مقاومت از مسائل اصلی است / جایگاه مسئله فلسطین در انقلاب اسلامی
کد خبر: 3970166
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵
محمدعلی سبحانی تشریح کرد:

مقاومت از مسائل اصلی است / جایگاه مسئله فلسطین در انقلاب اسلامی

سفیر اسبق ایران در لبنان، اردن و قطر اظهار کرد: مبارزه، مقاومت و گرفتن حق، از مسائل اصلی است، ولی بدون دیپلماسی، کار میدان ابتر می‌ماند و بدون میدان هم دیپلماسی نمی‌تواند قدرتمند باشد.

جایگاه مسئله فلسطین در انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگار ایکنا، چهارمین نشست از سلسله نشست‌های دهمین رویداد ملی طریق جاوید با موضوع «جایگاه مسئله فلسطین در انقلاب اسلامی» با ارائه محمد علی سبحانی، سفیر اسبق ایران در لبنان، اردن و قطر، شامگاه روز جمعه هفدهم اردیبهشت‌ماه به صورت مجازی برگزار شد. مشروح سخنان سبحانی را در ادامه می‌خوانید؛

ذات انقلاب اسلامی حمایت از مردم فلسطین است. از زمانی که امام مبارزه را شروع کرده و بعد از آن مقام معظم رهبری نشان داده که ذات انقلاب حمایت از مردم مظلوم به ویژه مردم مظلوم فلسطین است که همه می‌دانند به چه ترتیبی آواره شده‌اند و چه شرایط سختی بر آن‌ها حادث شده است. ما به دنبال حمایت از مردم فلسطین و مبارزه جانانه با اسرائیل هستیم تا اسرائیل، هم از اشغال و هم از این همه تهدید و کشتار دست بردارد. اسرائیل به رژیم کودک‌کش معروف است که مختص به ادبیات رسانه‌ای ایران نیست و در کل دنیا در مورد اسرائیلی‌ها به‌کار برده می‌شود.

اسرائیل برای کل ملت‌های منطقه تهدید است. مسلمانان باید با هم جلوی این ظلم بایستند؛ جنگ‌های بزرگی برگزار شده و متأسفانه مسلمانان پیروزی جدی نداشته‌اند، جز اینکه اسرائیلی‌ها در لبنان شکست خوردند، ولی هنوز به جنایت‌های خود ادامه می‌دهند و از هیچ چیزی ابا ندارند و چنین رژیمی برای تمام ملت‌های منطقه تهدید است و حق ملت ایران است که نگران این تهدید باشد. ایران باید با دقت اسرائیل را رصد کند، چرا که تهدید بزرگی برای جمهوری اسلامی و بقیه کشور‌های منطقه است و همین که احساس کند دستش باز است، به هر جنایتی دست می‌زند.

امام مسئله فلسطین را مسئله کل جهان اسلام می‌دانست. روز قدس از این جمله امام شروع شد که اگر مسلمانان یک سطل آب بریزند، همه اسرائیلی‌ها در این آب غرق می‌شوند. مفهومش این بود که امام مسئله فلسطین را مسئله کل جهان اسلام می‌دانست. امام به قضیه قدس، نگاه اسلامی داشت و به همۀ مسلمانان پیشنهاد داد که در یک روز، این مسئله را یادآوری کنند و به دنیا تذکر بدهند که مسلمانان حاضر نیستند از چنین مسئله‌ای به‌راحتی بگذرند.

فلسطینی‌ها در اقصی نقاط دنیا حضور دارند و چشم آن‌ها به فلسطین است و در انتظار این هستند که برگردند و در مزرعه‌های پدری خودشان زندگی کنند. بالای ۹۷ درصد از پیر و جوان و زن و مرد فلسطینی، امید دارند که روزی به خانه‌های خود برگردند. جنگ‌های زیادی شد و اولین پیروزی را حزب‌الله لبنان تثبیت کرد و اسرائیلی‌ها از لبنان اخراج شدند که موفقیت بزرگی بود. اما هیچ فلسطینی‌ای نیست که حاضر نباشد مبارزه کند. اسرائیلی‌ها با سلاح هسته‌ای، ایران‌هراسی و هر روشی که بتوانند، سعی می‌کنند ترس را در مردم خود از بین ببرند، ولی با توجه به اینکه هر لحظه درگیری‌ای پیش می‌آید، مردم اسرائیل به آدم‌های خسته‌ای تبدیل شده‌اند که هر لحظه در پی زندگی راحت هستند و از طرفی فلسطینی‌ها خانه و منزل خود را فراموش نکرده‌اند و هر فلسطینی دلش به سرزمین آبا و اجدادی خودش پرواز می‌کند. آن‌ها با این آرزو زنده هستند.
 
جایگاه مسئله فلسطین در انقلاب اسلامی
از وقتی که آقای عرفات را با آن وضع ذلت‌بار محاصره کردند و بعد هم به گفته پزشک مخصوص و همسر و دوستان نزدیکش، او را به شهادت رساندند، بحث صلح جایگاه چندانی پیدا نکرد. در میان فلسطینی‌ها، گروه‌ها و تفکرات مختلفی وجود دارد. بعضی‌ها فقط به مبارزه و بعضی به گفت‌وگو معتقدند.

آمریکایی‌ها خود را ضامن امنیت اسرائیل می‌دانند. از قطعنامه سال ۱۹۴۸ به این سو، ما هنوز در شرایط بحرانی به سر می‌بریم و این نشان می‌دهد پیشنهادی که نماینده دولت ایران در آن زمان داده و پیگیری حمایت از مردم فلسطین از سوی جمهوری اسلامی صحیح‌تر از نظری بوده که دیگران مطرح کردند. مخصوصاً آمریکایی‌ها که خودشان را ضامن امنیت اسرائیل می‌دانند، در طول این ۷۰ سال به هر شکل ممکن از اسرائیل ظالمانه دفاع کردند؛ لذا ثابت شد دیدگاه‌هایی که قبل و بعد از انقلاب از طرف ایران مطرح شده، عملی‌تر و عادلانه‌تر بوده است. استدلال‌هایی که آن روز می‌شد، این بود که این‌ها را از هم جدا کنیم تا اینکه جنگ و درگیری‌ها پایان یابد. به این ترتیب بود که صهیونیست‌ها هر لحظه خواب این را می‌بینند که فلسطینی‌ها در حال بازگشتن به سرزمین خودشان هستند و بسیاری از کسانی که از سوی صهیونیسم مهاجرت داده شدند، در فلسطین تاریخی سازمان‌دهی شدند و بسیاری از آن‌ها خانه‌های فلسطینیان را گرفته‌اند و اسنادی هم جعل کرده‌اند و به سازمان ملل متحد و مراکز بین المللی فرستاده‌اند که ما این‌ها را خریده‌ایم؛ حتی اگر این کار را هم کرده باشند، مفهومش این نیست که کشوری برای آن‌ها تأسیس شده است.

سبحانی با اشاره به بحث میدان و دیپلماسی گفت: معتقدم مبارزه، مقاومت و گرفتن حق، از مسائل اصلی است، ولی مطمئن هستم که بدون دیپلماسی، کار میدان ابتر می‌ماند و بدون میدان هم دیپلماسی نمی‌تواند قدرتمند باشد. پس این‌ها دو امر تفکیک‌ناپذیر هستند و کسانی که در صحنه هستند، باید به این نکته توجه کنند که ما هم به افرادی مثل شهید سلیمانی و هم به افرادی مثل آقای ظریف نیاز داریم تا بتوانند در فضای بین‌المللی حرف مجموعه‌های مقاومت را برسانند و از حقوقشان دفاع کنند.

من معتقدم ما باید روابطمان با کشور‌های منطقه را بهبود ببخشیم که اسرائیل نتواند از این مسئله استفاده کند و پروژه ایران‌هراسی را گسترش دهد. به خاطر اینکه روابط ایران و عربستان یا امارات خوب نبوده، آن‌ها هم می‌خواستند پیامی به ایران بدهند و نتیجه‌ای هم برای آن‌ها نداشت. الآن هم در سرازیری روابط امارات و اسرائیل هستیم و روابط عربستان و اسرائیل که اصلاً شکل نگرفت و این شرایط دولت مستجعل بود.

در سال ۱۹۴۶ هم دولت وقت ایران با پیشنهاد دو دولت موافقت نمی‌کند و معتقد است که دو دولت پاسخ عادلانه‌ای به مسئله فلسطین نیست. بعد از آن هم انقلاب اسلامی با انگیزۀ حمایت از فلسطین و وحدت مسلمانان برای رسیدن به یک نتیجه مناسب تلاش خودش را افزایش می‌دهد. یکی از نشانه‌های انقلاب اسلامی، همین حمایتی است که امام داشتند و سال‌ها قبل از پیروزی در ارتباط با فلسطین بیانیه می‌دادند و سعی می‌کردند مسلمانان را به وحدت کلمه در قضیه فلسطین تشویق کند.

سبحانی در پاسخ به سؤالی در خصوص دلیل اهمیت موضوع فلسطین برای جمهوری اسلامی گفت: دائما اسرائیلی‌ها دارند تبلیغات می‌کنند که ایران خطری برای اسرائیل به حساب می‌آید و روزی نیست که از قول مقامات اسرائیلی، مقالاتی که نوشته می‌شود و تبلیغات از طریق تلویزیون و رسانه‌های مجازی تبلیغ نشود که ایران تهدیدی است برای اسرائیل و خواهان نابودی اسرائیل است. مثل اینکه یادشان رفته رئیس رژیم صهیونیستی ابتدای انقلاب گفت ما به دنبال خشکاندن ریشه ملت ایران هستیم و حداقل ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای در زرادخانه‌های رژیم صهیونیستی است و با همسایه‌ها دائما با زبان تهدید صحبت می‌کند. طبیعتا در فلسطین باید با خواست همۀ مردم فلسطین همراه باشیم و سعی کنیم آن‌ها را به وحدت برسانیم.
انتهای پیام
captcha