دغدغه سفیر قرآنی مصر برای کشف قاریان صاحب سبک + فیلم تلاوت
کد خبر: 3950044
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷

دغدغه سفیر قرآنی مصر برای کشف قاریان صاحب سبک + فیلم تلاوت

«قطب الطویل» قاری ممتاز مصری است که به همراه گروهی از کارشناسان و متخصصان قرائت با هدف کشف استعدادهای قرآنی صاحب سبک در تلاوت به گوشه و کنار مصر به ویژه روستاهای دورافتاده سفر می‌کند.

دغدغه سفیر قرآنی مصر برای کشف قاریان صاحب سبک

به گزارش ایکنا به نقل از بوابة فیتو، شیخ قطب الطویل، در روستای «منیة مسیر» از توابع کفر الشیخ مصر متولد شد. پدر او از دوستداران قرآن کریم بود و فرزند خود را از کودکی به مجالس قاریان بزرگ روستا می‌فرستاد. قطب الطویل سپس برای حفظ قرآن به مکتب‌خانه رفت و نزد استاد محمد عبدالعال، حفظ قرآن را فرا گرفت.
 
شیخ محمد عبدالعال این کودک توانمند را پس از اینکه در سن 8 سالگی کل قرآن را حفظ کرد، همراه خود به جلسات قرآن و مناسبت‌های دینی می‌برد. زندگی او متأثر از مکتب شیخ محمود علی البنا، یکی از مشهورترین قاریان جهان اسلام بود و در قرائت قرآن از این استاد قرآن تقلید می‌کرد.
 
قطب الطویل سپس از روش اساتیدی چون محمد عبدالعزیز حصان و محمد اللیثی، تأثیر پذیرفت تا اینکه پس از استفاده از روش قرائت قاریان بزرگ، خود نیز دارای سبکی منحصر به فرد در قرائت قرآن شد.
 
شیخ قطب الطویل در سال 1986 میلادی از دانشکده معارف اسلامی و حقوق فارغ‌التحصیل و به عنوان مدرس الازهر مشغول به کار شد. وی سپس مدیر امور قرآن کریم الازهر شعبه کفر الشیخ شد و به عنوان قاری در رادیو و تلویزیون مصر نیز فعالیت می‌کرد.
 
خداوند متعال صوتی بسیار دلنشین به این قاری مصری عطا کرده است به طوری که توانست خود را در فهرست برجسته‌ترین قاریان مصری قرار دهد و به عنوان قاری مسجد الدسوقی در کفر الشیخ منصوب شد.
 
این قاری مصری 1998 یعنی 20 سال پیش، پس از قرائت در کمیته‌ای به ریاست استاد ابوالعینین شعیشع و شیخ رزق خلیل حبه و در زمان مدیریت دکتر هاجر سعدالدین، به رادیو و تلویزیون مصر پیوست.
 
نخستین الگوی قطب الطویل در قرائت قرآن، استاد محمود علی البنا بود و او خود را تصویری کوچک از این قاری بزرگ مصری می‌بیند. او پس از شیخ علی البنا از استاد محمد عبدالعزیز حصان تقلید کرد و این روش را مناسب دید تا اینکه در این روش فارغ‌التحصیل شد. او تجربیات فراوانی در قرائت قرآن به‌دست آورد و استاد وقف و ابتدا بود.
 
الطویل به بسیاری از کشورها از جمله امارات، سودان، چاد، تانزانیا، استرالیا، فنلاند، برزیل، پاکستان و ... سفر و تمام قاره‌های جهان را از نزدیک مشاهده کرده است. او به دعوت مسئولان قرآنی این کشورها، سفرهای خود را انجام داده و در آن کشورها به قرائت قرآن پرداخته است.
 
سفر برای کشف ستاره‌های قرآنی صاحب سبک
 
شیخ قطب الطویل خواستار کشف استعدادهای قرآنی در گوشه و کنار کشور مصر است و به این منظور همراه با افراد متخصص به روستاها می‌رود تا این استعدادها را کشف کند. زیرا این استعدادها می‌توانند روش مستقلی را ایجاد کنند. الطویل عقیده دارد که در قرائت قرآن بیش از هرچیز از تقلید استفاده می‌شود و ابتکار به اندازه دلخواه وجود ندارد و نسل کنونی تلاش نمی‌کنند که مانند ا‌ساتید خلاقی چون متولی عبدالعال، شحات انور، شیخ محمد اللیثی و دیگر قاریان سبک جدیدی ایجاد کنند. بنابراین به منظور پیشرفت سبک‌های جدید قرآنی خواستار کشف استعدادها است.
در ویدئوی زیر مقاطعی زیبا از تلاوت شیخ قطب الطویل را که فرازهای مختلفی از آیات کلام‌الله مجید در مقام حجاز و یکی از آن‌ها آیه 40 سوره مبارکه طه است، مشاهده می‌کنید.
 
«إِذْ تَمْشِي أُخْتُكَ فَتَقُولُ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ مَنْ يَكْفُلُهُ ۖ فَرَجَعْنَاكَ إِلَىٰ أُمِّكَ كَيْ تَقَرَّ عَيْنُهَا وَلَا تَحْزَنَ ۚ وَقَتَلْتَ نَفْسًا فَنَجَّيْنَاكَ مِنَ الْغَمِّ وَفَتَنَّاكَ فُتُونًا ۚ فَلَبِثْتَ سِنِينَ فِي أَهْلِ مَدْيَنَ ثُمَّ جِئْتَ عَلَىٰ قَدَرٍ يَا مُوسَىٰ» ﴿٤٠/ طه﴾
«آن‌گاه که (از مادر دور افتادی) خواهرت (در پی تو) روان بود (تا تو را نزد فرعونیان یافت) و می‌گفت: می‌خواهید یکی را که (شیر و تربیت) این طفل را تکفل کند به شما معرفی کنم؟ پس ما (بدین وسیله) تو را به مادرت برگردانیدیم تا به دیدار تو دیده‌اش روشن شود و دیگر اندوه نخورد. و (باز منّت دیگر آنکه) یک نفر (از فرعونیان) را کشتی و ما از غم آن نیز تو را نجات دادیم و بارها تو را به امتحان و ابتلای سخت بیازمودیم، پس چند سالی در میان مردم مدین زیستی تا آنکه حال ای موسی به موقع آمدی (تا به مقام نبوت برسی)».
انتهای پیام
captcha