معلمان متخصص برای دروس دین و قرآن استفاده شود
کد خبر: 3954361
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
در پیام آیت‌الله نوری همدانی تأکید شد؛

معلمان متخصص برای دروس دین و قرآن استفاده شود

نظام آموزش و پرورش باید همانطور که نسبت به دروس اصلى جدیت دارد، نسبت به دروس دینى و قرآن هم توجه لازم را داشته باشد و برای این دروس از معلمان آشنا به قرآن یا اساتید حوزه استفاده کند و معلمى که تخصص دینى و قرآنى لازم را ندارد، برای این دروس‌ سر کلاس نروند.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی، پیامی را برای همایش دوسالانه مدیران مراکز دارالقرآن الکریم آموزش و پرورش سراسر کشور، صادر کرد. متن این پیام بدین شرح است؛

«بسم الله الرحمن الرحیم

اَلحَمدُللهِ رَبِّ العالَمین، ثُمَّ الصَّلاةُ وَ السَّلام علی سَیِّدنا و نَبیِّنا حبیبِ اِلهِ العالمین، ابِی القاسِم المُصطَفی مُحَمَّد و علی اَهل بَیته الطّاهرین المعصومین المکرّمین، سِیَّما بقیة اللهِ فی الارضین، روحی و اَرواحُ العالَمین لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفِداء.

با سلام و تحیت به آن مجمع محترم و قرآنى که با حضور مدیران محترم دارالقرآن الکریم و به همت وزارت آموزش و پرورش در حال برگزاری است. امروز یکی از کارهای مهم و اساسی در جامعه اسلامی انس با قرآن کریم و درک مفاهیم بلند این کتاب آسمانی است، کتابی که تمام احتیاجات بشر را پاسخگوست و در گذر اعصار و قرون روز به روز بر عظمتش افزوده شده و افکار علمی آزاده دنیا که دارای قلبی پندپذیر هستند، متوجه خود می‌نماید و بر این اساس است که تمام تلاش دشمنان بر این است که بین معارف قرآنى و امت اسلامى فاصله بیندازند، تا ذائقه بشر را از حیات طیبه‌ای که وعده داده شده است، محروم نماید، «فَلَنُحيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً» (نحل، 79) حیات طیبه‌ای که روح و جسم انسان و دنیا و آخرت بشر را تأمین مى‌کند، حیات طیبه‌ای که سعادت و عزت اجتماعى، استقلال و آزادی، علم و اخلاق، حلم و گذشت را برای انسان به ارمغان مى‌آورد. بر این اساس تأکید مى‌شود که انس با قرآن در جامعه ترویج گردد.

«مَا جَالَسَ هذَا القُرآنَ أَحَدٌ اِلّا قَامَ عَنهُ بِزِیادَةٍ أَونُقصَانٍ: زِیَادَةٍ فِی هُدًی، أَو نُقصَانٍ مِن عَمیً»( نهج البلاغه، خطبه 176) هر باری که شما با قرآن نشست و برخاست کنید، یك پرده از پرده‌های جهالت شما برداشته می‌شود؛ یك چشمه از چشمه‌های نورانیت در دل شما گشایش پیدا می‌کند و جاری می‌شود. یکى از وظایفى که بر عهده والدین و اساتید است و در سیره‌ معصومین(علیهم السلام) نسبت به آن تأکید فراوانی شده است و حتى حضرت امیرالمومنین(ع) مى‌فرمایند: «و حَقُّ الوَلَدِ عَلَى الوالِدِ أن يُحَسِّنَ اِسمَهُ وَ يُحَسِّنَ اَدَبَه، و يُعَلِّمَهُ القُرآنَ». یعنى حق فرزند بر پدرش این است که اسم نیکویى برای او بگذارد و او را به خوبى تربیت کند و همچنین قرآن به او بیاموزد.

بنا بر فرمایش حضرت امیرالمؤمنین(ع) آموزش قرآن به نونهالان و کودکان موضوعیتی دارد و این مهم بر عهده پدر و مادر است که یا خودش اگر علم و دانش آن را دارد، فرزندش را آموزش دهد یا اگر خود این توانایى را ندارد، باید مقدمات این آموزش را برای او فراهم کند تا در محیطى آموزشى بتواند آموزش‌های لازم برای تلاوت و فهم قرآن به دست آورد.

همه این آیات و احادیث بیانگر اهمیت آموزش‌های دینى و قرآن در سنین کودکى است و حال که نظام آموزشى کشور نیز از همان ابتدا دروس دینى و قرآن را در برنامه‌های درسى خود دارند، باید سعى کنند از این فرصت نظام آموزشى حداکثر استفاده را کنند و نگذارند کلاس‌های قرآن آموزش و پرورش بى‌محتوا و ضعیف اداره یا تعطیل شوند. البته آموزش قرآن و علوم دینى به کودکان و نوجوانان از ظرافت خاصى برخوردار است و باید با رعایت همه نکات فنى و آموزشى و تربیتى باشد و برای دانش‌آموزان جذابیت داشته باشد.

نظام آموزش و پرورش باید همانطور که نسبت به دروس اصلى جدیت دارد، نسبت به دروس دینى و قرآن هم توجه لازم را داشته باشد و برای این دروس از معلمین آشنا به قرآن یا اساتید حوزه استفاده کند و معلمى که تخصص دینى و قرآنى لازم را ندارد، برای این درس‌ها سر کلاس نفرستد. هم اکنون مهمترین بستر آموزش برای دین و قرآن در مدارس و آموزش و پرورش و مراکز دارالقرآن‌هایى که تحت نظارت متخصصان هست، مى‌باشد و چنین فرصتى برای تربیت دینى و قرآنى کودکان و نوجوانان در بیرون نظام آموزش و پرورش به آسانى ممکن نیست و ما باید از فرصتى که نظام اسلامى برای تربیت فرزندانمان پدید آورده است، حداکثر استفاده را داشته باشیم «ما عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلاغُ».

روایتى از حضرت رسول(ص) مبنى بر اینکه «کسى که با توفیق خداوند با قرآن مربوط و آشنا شده است، اگر فکر کند که در دنیا چیزی بهتر و با فضیلت‌تر از آنچه به او داده شده است به کس دیگر داده شده، اشتباه کرده است و آن نعمتى را که بزرگ است کوچک شمرده و آنچه را که کوچک است، بزرگ شمرده است، زیرا هیچ نعمتى با نعمت آشنایى با قرآن برابری نمى‌کند» آغاز کردند. درک مفاهیم و مصادیق قرآن و مطابقت آن با جریان‌های زمان بسیار اهمیت دارد و بهره‌مندی از تفسیر قرآن بسیار مهم است. امروز بعضى از کشورهای مسلمان که سالانه صدها جلد قرآن چاپ مى‌کنند، قرآن را به نفع خود و مستکبران تفسیر مى‌‌کنند و مسلمانان را از واقعیت قرآن دور مى‌کنند تا چند روزی حکومت ظالمانه خود را ادامه دهند و ملت‌ها را از شناخت استکبار و ایادی آنان بازدارند.

آخرین توصیه ما این است که مفاهیم قرآن مجید را در همه ابعاد زندگى خود پیاده و حضور دینى خود را در همه عرصه‌های زندگى حفظ کنیم.

در پایان از همه برگزارکنندگان محترم این همایش قرآنى تشکر مى‌کنم و از خداوند متعال توفیق درک و عمل به مفاهیم قرآن کریم و انس با آن کتاب آسمانی را برای همگان خواستارم.

حسین نوری همدانى

99/11/27»

انتهای پیام
captcha