راه‌اندازی آزمایشگاه «کشت سلول گیاهی» در جهاددانشگاهی کردستان
کد خبر: 3970266
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲

راه‌اندازی آزمایشگاه «کشت سلول گیاهی» در جهاددانشگاهی کردستان

مدیر مرکز جهاددانشگاهی شهرستان بیجار گفت: جهاددانشگاهی در راستای دستیابی به اهداف خود در عرصه پژوهشی با استفاده از ظرفیت‌های بسیار بالای گیاهان دارویی در این شهرستان و با بهره‌مندی از توان علمی جوانان این دیار به راه‌اندازی آزمایشگاه «کشت سلول گیاهی» اقدام کرده است.

به گزارش ایکنا از کردستان به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کردستان، راحله شریفیان، مدیر مرکز جهاددانشگاهی شهرستان بیجار در اولین جلسه کارگروه گیاهان دارویی که امروز، 19 اردیبهشت‌ماه در مرکز فنی‌و‌حرفه‌ای شهرستان بیجار برگزار شد، با اشاره به اینکه شهرستان بیجار با وجود گونه‌ها و تیره‌های گیاهی بسیار زیاد از اهمیت ویژه ای در حوزه گیاهان دارویی برخوردار است، اظهار کرد: به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی در این شهرستان، گیاهان دارویی این منطقه از اثرگذاری بسیار بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به مغفول ماندن گیاهان دارویی در کردستان افزود: طبق برآوردهای صورت گرفته در سال‌های اخیر، ارزش بازارهای جهانی داروهای گیاهی که شامل گیاهان دارویی و فرآورده‌های آن‎‌هاست، همواره با رشد قابل توجهی رو به افزایش بوده است.

شریفیان در ادامه ضمن تأکید بر بررسی فلور طبیعی منطقه، بیان کرد: با توجه به اینکه بخش اعظم بازار گیاهان دارویی دنیا، به تولید و عرضه متابولیت‌های ثانویه مشتق از این گیاهان مربوط می‌شود، لذا متابولیت‌های ثانویه گیاهی از ارزش اقتصادی و همچنین ارزش افزوده بسیار بالایی برخوردار است.

وی به ظرفیت‌های بالای جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف اشاره و اظهار کرد: جهاددانشگاهی در راستای دستیابی به اهداف خود در عرصه پژوهشی در نظر دارد با استفاده از ظرفیت‌های بسیار بالای گیاهان دارویی در این شهرستان و همچنین با بهره‌مندی از توان علمی جوانان این دیار به راه‌اندازی آزمایشگاه کشت سلول گیاهی اقدام کند.

مدیر مرکز جهاددانشگاهی شهرستان بیجار با تأکید بر زنجیره‌وار بودن ساختار جهاددانشگاهی گفت: آمادگی داریم تا بتوانیم زمینه بازدید از مرکز تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی را برای فعالان این عرصه فراهم کنیم.

وی به جلسات برگزار شده در حوزه دانش‌بنیان شدن اشاره کرد و یادآور شد: از تولیدکنندگان تشکر می‌کنم که به سمت علم محور شدن رفتند و امیدواریم بتوانند به عنوان شرکت دانش‌بنیان نوع سوم پذیرفته شوند.

انتهای پیام
captcha