فعالیت کانون‌های فرهنگی؛ زمینه‌ساز جذب بیشتر جوانان به مساجد
کد خبر: 3962293
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴

فعالیت کانون‌های فرهنگی؛ زمینه‌ساز جذب بیشتر جوانان به مساجد

مسئول کانون فرهنگی ـ تبلیغی شهرآرا شهرستان سقز با اشاره به اینکه بیشتر برنامه‌های قرآنی و فرهنگی این کانون در سطح مساجد محلات این شهرستان برگزار می‌شود، گفت: فعالیت کانون‌های فرهنگی زمینه‌ساز رجوع بیشتر جوانان به مساجد است.

سعدی ولی‌زاده، مسئول کانون فرهنگی ـ تبلیغی شهرآرا شهرستان سقز در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، با اشاره به آغاز فعالیت این کانون فرهنگی، اظهار کرد: کانون شهرآرا به صورت رسمی از سال ۹۵ مجوز فعالیت خود را از اداره تبلیغات اسلامی دریافت کرد و از آن زمان تا به حال مشغول به انجام فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی خود بوده است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های شاخص کانون شهرآرا در چند حوزه فعالیت‌های دینی و قرآنی، آموزشی و فرهنگی طراحی و اجرا می‌شود، افزود: توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی و انس بیشتر جوانان و نوجوانان سقزی با قرآن کریم و رفع شبهات دینی و مشاوره‌های دینی از اولویت‌های فعالیت این کانون فرهنگی بوده است.

مسئول کانون فرهنگی ـ تبلیغی شهرآرا شهرستان سقز برگزاری مداوم کلاس‌های آموزش مقدماتی قرآن، دوره‌های تفسیر قرآن، برگزاری مراسم ختم قرآن در مساجد، برگزاری نشست‌های حجاب و عفاف، آموزش اصول و فروع دین و نماز، برگزاری گفتمان‌های دینی، مراسم مولودخوانی و برگزاری همایش‌های تخصصی با موضوعات اسلامی را از جمله فعالیت‌های مستمر این کانون در راستای توسعه فرهنگ قرآنی عنوان کرد.

وی با اشاره به استقبال جوانان و نوجوانان سقزی از برنامه‌های دینی و فرهنگی این کانون بیان کرد: در حال حاضر بیش از 300 نفر به صورت مستقیم از کلاس‌های قرآنی این کانون بهره‌مند هستند و ضریب پوشش فعالیت‌های کانون شهرآرا گاهی در اجرای برنامه‌های بزرگ شهرستانی و حتی جشنواره‌های منطقه‌ای کشوری به هزاران مخاطب هم می‌رسد.

ولی‌زاده به فعالیت‌های این کانون در سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: این کانون سال گذشته به برگزاری نمایشگا‌های آسیب‌های اجتماعی، برگزاری همایش‌های خانواده و سبک زندگی ارزشی اسلامی ایرانی، برگزاری جشنواره دف‌نوازی و مولودی‌خوانی منطقه غرب کشور، برگزاری همایش‌های مشاوره‌ای اعتیاد، طلاق، وغیره، ایجاد کمپین «نه به ترقه، بله به خیر و نیکی» و جمع‌آوری هزینه‌های خرید و اعطای آن به مرکز نگهداری از معلولان جسمی حرکتی شفای سقز اقدام کرده است.

وی با اشاره به اینکه در ایام همه‌گیری کرونا کانون شهرآرا اقدامات مؤثری را برای حفظ سلامتی مردم به انجام رسانده است، گفت: بهره‌گیری از آموزش اساتید، تهیه بروشورهای آموزشی، نصب پوسترهای آموزشی و بهداشتی، ترویج توصیه‌های بهداشتی در فضای مجازی و گندزدایی و ضدعفونی مداوم کانون، محله و اهدای اقلام رایگان بهداشتی از قبیل ماسک به نیازمندان مخاطب از فعالیت‌های این کانون در ایام همه گیری کرونا بود.

مسئول کانون فرهنگی - تبلیغی شهرآرا شهرستان سقز افزود: از صدر اسلام تا عصر حاضر مساجد همواره و نه فقط در بُعد عبادی بلکه در تمام ابعاد زندگی مسلمانان از بُعد اجتماعی و فرهنگی گرفته تا بُعد سیاسی و اقتصادی نقش مؤثری داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه رسالت کانون‌های فرهنگی با فلسفه وجودی مساجد، حرکت کانون‌ها را در ارتباطی ناگسستنی با مساجد پیوست داده است، بیان کرد: در این راستا کانون شهرآرا با اجرای برنامه‌های متنوع خود در مساجد محله از جمله مراسم‌های ختم جمعی قرآن کریم و همچنین بهره‌گیری از رهنمودها و سخنرانی‌های امامان جماعت و ماموستایان مساجد برای مخاطبان کانون، اقدام به فعالیت کرده است.

مسئول کانون فرهنگی ـ تبلیغی شهرآرا شهرستان سقز با اشاره به اینکه بیشتر برنامه‌های قرآنی و فرهنگی این کانون در سطح مساجد محلات این شهرستان برگزار می‌شود، گفت: فعالیت کانون‌های فرهنگی زمینه‌ساز رجوع بیشتر جوانان به مساجد است.

وی با اشاره به مشکلات پیش‌روی کانون‌های فرهنگی افزود: عدم حمایت‌های لازم مادی و معنوی مسئولان از کانون‌ها، مشکلات معیشتی مدیران و کادر کانون‌ها، هزینه‌های سنگین اجاره و رهن مکان و هزینه‌های جانبی و قبوض و غیره از جمله مشکلات کانون‌های فرهنگی است.

ولی‌زاده عدم تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفتن مدیران و کادر کانون‌ها را یکی دیگر از مشکلات پیش‌روی کانون‌هاست، یادآور شد: ریزش شدید مخاطبان و درآمد کانون‌ها در ایام کرونا، عدم اعطای تسهیلات به کانون‌ها و تعطیلی‌های ناشی از کرونا از دیگر مشکلات کانون‌های فرهنگی - تبلیغی است.

انتهای پیام
captcha