راز عاشقی و بقا در بیان حضرت علی(ع) + فیلم
کد خبر: 3967683
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
حیات اجتماعی در سایه قرآن / 17

راز عاشقی و بقا در بیان حضرت علی(ع) + فیلم

استاد حوزه و دانشگاه به حدیثی از حضرت علی(ع) اشاره کرد که در آن مراحل عشق ورزیدن، فانی شدن در خدا و باقی شدن برای همیشه هستی را تشریح کرده است و گفت: ما نیز باید فرزندانمان را به بقا دعوت کنیم.

رمز عاشقی و بقا از زبان حضرت علی(ع) +فیلمبه گزارش ایکنا، سبک زندگی از موضوعات حیاتی و مهم اجتماعات بشری است و ابعاد مختلف زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. قرآن کریم به عنوان والاترین و تأثیرگذارترین وسیله تربیتی می‌تواند چراغ راهی برای یافتن صحیح‌ترین مسیر به سوی مقصد حیات طیبه باشد. بدین جهت خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت آموزشی خود اقدام به تهیه مجموعه کلیپ‌های «حیات اجتماعی در سایه قرآن» با حضور طاهره همیز، استاد حوزه و دانشگاه کرده است و در ماه مبارک رمضان به بیان نکات اخلاقی و آموزشی برای خانواده‌ها می‌پردازد.

همیز در آخرین بخش از این مجموعه(جلسه هفدهم) به بیان تأثیر روزه بر انسان پرداخت و گفت: حضرت زهرا(س) در خطبه خودشان در خصوص قرآن می‌فرمایند: خداوند برای شما قرآن ناطق و قرآن صادق را فرستاده است. قرآن ناطق یعنی امیرالمؤمنین و اولادشان و در ادامه می‌فرمایند: هر کس شیعه قرآن شود مورد غبطه جهانیان قرار می‌گیرد.

حضرت زهرا(س) این ابتکار نامگذاری را دارند که «شیعه قرآن» بودن را مطرح می‌کنند. حال نگاه کنید آیا حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری و شهید قاسم سلیمانی شیعه قرآن هستند؟ بله؛ آنها مورد غبطه جهانیان قرار گرفته‌‌اند.

حال چگونه شیعه قرآن شویم؟ خداوند در آیه 185 سوره بقره می‌فرماید: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ؛‌ماه رمضان [همان ماه] است كه در آن قرآن فرو فرستاده شده است [كتابى ] كه مردم را راهبر و [متضمن] دلايل آشكار هدايت و [ميزان] تشخيص حق از باطل است پس هر كس از شما اين ماه را درک كند بايد آن را روزه بدارد و كسى كه بيمار يا در سفر است [بايد به شماره آن] تعدادى از روزهاى ديگر [را روزه بدارد] خدا براى شما آسانى مى‏‌خواهد و براى شما دشوارى نمى‏‌خواهد تا شماره [مقرر] را تكميل كنيد و خدا را به پاس آنكه رهنمونيتان كرده است به بزرگى بستاييد و باشد كه شكرگزارى كنيد».

در این آیه خداوند قوانین روزه را می‌فرماید و می‌گوید وقتی شما روزه می‌گیرید می‌گویید الله، اکبر است. ما چه زمانی می‌گوییم الله، اکبر است؟ وقتی می‌گوییم سبحان‌الله در ادامه الحمد‌الله، سپس لا اله الا الله و در نهایت الله اکبر. نگاهی به معانی این جملات داشته باشیم.

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: هر آنچه در آسمان‌ها و زمین است تسبیح خداوند را می‌گوید و می‌گویند خدا پاک است، خداوند عادل مطلق است. همچنین می‌فرماید ملائکه به درجه حمد رسیده‌اند. یعنی انسان‌هایی که به درجه حمد رسیده‌اند به درجه ملائکه رسیده‌اند. حضرت محمد(ص) نیز فرموده‌اند: بگویید لا اله الا الله، تا رستگار شوید. این شأن انسان است.

انسان با روزه به فلاح و رستگاری می‌رسد اما وقتی روزه نمی‌‌گیرد و نماز نمی‌خواند نمی‌گوید الله اکبر. میرزا جواد ملکی تبریزی، فقیه، عارف و استاد اخلاق معاصر، می‌فرماید سه نوع روزه‌دار داریم؛ کسانی که عوام هستند و فقط دهانشان را می‌بندند و چیزی نمی‌خورند، کسانی که روزه خاص می‌گیرند و کسانی که روزه خاص الخاص هستند و جانشان هم روزه است و مستغرق ذات خداوند هستند.

حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «ان‌لله تعالى شرابا لاولیائه، اذا شربوا(منه) سکروا، و اذا سکروا طربوا، و اذا طربوا طابوا، و اذا طابوا ذابوا، و اذا ذابوا خلصوا، و اذا خلصوا طلبوا، و اذا طلبوا وجدوا، و اذا وجدوا وصلوا، و اذا وصلوا اتصلوا، و اذا اتصلوا لا فرق بینهم و بین حبیهم؛ خداوند متعال را براى دوستانش شرابى است كه هرگاه بنوشند، مست شوند و چون مست شوند، به طرب در آيند و چون به طرب در آيند، شيرين گردند و چون شيرين گردند، ذوب شوند و چون ذوب شوند، خالص شوند و چون خالص شوند، بجويند و چون بجويند، بيابند و چون بيابند، برسند و چون برسند، بپيوندند و چون بپيوندند، ميانشان و ميان محبوبشان تفاوتى بر جاى نمانَد».

ماه رمضان انسان را خالص و واصل می‌کند و بعد انسان می‌تواند به مرحله‌ای برسد که به گفته خداوند: «كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ ﴿۲۶﴾ وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ ﴿۲۷﴾؛ هر چه بر [زمين] است فاني‏شونده است (26) و ذات باشكوه و ارجمند پروردگارت باقى خواهد ماند (27)(سوره الرحمن). یعنی باقی شود. ما هم باید بچه‌هایمان را به بقا دعوت کنیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha