تأسی به قرآن در حمایت از دخترانی که مراقب والدین پیر خود هستند + فیلم
کد خبر: 3966164
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
حیات اجتماعی در سایه قرآن / 8

تأسی به قرآن در حمایت از دخترانی که مراقب والدین پیر خود هستند + فیلم

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به داستان دختران حضرت شعیب در قرآن و احترام و جایگاهی که قرآن برای این دختران قائل شده است، حمایت از دخترانی که از والدین پیر خود مراقبت می‌کنند را یکی از سبک‌های زندگی قرآنی معرفی کرد.

به گزارش ایکنا، سبک زندگی از موضوعات حیاتی و مهم اجتماعات بشری است و ابعاد مختلف زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. قرآن کریم به عنوان والاترین و تأثیرگذارترین وسیله تربیتی می‌تواند چراغ راهی برای یافتن صحیح‌ترین مسیر به سوی مقصد حیات طیبه باشد. بدین جهت خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت آموزشی خود اقدام به تهیه مجموعه کلیپ‌های «حیات اجتماعی در سایه قرآن» با حضور طاهره همیز، استاد حوزه و دانشگاه کرده است و در ماه مبارک رمضان به بیان نکات اخلاقی و آموزشی برای خانواده‌ها می‌پردازد.

در هشتمین بخش از این مجموعه همیز به بیان جایگاه دخترانی که از والدین خود مراقبت می‌کنند نزد خداوند پرداخت و با تأکید بر اینکه باید برای این دختران تسهیلاتی در نظر گرفت، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند سعی کنید سبک زندگی خود را از قرآن استخراج کنید. در ماه رمضان که قرآن می‌خوانید مطالب زیبایی برای استخراج سبک زندگی هست. در سوره قصص آنجایی که خداوند در مورد دختران حضرت شعیب صحبت می‌کند و می‌فرماید: وقتی که دختران شعیب کنار ایستاده بودند و گوسفندانشان را آب نمی‌دادند تا آقایان بروند، حضرت موسی نشسته بود، وقتی این صحنه را دید چون مرد غیرتمندی بود جلو رفت و ‌پرسید شما چرا جلو نرفتید تا از حقتان استفاده کنید؟

 

قرآن می‌گویند: «وَلَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِنَ النَّاسِ يَسْقُونَ وَوَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَيْنِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُكُمَا قَالَتَا لَا نَسْقِي حَتَّى يُصْدِرَ الرِّعَاءُ وَأَبُونَا شَيْخٌ كَبِيرٌ؛ و چون به آب مدين رسيد گروهى از مردم را بر آن يافت كه [دام‌هاى خود را ] آب مى‌دادند و پشت‏ سرشان دو زن را يافت كه [گوسفندان خود را] دور می‌کردند [موسى] گفت منظورتان [از اين كار] چيست گفتند [ما به گوسفندان خود] آب نمى‏‌دهيم تا شبانان [همگى گوسفندانشان را] برگردانند و پدر ما پيرى سالخورده است» آیه 23 سوره قصص).

خداوند چه قدر زیبا از دخترانی که از پدر پیرشان حمایت می‌کردند صحبت می‌کند و کمالات آنها را برمی‌شمرد و می‌گوید آنها عفیف بودند و اگرچه مجبور بودند کار مردانه انجام دهند اما با مردان برخورد نمی‌کردند. قرآن حتی نوع قدم برداشتن آنها را نیز مطرح و بیان می‌کند که با حیا قدم برمی‌داشتند.

چرا برای دخترانی که از والدین پیر خود مراقبت می‌‌کنند امتیاز قائل نمی‌شویم؟

چرا در جامعه ما به دخترانی که از پدران و مادران پیرشان نگهداری می‌کنند از نظر اجتماعی بها نمی‌دهیم؟ بیایید کمی فکر کنیم. در قوانین کشور ما، پسری که از پدر بالای 60 سال خود مراقبت می‌کند از سربازی معاف می‌شود. اما چرا برای دختران امتیاز قائل نشده‌ایم؟  

من پیشنهاد کرده‌ام به دخترانی که از والدین خود مراقبت می‌کنند و به همین دلیل نتوانسته‌اند ازدواج کنند یکسری کارت شفقت اهدا شود تا امتیازات مالی داشته و هزینه‌ها برای آنها کمتر شود. از طرف دیگر این امتیازات مالی می‌تواند به ازدواج این دختران نیز کمک کند و دیگر نیازی نیست والدین خود را به خانه سالمندان ببرند چراکه هزینه آن تأمین می‌شود. یعنی به جای اینکه هزینه خانه سالمندان کنیم می‌توانیم خانواده‌ها را قوی کنیم تا در درون خانواده اعضا از هم مراقبت کنند.

قرآن می‌گوید خداوند به این دختران که از پدر پیر خود مراقبت می‌کردند جایزه داده و یکی از آنها با حضرت موسی(ع) ازدواج می‌کند. در دعای ام داوود می‌خوانیم یا حافظ بنت شعیب. خداوند از اینها محافظت می‌کرده است تا در شغل مردانه‌ای که انجام می‌دادند آسیب نبینند.

وقتی خداوند این قدر عمیق و دقیق است، چرا ما چنین موقعیت‌های اجتماعی برای آنها درست نکنیم. وقتی من این پیشنهاد را دادم مطرح شد که بودجه به دولت تحمیل می‌شود اما این اشکالی ندارد، می‌توان بودجه‌ای برای این دختران در نظر گرفت. همینگونه می‎توان از قرآن برای سبک زندگی بهره برد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha