فضیلت تلاوت قرآن در زندگی انسان
کد خبر: 3965979
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶

فضیلت تلاوت قرآن در زندگی انسان

یکی از اساتید دانشگاه‌های استان کردستان با اشاره به فضیلت تلاوت قرآن در زندگی انسان، گفت: خداوند متعال در آیه ۲۹ سوره فاطر می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ؛ در حقیقت کسانى که کتاب خدا را مى‌خوانند و نماز برپا مى‌دارند و از آنچه بدیشان روزى داده‌ایم نهان و آشکارا انفاق مى‌کنند، امید به تجارتى بسته‏‌اند که هرگز زوال نمى ‌پذیرد».

ژیلا مرادپور، دکتری الهیات و یکی از اساتید دانشگاه‌های استان کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، با اشاره به فضیلت تلاوت قرآن، اظهار کرد: خداوند متعال در آیه 29 سوره فاطر می‌فرماید «إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ؛ در حقيقت كسانى كه كتاب خدا را مى‌خوانند و نماز برپا مى‌‌دارند و از آنچه بديشان روزى داده‌ايم نهان و آشكارا انفاق مى‌كنند، اميد به تجارتى بسته‏‌اند كه هرگز زوال نمى‌‏پذيرد».

وی افزود: در این آیه فضیلت تلاوت قرآن کریم با یک تجارت بی‌نهایت سنجیده شده است که همین امر دید ما را در برابر تلاوت قرآن کریم و مراجعه به آیات انسان‌ساز قرآن مشخص خواهد کرد.

این استاد دانشگاه به حدیث نبوی در مورد تلاوت قرآن اشاره و بیان کرد: پیامر اکرم(ص) می‌فرماید: «خَيرُكُم من تعلَّمَ القرآنَ وعلَّمَهُ؛ بهترین شما کسی است که قرآن را یاد بگیرد و به دیگران بیاموزد».

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) انسان‌ها را به نسبت تلاوت قرآن به چهار دسته تقسیم‌ می‌‌کند و می‌فرماید: مثال انسان مؤمنی که قرآن می‌خواند همچون بالنگ است یعنی این انسان هم عطر و هم طعم خوبی دارد و جذابیت این انسان را یک جذابیت واقعی می‌داند چراکه ظاهر و باطن این انسان خوب است.

مرادپور گفت: دسته دوم مؤمنانی هستند که در دل ایمان دارند اما قرآن را تلاوت نمی‌کنند، پیامبر اکرم(ص) این گروه را به خرما تشبیه کرده است چراکه این انسان طعم شیرینی دارد اما عطر و بویی ندارد تا دیگران را به خود جذب کند.

وی اظهار کرد: دسته سوم منافقانی هستند که قرآن می‌خوانند اما در دل ایمان ندارد اینان به ریحان تشبیه شده است چراکه عطر خوب اما طعم تلخی دارد یعنی از دور دیگران را به خود جذب می‌کند اما جذابیت آن کاذب است و فورا آشکار می‌شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: دسته چهارم منافقانی هستند که قرآن نمی‌خوانند پیامبر اکرم(ص) این گروه را به حنظله تشبیه کرده است، حنظله همان هندوانه ابوجهل است که نه طعم و نه بوی خوبی دارد یعنی هم سیرت و هم صورت این انسان‌ها جذابیتی ندارد.

وی در ادامه گفت: در حدیث دیگر از رسول اکرم(ص) داریم «حسادت جایز نیست مگر در دو مورد: شخصی که الله متعال به او مالی داده و توفیق خرج کردن در راه الله را بهوی عنايت کرده است و شخصی که الله به او حکمت و معارف دينی داده و به آن حکم نموده و عمل می کند و به ديگران نيز آموزش می‌دهد».

مرادپور افزود: این حدیث میزان اهمیت تلاوت، آموزش و عمل به قرآن را بر ما مشخص می‌کند چراکه اگر انسانی مالی برای انفاق ندارد می‌تواند با خواندن قرآن جایگاه متعالی در حد فرد انفاق کننده را برای خود کسب ‌می‌کند همچنین با جایز دانستن حسادت به فرد تلاوت‌کننده یا آموزش دهنده قرآن یک انگیزه‌ای در ما برای رجوع و انس با قرآن ایجاد خواهد کرد.

وی اظهار کرد: دلیل اهمیت تلاوت قرآن این است که قرآن کریم کتاب هدایت و صراط مستقیم انسان است و ما به وسیله قرآن هدایت پیدا می‌کنیم و در مسیر تقرب به ذات الهی قرار می‌گیریم.

این استاد دانشگاه افزود: قرآن کریم برشور زندگی انسان است چراکه دستورالعمل صحیح زندگی و موفقیت را به ما می‌آموزد و نقاط ضعف و قوت انسان را به ما یادآوری می‌کند و موجب می‌شود که ما درست حرکت کنیم.

وی تأکید کرد: قرآن‌آموزان باید بدانند که قرآن برای کسانی هدایتگر است که اهل تقوا باشند و در آیه دو سوره بقره در این زمینه می‌فرماید: «ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ؛ اين است كتابى كه در [حقانيت] آن هيچ ترديدى نيست [و] مايه هدايت تقوا پيشگان است» پس در وجود انسان باید تقوا باشد تا از جنبه هدایتگری قرآن بتواند بهره کافی و وافی را ببرد.

مرادپور در پایان یادآور شد: در این راستا انسان باید برای دوری از گناهان تلاش کرده و در انجام گناه از خدا شرم کند چنین انسانی می‌تواند تقوای الهی را پیشه کرده و با نور قرآن در زندگی خود هدایت یابد.

انتهای پیام
captcha