعه را به تباهی کشیده‌اند. امروز خیلی از جوانان ما با وجود استعدادهای درخشان در علوم مختلف، به دلیل کوتاهی معلم یا والدین، امروز با چالش‌های بسیاری مواجه هستند.

حسینی با اشاره به اینکه ارزش‌گذاری و ضریب تعیین شده برای دروس دینی و قرآنی در دوران تحصیل بسیار پایین بوده است، ادامه داد: امروزه هرچند که در حوزه علم و دانش پیشرفت‌های خوبی حاصل شده و جای شکرگزاری دارد، اما در حوزه مسائل تربیتی و اخلاقی دچار مشکل هستیم.

وی اظهار کرد: امروز در مقاطع مختلف تحصیلی یا مبانی دینی و قرآنی برنامه‌ریزی‌ها ضعیف شده است و کمتر برای برگزاری دوره‌های دینی و قرآنی احساس نیاز می‌شود که این امر می‌طلبد برای کسانی که روزی تعلیم و تعلم دانش‌آموزان ما را در دست می‌گیرند، بیشتر توجه شود.

معاون پژوهش ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان با اشاره به اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی و برنامه قرآنی در سال‌های متمادی برای معلمان بسیار کم‌رنگ شده است، بیان کرد: در این راستا دانشگاه فرهنگیان با همکاری گروه معارف و تربیت اسلامی یک متولی برای برنامه‌ریزی‌ دروس و دوره‌های آموزشی دینی و قرآنی برای دانشجویان تعیین کنند تا برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی با مضمون قرآنی و دینی برای دانشجو معلمان برگزار شود.

وی آموزش قرآن به دانشجومعلمان را بسیار ضروری‌ دانست و افزود: اگر بتوانیم معلمان خوبی را در این زمینه پرورش داده و شیوه‌های نوین تدریس را که توأم با انس با قرآن است، به نحو احسن اجرا کنیم، می‌توانیم شاهد ارتقای فعالیت‌های قرآنی در مدارس و در نتیجه در جامعه باشیم.

حسینی افزود: اگر معلمان بتوانند گوشت و پوست و درون دانش‌آموز را از همان دوران کودکی با قرآن مأنوس کنند، در آینده نزدیک شاهد پیشرفت مضاعفی در مسائل اخلاقی و ارزشی در جامعه خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه بعضی از معلمان در آموزه‌های قرآن دچار ضعف هستند، یادآور شد: این امر به مرور زمان می‌تواند آسیب بسیار زیادی به جامعه قرآنی ما وارد کند.

انتهای پیام
captcha