گزارش ایکنای کردستان از اختتامیه جشنواره کسب‌و‌کارهای فرهنگی
کد خبر: 3958202
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶

گزارش ایکنای کردستان از اختتامیه جشنواره کسب‌و‌کارهای فرهنگی

نخستین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی - هنری «خه‌لات» با معرفی نفرات برتر، امروز 17 اسفندماه در مجتمع فرهنگی- هنری فجر سنندج به کار خود پایان داد.

به گزارش ایکنا از کردستان، نخستین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی - هنری «خه‌لات» با تأکید بر کسب و کار‌های فرهنگی، گفتمان‌سازی تولید و مصرف فرهنگی و شناسایی و ترویج کالا‌های فرهنگی اقوام ایرانی برگزار شد، با اختتامیه متفاوت از سایر برنامه‌های اجرایی سطح استان برگزار شد. این جشنواره فرهنگی با نواختن یک ساز کُردی و با حضور جمعی از هنرمندان و فعالان فرهنگی و فرهنگ‌دوستان استان در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج امروز، 17 اسفندماه برگزار شد که برخلاف سایر برنامه‌های فرهنگی، تربیون از ابتدای جشنواره در اختیار هنرمندان و فعالان فرهنگی قرار گرفت تا در کنار توصیه‌ها و دیدگاه‌های خود، برای رشد و توسعه فرهنگی استان کردستان اثرگذاری این برنامه فرهنگی را افزون‌تر کنند.

در ابتدای این جشنواره ابتدا نماهنگی از کسب‌وکارهای فرهنگی، بومی استان کردستان برگزار شد که به دلیل عدم درآمدزایی مناسب و تحت تأثیر تغییرات فرهنگی در حال پیوستن به تاریخ و فراموشی هستند، چراکه امروز دیگر کسی به این شغل و حرفه‌ها اعتقادی ندارد و آن را به عنوان پیشه خود انتخاب نمی‌کند و برهمین اساس این حرفه‌های بومی استان روز به روز در حال فراموشی هستند، در حالی‌که همین حرفه‌های فرهنگی در کنار درآمد اندک خود تأثیر شگرفی در آرامش روح و روان فرد ایجاد می‌کرد، بخشی که امروز دیگر کسی زیاد به آن اهمیت نمی‌دهد. مشکلات حوزه فرهنگ و هنر در جامعه ما کم بود که شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از چرخه انتقال آن ضربه مهلکی را بر پیکر فرهنگ و هنر زد، چراکه به منظور حفظ سلامت مردم بیشتر فعالیت‌های فرهنگی تعطیل یا نصفه نیمه شد که این امر نگرانی فعالان حوزه فرهنگی را بیشتر کرد.

لازمه توسعه و رشد کسب و کارهای فرهنگی این است که در کنار برگزاری جشنواره‌های فرهنگی باید نمایشگاهی از آثار تولیدی ارسال شده به جشنواره نیز نمایش داده شود تا بار دیگر بین مخاطبان و این کسب و کارهای فرهنگی آشتی برقرار شود که در این راستا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان به برگزاری جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی «خه‌لات» با تأکید بر کسب و کارهای فرهنگی، گفتمان‌سازی تولید و مصرف فرهنگی و شناسایی و ترویج کالاهای فرهنگی اقوام ایرانی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌ها برنامه فیروزه اقدام کرده است. در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد علی‌اکبر بهزادیان، هنرمند برجسته صنعت نازک‌کاری و چوب کردستان و نمایش آثار برجسته این هنرمند کردستانی، از اثر روزبه بهزادیان فرزند زنده یاد علی اکبر بهزادیان نیز رونمایی شد.

با وجود فرهنگی بودن استان کردستان و وجود اساتید بزرگی همچون استاد بهزادیان و ... و علیرغم پیش‌بینی‌های انجام شده، اما استقبال از این جشنواره فرهنگی زیاد مطلوب نبود و فقط 19 هنرمند کردستانی 65 اثر را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کردند که این خود اهمیت موضوع توجه بیش از پیش مسئ‍‍ولان به بخش فرهنگ را می‌طلبد، چراکه بخش عظیمی از زیبایی‌های هر استان و منطقه‌ای از آداب و رسوم، فرهنگ، مشاغل و حرفه‌های فرهنگی و ... آن نشأت می‌گیرد.

سیدمختار هاشمی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی سنندج به عنوان اولین سخنران این جشنواره فرهنگی در کنار بیان گلایه‌هایی فعالان فرهنگی به بررسی تعامل بین اقتصاد و فرهنگ پرداخت و اولین خواسته خود از مسئولان را اینگونه بیان کرد: دست‌اندرکاران، پژوهشگران و صاحبان هنر استان به اقتصاد هنر استان توجه بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به به کتاب «چرا هنرمندان فقیر هستند» بیان کرد: بسیاری از آثار هنری در گذر زمان دچار نوسان می‌شود؛ اما باید در نظر داشت که نگاه اقتصاد به تولیدات به ویژه تولیدات هنری و فرهنگی از جنبه‌های سودگرایانه است، در حالی که نگاه هنر نگاه کشف ظرفیت‌های برآمده از روح و خلاقیت برای ایجاد واکنش توأم با حس خوشایند و در واقع رویکردی زیباشناسانه به یک تولید هنری است، که اگرچه این دو گفتمان با هم بسیار متفاوتند، اما نقطه تلاقی آن‌ها با ارزش و مهم خواهد بود.

هاشمی افزود: تعامل بین اقتصاد و هنر و ایجاد کارهای هنری و نبوغ در این بخش می‌تواند اقتصاد را پویا کند اما برای ایجاد پایداری محصولات فرهنگی و هنری حمایت‌های جدی لازم است، لذا از صاحبان هنر استان درخواست می‌شود که با بررسی بستر گفتمان‌های هنر و اقتصاد و ایجاد چارچوب فکری و هنری زمینه را برای اعتلای هنر و فرهنگ مهیا کنند.

وی با اشاره به چالش‌های هنرمندان در صنعت فرهنگی و هنر تأکید کرد: صنعت فرهنگی اشخاص ثالثی را به عنوان سرمایه‌گذار با اهداف مشخص وارد تولید می‌کند و هدف آن استقاده حداکثری از امکانات و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین است. بنابراین باید سیاست‌هایی تبیین شود که موجب رشد هنر شود، اما این امر بدون شناخت بر تنگناهای موجود در راه فرهنگ سرانجام خوبی نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان کردستان با اشاره به انتخاب شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی در جهان افزود: این رخداد بسترهای لازم برای توسعه پایدار اقتصادی در فرهنگ و هنر را مهیا می‌کند، لذا تحقق این مهم با ایجاد زیرساخت‌های فیزیکی مناسب امکان‌پذیر است و یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌ها ایجاد مکانی برای فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی، ثبت آثار، نمایشگاه سازفروشی و کارگاه سازسازی برای رسیدن به این هدف است.

فرهاد حامدی، معاون صنایع دستی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی کردستان و نماینده هیات داوران جشنواره خه‌لات هم در این مراسم برگزاری این جشنواره را چراغی برای حمایت و شکل‌گیری و هویت‌بخشی به آثار فرهنگی و هنری دانست و گفت: توجه به ارزش‌های والای فرهنگی، بهره‌گیری از نمادهای بومی و ملی، استفاده بجا از عناصر بصری، رعایت اصول ایمنی و استانداردهای لازم، عدم کپی‌برداری از جمله معیارهای انتخاب آثار برتر در این جشنواره بوده است، همچنین دارا بودن اصالت و هویت بومی و ملی، اجتناب از تولید آثار صرفاً تزئینی و وجود بسته‌بندی ایمن و مناسب از دیگر معیارهای انتخاب آثار برتر بوده است.

در این رویداد، عبدالحمید کیاست، علی صادقیان و مصطفی صادقی از اساتید بزرگ استان کردستان که هنوز هم چراغ این هنر فاخر را روشن نگه داشتند، با اهدای تندیس جشنواره و لوح سپاس تجلیل شد. با رأی هیئت داوران در بخش لباس بهاره ارشدی، بخش عروسک‌سازی مهرزاد آهنیان و در بخش هدایای فرهنگی هم گلاله نوری و زهرا نعمتی شایسته تقدیر شناخته شدند.

یادآور می‌شود؛ در بخش هدایای فرهنگی و صنایع دستی چوب، هومن وکیلی رتبه نخست، شیما حسین پناهی رتبه دوم و اکبر رحمانی هم رتبه سوم را به خود اختصاص دادند؛ نجیب شریفی کارآفرین برتر استان، و سیذمختار هاشمی نماینده اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاروزی سنندج و معاون اجرایی این اتاق از دیگر افرادی بودند که در این جشنواره مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام
captcha