پشتوانه تشکیل اسرائیل چه بود
کد خبر: 3970464
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۸

پشتوانه تشکیل اسرائیل چه بود

حجت‌الاسلام شفیعی در تفسیر آیات قرآن کریم به ریشه تشکیل اسرائیل اشاره کرد.

شفیعی

حجت‌الاسلام سید محمدرضا شفیعی، مدرس حوزه علمیه در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد آیت‌الله شفیعی اهواز برگزار می‌شود، گفت: برخی مفسرین مقصود از «تین» و «زیتون» در آیه اول سوره تین، را سرزمین رویش انجیر و زیتون، یعنی سرزمین شام و فلسطین می‌دانند.

وی افزود: اگر ما بدانیم که پشتوانه تشکیل اسراییل چه بوده است، دلیل اهتمام امام راحل و رهبر انقلاب به مسئله فلسطین را متوجه می‌شویم.اگرچه دولت اسراییل ۷۳ سال است که تشکیل شده اما سابقه آن به قرن ۱۹ میلادی برمی‌گردد که به سرکردگی انگلستان، پس از مدتها برنامه ریزی، مقرر شد دولت یهودی در سرزمین فلسطین مستقر شود.در آن زمان یک طرح این بود که دولت یهودی در آمریکای جنوبی (آرژانتین) تشکیل شود، اما بعد تصمیم گرفتند محل استقرار این دولت، فلسطین باشد تا هم از مواهب طبیعی آسیای غربی استفاده شود و هم با اسلام مبارزه کنند.همچنین اموری مثل مقدس بودن سرزمین فلسطین را به عنوان توجیهی برای این تصمیم مطرح کردند.

شفیعی گفت: در این میان، ادعای حوادث برنامه‌ریزی شده‌ای مانند هولوکاست هم دستاویزی برای مهاجرت یهودیان به فلسطین شد.اتفاق دیگری که قبل از تشکیل اسراییل در فلسطین افتاد، حملات تروریستی بود که علیه فلسطینیان انجام می‌شد. این امر، در کنار خرید زمین‌ها و اجبار فلسطینیان به مهاجرت (که قدرت‌سازی را در نتیجه خود داشت) باعث شد تا دولت اسراییل در سال ١٩۴٨ در سرزمین‌های اشغالی فلسطین تشکیل شود.

وی بیان کرد: با مطالعه تاریخ فلسطین، غلط بودن تئوری تقابل دیپلماسی و میدان مشخص می‌شود. اسراییلی ها ابتدا در میدان به قدرت‌سازی روی آورده و سپس به پشتوانه آن قدرت به دیپلماسی روی آوردند و در مجامع بین المللی به خود رسمیت بخشیدند. نکته ای که باید به آن توجه کرد، اهمیت فداکاری شهدای مدافع حرم خصوصا شهید سلیمانی در مبارزه با دولت وهابی سعودی و دولت رژیم صهیونیستی بود. ایشان ضمن مقابله با داعش، از تکرار دولتی مانند رژیم صهیونیستی در منطقه و دولت‌سازی جعلی جلوگیری کردند. پس بزرگترین خدمت به آرمان قدس، کاری بود که شهدای مدافع حرم انجام دادند.

انتهای پیام
captcha