«قرآن‌آباد ایران» ظرفیتی که نادیده گرفته شد / اعلام زودهنگام روستای قرآنی کشور!
کد خبر: 3961427
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۶

«قرآن‌آباد ایران» ظرفیتی که نادیده گرفته شد / اعلام زودهنگام روستای قرآنی کشور!

مهلت ثبت‌نام در نخستین دوره انتخاب روستای قرآنی ایران از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در حالی تا 15 فروردین‌ماه جاری تمدید شده است، که طبق اخباری که بر روی خروجی پایگاه این معاونت به نقل از فقهی‌زاده ارسال شده، این عنوان به روستای چارک استان بوشهر رسیده است! در حالی که از ظرفیت سایر روستاها نظیر روستای محمدآباد معروف به قرآن‌آباد ایران از توابع شهرستان قرآنی استهبان استان فارس غفلت شده است.

«به محمدآباد، قرآن‌آباد ایران خوش آمدید»؛ این جمله‌ای است که در ورودی راهی منتهی به یکی از منحصر به فردترین و بابرکت‌ترین روستای کشورمان بر روی تابلوی سبز رنگی قرار دارد. دیاری که معطر به عطر حضور حافظان و حاملان قرآن کریم است و عطر این معنویت نه تنها به نقاط مختلف کشورمان بلکه به نقاط مختلف دنیا پخش شده است.

در این روستای کوچک که در 175 کیلومتری جنوب شرق شیراز در دهستان خیر از توابع شهرستان قرآنی استهبان قرار دارد، نه تنها در خانواده‌های آن‌ها تعداد بی‌شماری حافظان قرآن اعم از حافظان کل قرآن یا اجزای مختلف آن زندگی می‌کنند، بلکه مکانی هم برای تربیت حافظان کل قرآن از نقاط مختلف دنیاست. چرا که نخستین مدرسه تخصصی شبانه‌روزی حفظ کل قرآن مؤسسه بیت‌الاحزان در این روستا راه‌اندازی شد. مؤسسه‌ای که پرچم فعالیت‌های قرآنی و تربیت حافظان قرآن را نه تنها بر روی تمام نقاط کشورمان بلکه نقاط مختلف دنیا گسترانیده است اما باید بدانیم که مرکزیت این مؤسسه در روستای قرآن‌آباد ایران قرار دارد و این اهالی محمدآباد یا همان قرآن‌آباد بودند که چنین مؤسسه پر خیر و برکتی را تأسیس کردند.

«قرآن‌آباد ایران» ظرفیتی که نادیده گرفته شد / اعلام زودهنگام روستای قرآنی کشور!

از سوی دیگر سال‌هاست که بحث قطب قرآنی شدن استان فارس از سوی مسئولان مؤسسه بیت‌الاحزان و بعد از آن از سوی مرحوم آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده سابق ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه فقید شیراز مطرح شده است. آن مرحوم اهتمام و تأکیدات فراوانی برای تحقق این امر داشت و همواره در محافل و مجالس مختلف این خواسته خود را مطرح می‌کرد اما متأسفانه عمر آن مرحوم کفاف نداد تا بلکه بتوان با یاری و همکاری تمام دستگاه‌ها و نهادهای مختلف مردمی و غیرمردمی استان فارس این مهم محقق یابد.

مرحوم آیت‌الله ایمانی بارها از صبغه قرآنی شیراز و استان فارس سخن می‌گفت و تأکید می‌کرد که شیراز تنها شهری است که نماد شهری قرآنی یعنی دروازه قرآن دارد و همچنین در سفرنامه ابن‌بطوطه آمده است در شهر شیراز در پیشخوان مغازه‌ها قرآن قرار داده بودند. همچنین ابن بطوطه نقل کرده است که در کنار حرم شاهچراغ(ع) قاریان قرآن جمع بودند و ظهر و شب قرآن قرائت می‌کردند. خبرگزاری ایکنا هم به واسطه رسالتش بارها با این عالم ربانی در این زمینه مصاحبه کرده است که در یکی از آن مصاحبه‌ها با عنوان «پیوند قرآن و عترت در فارس تأکیدی بر قطب قرآنی شدن این استان است» به‌صورت مفصل به سابقه قرآنی و مذهبی استان فارس اشاره کرده است.

در سال گذشته نیز با راه‌اندازی شورای قرآن و عترت فارس با دستور آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس بر ضرورت بازیابی جایگاه قرآنی این استان و همچنین تبدیل به قطب قرآنی شدن آن تأکید شد و در این راستا نیز برنامه‌ریزی‌هایی برای سال جاری انجام شده است تا بتوان فعالیت‌های قرآن و عترت را به خوبی در استان رونق بخشید.

اخیراً و طی سال گذشته اخباری مبنی بر انتخاب اجرای نخستین دوره انتخاب روستای قرآنی ایران از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد مطرح شد که در آن شاخص‌های مختلفی برای انتخاب این روستا مطرح شد و فراخوان آن هم از اول تا 25 اسفندماه سال 1399 از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به استان‌ها ابلاغ شده است. مجری این طرح معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و با همکاری دستگاه‌های مختلف خواهد بود.

نکته جالب خبری بود که معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 17 اسفندماه 99 با عنوان «روستای قرآنی چارک استان بوشهر ثبت ملی می‌شود» منتشر کرد و در آن عبدالهادی فقهی‌زاده در ویژه برنامه «بر خوان قرآن» به مردم بوشهر و چارک این بشارت را داده بود که نخستین روستای قرآنی کشور در طرح ملی معرفی روستای قرآنی کشور چارک خواهد بود.

اول آنکه؛ وقتی که معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد پیشتر روستای قرآنی کشور را در نخستین دوره اجرای این طرح مشخص کرده‌ است، اعلام فراخوان و تمدید مهلت آن دقیقا چه مفهومی دارد؟ سؤالی که با پاسخ مسئولان قرآنی وزارت ارشاد تکلیف سایر روستاهای کشور را در این فراخوان روشن خواهد کرد؛ چرا که با این تفاسیر و اخبار شنیده شده از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد انتخاب روستای قرآنی از قبل انجام شده است.

گرچه متأسفانه اطلاع‌رسانی این فراخوان در استان فارس از سوی گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بسیار ضعیف بود به‌طوری که هیچ خبری از این فراخوان در بازه زمانی مذکور به دلیل عدم اطلاع‌رسانی در رسانه‌های فارس منعکس نشد و تنها اخباری مبنی بر تمدید مهلت این فراخوان تا 15 فروردین‌ماه جاری - طی یکی دو روز گذشته از سوی ارشاد فارس به خبرنگار ایکنا اعلام شد.

تمدید مهلت ثبت‌نام 

صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌منظور ساماندهی، تقویت و حمایت از فعالیت‌های دینی در روستاها، با هماهنگی و جلب مشارکت دستگاه‌های فرهنگی و دینی ذیربط، طرح ملی«انتخاب و معرفی روستای قرآنی ایران» را اجرا می‌کند.

وی هدف از اجرای این طرح را الگوسازی و جهت‌دهی فعالیت‌های قرآن و عترت در روستاها، توسعه و ترویج و جریان‌سازی فرهنگ قرآن و عترت در اقشار مختلف جامعه و تقویت هویت دینی و شبکه‌سازی فعالیت‌های قرآن و عترت در مناطق روستایی کشور برشمرد.

سهرابی با بیان اینکه دهیاران برای ثبت‌نام در این طرح تا 15 فروردین‌ماه جاری می‌توانند به سامانه https://ayat.farhang.gov.ir مراجعه کنند، گفت: بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده، هیئت‌های استانی (متشکل از دستگاه‌های قرآنی استان) حداکثر سه روستا را به‌عنوان روستاهای منتخب استانی انتخاب و ضمن انتخاب روستای برتر استان(یک روستا)، کاربرگ و مستندات آن را برای انتخاب روستای قرآنی ایران به دبیرخانه دائمی ارسال می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با ذکر این نکته که روستای قرآنی ایران به‌‎صورت سالانه و طی مراسم رسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مقامات و دستگاه‌های ذیربط معرفی می‌شود، گفت: به روستای برگزیده این جوایزی نظیر اهدای نشان ویژه و لوح افتخار «روستای قرآنی ایران»، تقدیر از خیّران قرآنی روستای منتخب، حمایت ویژه از توسعه فعالیت‌های قرآنی در روستای منتخب و حمایت مادی و معنوی از استعدادهای قرآنی روستای منتخب تعلق خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه انتخاب روستای قرآنی کشور دارای شاخص‌هایی است که در بخش‌های عمومی و تخصصی تقسیم‌بندی می‌شود، گفت: شاخص عمومی شامل شهدا و ایثارگران روستا‏، علما و نخبگان فرهنگی و دینی، مساجد و حسینیه فعال، کتابخانه فعال و آثار علمی منتشر شده توسط اهالی روستا است.

سهرابی با تصریح اینکه شاخص‌های تخصصی سه دسته و شامل شاخص آموزشی و پژوهشی، شاخص تبلیغی و ترویجی و شاخص‌های کیفی هستند، گفت: در شاخص آموزشی و پژوهشی، برخورداری از مؤسسه و مرکز فرهنگی و قرآنی فعال، جلسه خانگی و هیئت قرآنی فعال، دوره و کارگاه آموزشی قرآن‏، قرآن‌آموز(دوره‌های آموزش قرآن)، حافظ و قاری قرآن، معلم و مربی قرآنی فعال، نشست و کرسی پژوهشی و آثار علمی و آموزشی قرآنی منتشر شده توسط اهالی روستا مورد نظر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: در شاخص تبلیغی و ترویجی، مواردی چون برگزاری محفل و کرسی تلاوت قرآن‏، محصول قرآنی تولید شده توسط اهالی روستا، برگزیده در مسابقات و جشنواره‌های قرآنی(شهرستانی، استانی و ملی)، گروه فعال تواشیح، همخوانی و سرود، خادم، پیشکسوت و فعال قرآنی، رویداد قرآنی، موقوفه قرآنی، مسجد مجری طرح تلاوت نور، ضریب اثربخشی فعالیت‌های قرآنی در روستا (سبک زندگی، کاهش جرائم اجتماعی و بزهکاری) و برنامه‌های قرآنی روستا در سال ۱۴۰۰ (مصوب شورای اسلامی روستا) بررسی می‌شود.

وی در پایان  گفت: شاخص‌های کیفی نیز شامل ضریب اثربخشی مفاهیم و آموزه‌های قرآن در فضای عمومی روستا (سبک زندگی اسلامی، کاهش جرائم اجتماعی، بزهکاری و...) برنامه‌های قرآنی روستا در سال ۱۴۰۰ و فضاسازی قرآنی روستا و استقرار المان‌های محیطی مرتبط است. در تمامی این موارد امتیاز شاخص‌ها به نسبت جمعیت روستا محاسبه خواهد شد.

انتهای پیام
captcha