تقویت و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی؛ اولویت حوزه هنری کردستان
کد خبر: 3962405
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵

تقویت و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی؛ اولویت حوزه هنری کردستان

رئیس حوزه هنری استان کردستان تقویت و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی را از اولویت‌های حوزه هنری در استان کردستان دانست و گفت: از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه در نمودارهای ارزیابی مؤلفه‌های فرهنگی وجود سالن‌های استاندارد سینمایی و مکان‌های فرهنگی بسیار مؤثر است.

به گزارش ایکنا از کردستان، امین مرادی، رئیس حوزه هنری استان کردستان، امروز، 15 فروردین در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی، تقویت و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی را از اولویت‌های حوزه هنری در استان کردستان دانست و اظهار کرد: از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه در نمودارهای ارزیابی مؤلفه‌های فرهنگی وجود سالن‌های استاندارد سینمایی و مکان‌های فرهنگی بسیار مؤثر است.

وی افزود: بر همین مبنا ساخت و تجهیز سالن‌های سینما در شهرستان‌های استان و مناطق کمتر توسعه یافته در راستای عدالت فرهنگی در دستور کار حوزه هنری قرار دارد.

رئیس حوزه هنری استان کردستان به نقش و جایگاه سینما به عنوان هنر صنعت در جهان اشاره و بیان کرد: بخش عظیمی از سرمایه اقتصادی و رونق کشورها در بخش سینما است.

وی با اشاره به شاخص‌های کشوری در بخش سینما، ادامه داد: بر اساس آمار اعلامی توسط سازمان سینمایی کشور در سال ۱۳۹۸ استان کردستان در مجموع دارای چهار سینما و سه مجتمع فرهنگی در مجموع با ۹ سالن بوده که مجتمع‌های فرهنگی و هنری قید شده در این آمار در چرخه اکران سینمایی قرار ندارند.

مرادی گفت: تا پایان سال ۱۳۹۸ استان کردستان با دارا بودن ۱۱ شهرستان و ۳۲ شهر تنها در ۳ شهر دارای سالن سینما بوده و ۲۹ شهر استان از سینما محروم بوده‌اند که براین اساس جزو استان‌های کم برخوردار محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به بازسازی مجدد پردیس سینمایی بهمن سنندج به عنوان یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های فرهنگی در استان و منطقه غرب کشور، افزود: پردیس سینمایی بهمن سنندج در سال۱۳۹۱ با سه سالن مجهز و با امکانات روز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

رئیس حوزه هنری استان کردستان با اشاره به روند توسعه و تجهیز پردیس سینمایی بهمن سنندج در یک دهه اخیر، عنوان کرد: در طول یک دهه اخیر روند توسعه پردیس سینمایی بهمن سنندج متوقف نشده و در این مدت کاربری‌ها و ظرفیت‌های جدیدی به آن افزوده شده است.

مرادی به افزایش چهار سالن جدید در پردیس سینمایی بهمن سنندج اشاره کرد و گفت: کار احداث چهار سالن جدید در پردیس سینمایی بهمن سنندج از اسفند ماه سال ۹۸ آغاز شده و هم اکنون نیز در دست اجراست.

وی افزود: با افزایش سالن‌های جدید پردیس سینمایی بهمن سنندج در مجموع ۱۵۹صندلی به سرانه صندلی سینمایی استان می‌افزاید و تعداد صندلی‌های سینمایی بهمن سنندج از ۷۵۹ صندلی به ۹۱۸ صندلی افزایش پیدا می‌کند.

رئیس حوزه هنری استان کردستان به احداث نخستین سینمای روباز در منطقه غرب کشور در پردیس سینمایی بهمن سنندج اشاره کرد و ادامه داد: این سینمای روباز به عنوان اولین سینمای روباز منطقه غرب کشور با چشم‌اندازی ویژه و امکانات لازم تا چند ماه آینده میزبان علاقه مندان هنر هفتم خواهد بود.

وی افزود: یکی دیگر از سالن‌های در دست احداث در این پردیس با کارکردی دوگانه به شکل یک پلاتوی سینمایی امکان استفاده اهالی تئاتر و تولیدات نمایشی را دارا است.

مرادی به دیگر پروژه‌های سینمایی در استان کردستان اشاره کرد و افزود: کلنگ زنی پردیس سینمایی سقز در اسفند ماه سال ۹۸ صورت گرفته است که روند پیشرفت فیزیکی این پروژه با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیار امیدوارکننده است.

وی با اشاره به ایجاد ۴۸۹ صندلی سینمایی در سقز به عنوان دومین شهر پر جمعیت استان کردستان توسط حوزه هنری اظهار امیدواری کرد: این پردیس سینمایی که سالن اصلی آن ظرفیت ۴۰۵ صندلی و دو سالن با ظرفیت ۴۲ صندلی را داراست در چند ماه آینده میزبان مردم فهیم شهرستان سقز باشد.

رئیس حوزه هنری استان کردستان در ادامه به توسعه پردیس سینمایی آزادی بیجار نیز اشاره کرد و گفت: سینما آزادی بیجار که سال ۹۶ با یک سالن فعالیت خود را آغاز کرده است، در راستای افزایش سرانه صندلی و توسعه مراکز فرهنگی و هنری به سه سالن ارتقاء پیدا می‌کند که در مجموع ۵۳ صندلی به ظرفیت این سینما افزوده می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت پیگیری اجرایی کردن این پروژه، افزود: این پروژه نیز در حال حاضر در دست اجرا است و پس از بهره‌برداری از آن ظرفیت صندلی‌های پردیس سینمایی آزادی بیجار به ۳۳۸ صندلی افزایش پیدا می‌کند.

مرادی با اشاره به اولویت حوزه هنری کردستان در راستای ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی، یادآور شد: با بهره‌برداری از این سه پروژه در مجموع تعداد صندلی‌های سینمایی در استان ۷۰۱ صندلی ارتقاء پیدا می‌کند و به ۲۰۸۱ صندلی خواهد رسید.

انتهای پیام
captcha