اخلاق و امنیت ملی دو خط قرمز انتخاباتی
کد خبر: 3963791
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
در میزگرد ایکنا مطرح شد؛

اخلاق و امنیت ملی دو خط قرمز انتخاباتی

یکی از اساتید دانشگاه‌های کردستان، اخلاق و امنیت ملی را دو خط قرمز هم برای مسئولان و هم نامزدهای انتخاباتی در طول دوران انتخابات دانست و تأکید کرد: مسئولان و نامزدهای انتخاباتی اگر این دو خط قرمز را به عنوان یک نصب‌العین برای خود قرار دهند در سایر بخش‌ها و بین مردم نیز این امر تأثیرگذاری خود را خواهد گذاشت.

به گزارش ایکنا از کردستان، مجید آوج، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان کردستان  روز گذشته، 22 فروردین‌ماه در میزگرد تخصصی «اخلاق‌مداری در انتخابات» با اشاره به اینکه کرونا، گرانی و مشکلات معیشتی از مشکلات عمده مردم به ویژه در سال گذشته بوده است، اظهار کرد: این مشکلات عرصه را بر مردم تنگ کرده که این امر حمایت و پشتیبانی هرچه بیشتر مسئولان را می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه در این راستا انتخابات و واگذاری امور مملکت به فردی اصلح می‌تواند بسیار کار اثرگذاری در این عرصه باشد، افزود: انتخابات اصل اساسی در نظام جمهوری اسلامی ایران بوده چراکه مردم سالار دینی اولویت نظام ما بوده است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کردستان بیان کرد: حضور چشمگیر در انتخابات 1400 امری بسیار ضروری است چرا که دشمنان نظام و تمام جهان به این انتخابات چشم طمع دوخته‌اند در این راستا نباید فراموش کرد که در کنار تمام مشکلات و مسائل پیش‌روی مردم، حضور در انتخابات و انتخاب فرد اصلح باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

وی ادامه داد: دشمنان نظام امروز تمام تلاش خود در عرصه‌‌های فضای مجازی، رسانه‌ای و تبلیغاتی به کار گرفته‌اند تا مردم را به عدم حضور در انتخابات ترغیب کنند.

آوج با اشاره به اینکه خبرگزاری ایکنا در انتخابات پیش رو «اخلاق در حکمرانی دینی» را به عنوان شعار اصلی خود مدنظر قرار داده است، افزود: اخلاق‌مداری اصل اساسی در عرصه انتخابات بوده که باید مورد توجه مسئولان، ناظران انتخابات، کاندیداهای انتخاباتی و مردم قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه آبرو و حیثیت نظام در گرو برگزاری انتخابات است، یادآور شد: در این راستا باید در دوران انتخابات از شعار‌های غیرعملی و دروغ پردازی پرهیز شود و در مناظرات و اعلام برنامه‌ها حرمت‌ها حفظ شود.

حفظ ارزش‌های اسلامی در عرصه انتخابات

حجت‌الاسلام سیدمحمد سادات، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان در این میزگرد تخصصی، اظهار کرد: یکی از وظایف و رسالت‌های ما تبیین اهمیت مقوله انتخابات است چراکه انتخابات این دوره ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا از حساسیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است.

مقوله اخلاق در انتخابات باید از بالا به پایین درست چیده شود/ اخلاق و امنیت ملی دو خط قرمز انتخاباتی

وی با تأکید بر حفظ مقوله اخلاق در انتخابات پیش‌رو افزود: ما در یک جامعه دینی زندگی می‌کنیم و لازمه جامعه دینی برخورداری از یک کرامت انسانی و اسلامی است که مسئولان و کاندیداها باید این امر را مدنظر خود قرار دهند که حرکت ما باید در مسیر ارزش‌های دینی باشد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان بیان کرد: در عرصه انتخابات باید همگان حفظ دستورات دین اسلام و ارزش‌های اسلامی را به عنوان یک اصل در رأس امور خود قرار دهند و اگر حفظ ارزش‌های اسلامی مورد توجه همگان قرار گیرد، دیگر از بسیاری از بداخلاقی‌ها، شایعه پراکنی‌ها، دروغ‌ها، تهمت‌ها که در فضای انتخابات مشاهده می‌کنیم، فاصله می‌گیریم.

وی با اعلام اینکه هدف از انتخابات حفظ اسلام است، افزود: در این راستا هم مسئولان، هم کاندیداهای انتخاباتی و هم مردم در درجه اول خود را ملزم به حفظ ارزش‌های اسلامی قرار دهند.

کاندیداها از جاده انصاف دور نشوند

سادات ادامه داد: در این فضای رقابتی در مقوله حفظ ارزش‌های دینی کاندیداها باید داشته‌ها و توانمندی‌های خود را بیان کنند نه تخریب رقبا چرا که این امر موجب می‌شود از جاده انصاف دور شوند و برهمین اساس برای اثبات خود دیگران را تخریب می‌کنند و با این حرکت موجب می‌شوند هم دشمنان نسبت به انتخابات ما طمع پیدا کنند و هم مردم کشور نسبت به انتخابات بدبین و تردید خواهند شد.

وی گفت: در این راستا این امر می‌طلبد تا میزگرد دیگری به موازات این میزگرد اخلاق انتخاباتی برای بررسی موانع و آسیب‌های انتخاباتی برگزار شود تا مفصل به موضوع پرداخته شود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان افزود: بعد از انتخابات سال 88 شعار تقلب در انتخابات آسیب‌های جدی به ملت و کشور ما زد، به وجود آمدن این مشکلات در آن دوران موجب شد تا دشمنان به اهداف خود برسند و شروع این اغتشاشات در جامعه با تقلب در انتخابات آغاز شد چرا که این امر با اخلاق انتخاباتی منافات داشت در این راستا کاندیداها در دوران انتخابات باید به این امر توجه لازم را داشته باشند.

هواداران از تخریب و دروغ دوری کنند

وی اظهار کرد: هواداران کاندیداها نیز می‌توانند توانایی‌ها، توانمندی‌ها و برنامه‌های کاندیداهای خود را برای مردم عنوان کنند اما نباید به تهمت، دروغ و تخریب سایر کاندیداها بینجامد و این امر مشکل دیگری به مشکلات جامعه اضافه کند.

سادات با اشاره به اینکه در کنار رعایت موازین شرعی آنچه به قاطبه جامعه برمی‌گردد، انتخاب اصلح بوده است، اعلام کرد: مردم باید با بصیرت خود موضع دشمن را شناسایی کنند که در درجه اول مواضع دشمنان تعطیلی انتخابات، در درجه دوم مشارکت کم در انتخابات و در درجه سوم انتخاب فردی که همسو و هم راستا با اهداف آنان باشد، است که مردم با بصیرت خود این مواضع را به خوبی تشخیص دهند و به فراخور آن اقدام کنند.

وی افزود: شرکت حداکثری در انتخابات از وظایف شرعی تک‌تک افراد جامعه است چراکه عدم حضور در انتخابات موجب می‌شود نظام ما در سطح جهان زیر سؤال برود و مسئولان سعی کنند موانع فیزیکی و موانع نظری بر سر راه مردم را مرتفع کنند تا مردم احساس نکنند که آرای آن‌ها هیچ تأثیری در تعیین سرنوشت آن‌ها ندارد چراکه در اذهان عمومی این شبهه را ایجاد کرده‌اند که انتخابات مهندسی شده است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان بیان کرد: فقر و تورم و کرونا نارضایتی‌هایی را در جامعه به وجود آورده است و گروهی از مردم در تأمین مایحتاج زندگی خود مانده است و برای این افراد شرکت در انتخابات اولویت دهم آنان هم نیست و این امر موجب شده که اقبالی از انتخابات نداشته باشند که باید مسئولان این امر را برای افراد جامعه تبیین کنند که حضور در انتخابات و انتخاب فرد اصلح در رفع این مشکلات می‌تواند بسیارکارساز باشد.

انتخابات آبروی ملت و ابزار اقتدار کشور است

وی تأکید کرد: ما در یک جامعه دینی و اسلامی زندگی می‌کنیم و انتخابات آبروی ملت و ابزاری برای اقتدار کشور و ملت خواهد بود و دشمنان نیز چشم طمع به این انتخابات دوخته‌اند لذا باید تمام متولیان امر در فرایند گزینش چارچوب معیارهای دینی را بیشتر مورد توجه قرار دهند تا کسانی از این فیلتر عبور نکنند که هزینه‌های را برای نظام به بار آورند.

سادات بیان کرد: نامزدهای انتخاباتی باید از شعارهای دروغ دوری کنند و روش آن‌ها روش گسترش اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی در جامعه نشوند و از اسراف و تبذیری که در تبلیغات می‌شود و استفاده از بیت‌المال برای تبلیغ خود، دوری کنند چراکه تمام این امور غیر اخلاقی است.

وی با اشاره به اینکه در غرب هدف وسیله را توجیه می‌کند و فرد می‌تواند برای رسیدن به قدرت از هر وسیله‌ای استفاده کند اما این امر در کشور ما که ماهیت دینی دارد بسیار متفاوت است، افزود: ولایت‌مداری، دشمن‌شناسی، ساده زیستی، تقوا، ایمان و عدالت محوری لازمه انتخاب فرد اصلح است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کردستان افزود: اگر ما منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی را سرلوحه کار خود قرار دهیم هم مردم و هم هواداران به نحو احسن در این انتخابات حضور خواهند یافت.

اهمیت انتخابات برای مردم تبیین شود

حجت‌الاسلام امیر هادی‌زاده، معاون فرهنگی نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان در این نشست اظهار کرد: باید برای مردم و حضور حداکثری در انتخابات این امر را تفهیم کنیم که این انتخابات در معیشت و کاهش مشکلات جامعه اثرگذار است.

مقوله اخلاق در انتخابات باید از بالا به پایین درست چیده شود/ اخلاق و امنیت ملی دو خط قرمز انتخاباتی

وی به انتخابات آمریکا اشاره کرد و افزود: در این انتخابات مردم ما حتی نسبت به اینکه چرا فلان ایالت آرای آن اعلام نشده اعتراض داشتند چراکه به دلیل مشکلات معیشتی که براثر تحریم‌های اقتصادی در کشور ایجاد شده بود مردم این انتخابات برایشان بسیار مهم شده بود و لحظه به لحظه این انتخابات را دنبال می‌کردند.

معاون فرهنگی نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان بیان کرد: در این راستا اگر این امر برای مردم ما تفهیم و تبیین شود که این انتخابات در معیشت آنان تأثیرگذار خواهد بود، چون اولویت امروز مردم معیشت است حضور در انتخابات برای مردم مهم خواهد شد ولی اگر سمپاشی فضای انتخابات انجام شود و مردم این فاصله را ببینند که انتخابات جنبه سوری دارد، دیگر به آن اهمیت نمی‌دهند.

وی افزود: اخلاق و مسائل اخلاق انتخاباتی فرا دینی و فرامدهبی است و شما نمی‌توانید آن را در یک بخش منحصر کنید چراکه چه فرد مسلمان باشد، چه کافر و چه پیرو هر یک از ادیان زنده دنیا باشد، می‌فهمد که دروغ بد است پس ما نسبت به تبیین این امر کاری نداریم ما باید بدانیم که چه مطلبی دروغ است و دروغ چه اثری در جامعه دارد، در این بخش بیشتر باید در بحث اخلاق انتخاباتی مانور داد.

شورای نگهبان فیلتری برای انتخاب فرد اصلح

هادی‌زاده افزود: با توجه به ساختار انتخاباتی کشورمان ما محکم عنوان می‌کنیم که ما انتخابات بد نداریم چرا که فیلتری تحت عنوان شورای نگهبان در کشور داریم و کار این شورا این است که فرد اسلامی و دارای تمام معیارهای اسلامی به انتخابات راه‌یابد پس ما بعد از انتخابات نمی‌توانیم تمام تقصیرات انتخاب یک فرد را به مردم نسبت دهیم چراکه این فرد از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده است.

وی با تأکید براینکه بخشی از اخلاق در انتخابات مربوط به اخلاق حاکمیتی و بخشی اخلاق مردمی است، بیان کرد: انقلاب ما یک انقلاب مردمی است پس ما می‌توانیم نسبت به رعایت اخلاق حاکمیتی نظر و انتقاد داشته باشیم.

معاون فرهنگی نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان ادامه داد: در نظام مقدس انقلاب اسلامی معیار و ملاک اخلاق به دو بخش اخلاق حاکمیتی و اخلاق فردی تقسیم می‌شود. اخلاق حاکمیتی از زمانی که فرد برای انتخابات ثبت‌نام می‌کند تا زمانی که توسط شورای نگهبان تأیید می‌شود، را شامل می‌شود که در این بخش کسانی که گزینش می‌کنند نباید سلیقه شخصی خود را لحاظ کنند و به گونه‌ای صحبت نکنند که نظرات خود را به مردم گرایش دهند.

وی افزود: در بخش اخلاق حاکمیتی ارگان‌های بی‌طرف مانند امامان جمعه و جماعت، نمایندگان ولی‌فقیه، ارگان‌های نظامی نباید اعمال نظر شخصی داشته باشند و این ارگان‌ها حق ندارند که فردی را انتخاب و به مردم معرفی کنند چراکه مردم باید آزاد باشند در نظام جمهوری اسلامی ایران، اسلامی بودن فرد را شورای نگهبان مشخص می‌کند و جمهوری بودن را مردم مشخص خواهند کرد.

عدم ابراز سلیقه شخصی در گزینش کاندیداها

هادی‌زاده افزود: افرادی که در تعیین نماینده‌ها دخیل هستند سلیقه حزبی و شخصی خود را در گزینش کاندیداها به کارگیری نکنند و ارگان‌ها هم نه حق اجبار زیرمجموعه خود برای انتخاب فردی را دارند و نه حق استفاده از بیت‌المال به نفع یک فرد را دارند.

وی با اعلام اینکه بخش اخلاق‌مداری فردی را باید به دو قسمت تقسیم کرد که شامل مردم و رسانه‌ها خواهد شد، افزود: رسانه‌ها هم جایگاه حاکمیتی و هم جایگاه فردی دارند چراکه بعضی از رسانه‌ها مانند صدا و سیما حاکمیت هستند و از طرفی هم هر فرد با داشتن یک پیج شخصی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند یک رسانه را تشکیل دهد که هر دو بخش در تعیین انتخابات نقش تأثیرگذاری دارند.

معاون فرهنگی نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان گفت: فضای انتخاباتی باید یک فضای شفافی باشد و هر کس بتواند با کاندیدای خود در ارتباط باشد.

وی با اشاره به اینکه کاندیداها و رسانه‌ها باید از بحث تدریس در انتخابات پرهیز کنند، افزود: در دوران انتخابات رسانه‌ها و کاندیداها مردم را نسبت به یک موضوع بسیار بی‌اهمیت حساس می‌کنند و فردی را در بحث مصداق شناسی وارد عرصه انتخابات می‌کنند که فقط از جایگاه محبوبیت بین مردم برخوردار است.

جوانان از انتخابات احساسی دوری کنند

هادی‌زاده افزود: بخشی از آرای ما را جوانان تشکیل می‌دهند و زمانی که این جوانان از جنبه احساسی تصمیم به انتخاب فردی بگیرند نتیجه آن بر روی تمام افراد جامعه تأثیرگذار خواهد بود.

وی با اعلام اینکه مهم‌ترین بخش اخلاق انتخاباتی اخلاق رسانه‌ای است، ادامه داد: تمام مردم امروز رسانه‌دار هستند و می‌توانند در عرصه انتخابات اثرگذار باشند پس باید زمینه‌ای ایجاد شود تا مردم با چشم باز انتخاب کنند.

معاون فرهنگی نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان با تأکید بر اینکه باید همگان تلاش کنیم تا انتخاباتی سالم برگزار شود، افزود: در این راستا باید اخلاق را از بالا به پایین نگاه کرد و اگر در بالا مهره‌ها خوب چیده شود، مردم انتخاب خوب خود را خواهند داشت اما گاهی اخلاق‌مداری حاکمیتی چنان کم‌رنگ خواهد شد که اثرگذاری لازم را نخواهد داشت.

پایبندی به چارچوب‌های اخلاقی در انتخابات

سیدصادق زمانی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی سنندج در ادامه این نشست اظهار کرد: در بحث اخلاق انتخاباتی ما می‌توانیم سه رکن را در نظر بگیریم که باید به بحث اخلاق التزام داشته باشند و این سه رکن شامل مسئولان، نامزدهای انتخاباتی و مردمی که رأی می‌دهند، می‌شود.

مقوله اخلاق در انتخابات باید از بالا به پایین درست چیده شود/ اخلاق و امنیت ملی دو خط قرمز انتخاباتی

وی با اشاره به اینکه هر یک از این سه رکن باید چارچوب‌های اخلاقی خاص خود را در انتخابات لحاظ کنند، افزود: در این راستا ما می‌توانیم یک سری معیارهای اخلاقی متناسب با هر گروه‌ را در قبل، زمان برگزاری و بعد از انتخابات اولویت‌بندی کنیم و یکی دیگر از گام‌های اساسی آسیب‌شناسی انتخاباتی است.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی سنندج بیان کرد: با گذشت 42 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ما مفتخریم که یکی از کشورهای برتر منطقه از لحاظ برگزاری انتخابات هستیم و جالب اینکه کشوری که خود نماد دیکتاتوری در جهان است، در مورد انتخابات ما اظهار نظر می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه انتخابات یکی از مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران محسوب‌ می‌شود، ادامه داد: از این مؤلفه قدرت باید در جنگ نرم برای خنثی کردن توطئه‌های دشمنان استفاده کنیم.

ایجاد اعتماد بین مردم

زمانی تأکید کرد: مسئولان باید این اعتماد را در مردم ایجاد کنند که یک رأی مردم، امانتی و حق‌الناسی در دست آن‌هاست و در این بخش مسئولان ذیربط به طور قطع حفظ امانت خواهند کرد و در حفظ این امانت از مسئولان رده بالا گرفته تا فردی که پای صندوق‌های رأی ایستاده‌ است، نقش دارند که همه این افراد باید اعتماد را ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این اعتماد به وسیله رعایت اخلاق و بخشی رعایت قانون حاصل می‌شود، گفت: مبنا و اساس قانون اسلامی ما اخلاق است و رعایت این امر برحضور حداکثری مردم تأثیر مستقیمی خواهد گذاشت.

این استاد دانشگاه افزود: در زمان جنگ ما سخت‌ترین شرایط را داشتیم اما مردم حضور پررنگ و چشمگیر در انتخابات داشتند و این شرایط، هیچگاه اختلالی در انتخابات جمهوری اسلامی ایران ایجاد نکرد، حفظ رعایت اخلاق انتخاباتی در این دوره‌ای که مردم با گرانی، کرونا و مشکلات معیشتی مواجه هستند، نیز می‌تواند دغدغه حضور در انتخابات را ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه عدم رعایت اخلاق انتخاباتی می‌تواند در تنش‌های بعد از انتخابات نیز تأثیرگذار باشد، بیان کرد: این عدم رعایت اخلاق انتخاباتی زمینه‌ساز بی‌اعتمادی مردم نسبت انتخابات آینده و دولت خواهد شد و این بی‌اعتمادی تنش‎های بعد از انتخابات را نیز به دنبال خواهد داشت.

اخلاق و امنیت ملی دو خط قرمز انتخاباتی

زمانی اخلاق و امنیت ملی را دو خط قرمز هم برای مسئولان و هم نامزدهای انتخاباتی در طول دوران انتخابات دانست و تأکید کرد: مسئولان و نامزدهای انتخاباتی اگر این دو خط قرمز را به عنوان یک نصب‌العینی برای خود قرار دهند در سایر بخش‌ها و بین مردم نیز این امر تأثیرگذاری خود را خواهد گذاشت.

وی به انگیزه نامزدهای انتخاباتی اشاره و اظهار کرد: استفاده از قدرت برای خدمت، استفاده از توانمندی‎‎‌های فردی برای خدمت بیشتر به مردم، استفاده از قدرت برای منافع شخصی و کسب شهرت از انگیزه‌های تأثیرگذار در رعایت اخلاق انتخاباتی هستند و متأسفانه وقتی نامزد انتخاباتی برای تبلیغات هزینه‌های میلیاردی را صرف می‌کند، بعد از انتخابات به دنبال جبران آن است پس از این فرد هیچگاه نمی‌توان توقع رعایت اخلاق انتخاباتی را داشت.

این استاد دانشگاه اخلاص را لازمه خدمت به مردم دانست و بیان کرد: فردی که هدف اصلی‌اش از نامزدشدن برای انتخابات خدمت به مردم باشد، هیچگاه به دنبال افترا، تهمت، دروغ و تخریب دیگران نخواهد بود و خود را وارد گناه نخواهد کرد و رعایت معیارهای اخلاق انتخاباتی را خواهد داشت.

خدمت؛ انگیزه اصلی نامزدهای انتخاباتی

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران نامزدهای انتخاباتی باید با صبغه خدمت پا به عرصه بگذارند چراکه این فرد در برابر خدا و در برابر مردم باید جوابگو باشد.

زمانی تأکید کرد: نامزدهای انتخاباتی باید به دنبال اثبات توانمندی‌های خود باشند نه نفی دیگران و کسی که توانمندی لازم را داشته باشد، فرصت تخریب دیگران و زمینه برای عبور از موازین شرعی را نخواهد داشت.

وی رعایت اخلاق انتخاباتی بین مردم را احساس مسئولیت و احساس وظیفه ذکر کرد و گفت: مردم باید خود را در میدان جنگی ببیند که با یک رأی خود می‌توانند امنیت را در کشور ارتقا دهند و در سرنوشت خود و جامعه تأثیرگذار باشند و برای کار خود ارزش قا‌ئل شوند.

ضعف اخلاقی در عرصه انتخابات

این استاد دانشگاه به بحث آسیب‌شناسی اخلاق در انتخابات اشاره و بیان کرد: یکی از مسائلی که باعث شده امروز دغدغه اخلاق در عرصه انتخابات را داشته باشیم این است که از گذشته تا به امروز هر ساله ضعف اخلاقی در عرصه انتخاباتی بیشتر شده است و در یکی دو مورد از مناظرات ریاست جمهوری مباحثی را دیدیم که واقعا تأسف‌بار بود.

وی افزود: با تخلفات انتخاباتی که در سال‌های گذشته در عرصه انتخابات روی داده، برخوردی نشده و این تخلفات مسکوت مانده است که همین امر خود زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات کنونی و بدبینی مردم به انتخابات شده است.

زمانی با تأکید بر اینکه انتخابات باید در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران برگزار شود، بیان کرد: ما وقتی داعیه این را داریم که می‌خواهیم طرحی نو را در برابر دنیای لیبرالیسم براندازیم باید در برابر آن بتوانیم از داشته‌هایمان دفاع کنیم و این مشکلات را کمتر و کمتر کنیم.

وی افزود: بحث انتخابات یک بحث مدرنی است و سابقه در تمدن ما ندارد حال اگر بخواهیم این مقوله را با معیارهای داخلی سازگار کنیم، یک سری نواقص خواهد داشت اما وقتی در کشور سابقه 40 سال برگزاری انتخابات را داریم، پس روز به روز مشکلات آن باید کمتر شود.

برگزاری مناظره‌های علمی برای برنامه‌های کاندیداها

این استاد دانشگاه عدم حضور احزاب را یکی دیگر از معضلات انتخاباتی دانست و گفت: ما در طول سال هیچ فعالیتی از احزاب را نداریم اما به محض نزدیک شدن به انتخابات جلسات متعددی از احزاب برگزار می‌شود و حضور آنان در عرصه‌های مختلف پررنگ‌تر می‌شود و با پایان انتخابات دیگر فعالیتی از این احزاب دیده نمی‌شود، این احزاب هیچگاه نمی‌توانند زیرساخت‌های انتخاباتی را فراهم کنند.

وی تأکید کرد: در عرصه انتخابات ما به جای برنامه‌محور بودن، فرد محور هستیم در حالیکه در انتخابات به مرد و زن بودن، تحصیلات بالا یا پایین، جوان یا پیر بودن و خوش تیپ بودن و قومیت فرد هیچگاه نباید توجه کنیم بلکه باید برنامه‌های فرد را مدنظر قرار دهیم این امر موجب می‌شود که عقلانیت توسعه پیدا کند و احزاب حرفی برای گفتن داشته باشند و زمینه برای بداخلاقی خشکانده می‌شود.

زمانی در پایان یادآور شد: در این راستا پیشنهاد می‌شود که متولیان امر مناظره‌های علمی برای برنامه‌های کاندیداهای انتخاباتی برگزار کنند و این برنامه‌ها را با حضور دو کارشناس نقد و بررسی کنند و با بسط آن در فضای مجازی تلاش کنند تا مردم آگاهانه‌تر انتخاب کنند.

انتهای پیام
captcha