معرفی ۳ روستای قرآنی منتخب کردستان
کد خبر: 3970517
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱

معرفی ۳ روستای قرآنی منتخب کردستان

مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی استان کردستان از شناسایی و معرفی سه روستای قرآنی استان برای شرکت در طرح ملی «انتخاب و معرفی روستای قرآنی ایران» خبر داد و گفت: روستای نگل، باینچوب و مجسه به عنوان سه روستای قرآنی کردستان معرفی شدند.

معرفی ۳ روستای قرآنی منتخب کردستان

عبیدالله رستمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان، در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: طرح ملی «انتخاب و معرفی روستای قرآنی ایران» به منظور ساماندهی، تقویت و حمایت از فعالیت‌های دینی در روستاها، با هماهنگی و جلب مشارکت دستگاه‌های فرهنگی و دینی ذی‌ربط اجرا می‌شود.

وی افزود: الگوسازی و جهت‌دهی فعالیت‌های قرآن و عترت در روستاها، توسعه و ترویج و جریان‌سازی فرهنگ قرآن و عترت بین اقشار مختلف جامعه و تقویت هویت دینی و شبکه‌سازی فعالیت‌های قرآن و عترت در مناطق روستایی کشور از مهم‌ترین اهداف این طرح قرآنی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان از تشکیل هیئت استانی طرح ملی «انتخاب و معرفی روستای قرآنی ایران» خبر داد و بیان کرد: در این هیئت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری، رئیس واحد قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر امور قرآنی تبلیغات اسلامی و مدیر عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان عضو هستند.

وی با اشاره به چگونگی شناسایی روستای قرآنی، گفت: در مرحله نخست دهیاران با ورود به سامانه، ضمن تکمیل کاربرگ و پیوست مستندات مرتبط نسبت به بارگذاری آن در سامانه اقدام خواهند کرد. در مرحله بعد، اطلاعات بارگذاری شده، توسط ادمین سامانه دسته‌بندی و برای ارزیابی از طریق سامانه در اختیار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیأت‌های انتخاب استانی قرار می‌گیرد.

رستمی افزود: هیئت‌ استانی بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده، حداکثر سه روستا به عنوان روستاهای منتخب استانی انتخاب و ضمن انتخاب روستای برتر استان که یک روستا است، کار برگ و مستندات آن را برای انتخاب روستای قرآنی ایران به دبیرخانه دائمی ارسال خواهد کرد.

وی از شناسایی و معرفی سه روستای قرآنی استان برای شرکت در طرح ملی «انتخاب و معرفی روستای قرآنی ایران» خبر داد و گفت: روستای نگل، باینچوب و مجسه به عنوان سه روستای قرآنی کردستان معرفی شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اشاره به اینکه برای انتخاب روستای قرآنی 16 آیتم از سوی دبیرخانه طرح ملی انتخاب و معرفی روستای قرآنی ایران در نظر گرفته شده است، افزود: این آیتم‌ها در بخش‌های عمومی، آموزشی و پژوهشی، تبلیغی و ترویجی و شاخص‌های کیفی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در این راستا سه روستای نگل، باینچوب و مجسه موفق به کسب امتیاز لازم برای معرفی به عنوان روستای قرآنی شدند چراکه به دلیل موقعیت‌های ویژه این روستاها و به واسطه اعتقادات دینی و مذهبی مردم برنامه‌های قرآنی در این روستاها به طور خاص برگزار می‌شود.

روستای نگل یا نوگل

دلیل اصلی به وجود آمدن این روستا در این منطقه خوش آب و هوای استان کردستان وجود قرآن تاریخی نگل بوده است و می‌توان‌ گفت این روستا از ابتدای تشکیل یک روستای قرآنی با مردمانی معتقد و مذهبی بوده است.

بنا به داستان‌های محلی مردمان این روستا، حدود هزار سال قبل، یک چوپان از آبادی‌های اطراف گوسفندانش را برای چرا به یک دره‌ای با صفا می‌برد و به ناگاه گلی بسیار زیبا و خوش آب و رنگ توجه این چوپان را به خود جلب می‌کند. این چوپان تلاش می‌کند تا گل را به طور کامل و بدون هیچ گونه آسیبی از خاک بیرون بکشد. همین امر باعث پدیدار شدن چاله‌ای در خاک می‌شود. در این هنگام، یک صندوقچه در زیر این گودال پدیدار می‌شود که چوپان به تنهایی از پس بیرون کشیدن آن بر نمی‌آید پس با همراهی مردم روستا این صندوقچه را که حامل یکی از ارزشمندترین گنجینه‌های خطی و تاریخی کشور است از دل خاک بیرون می‌کشند. از این پس اهالی روستا، این مکان را مقدس می‌شمارند و یک مسجد را در آن مکان احداث می‌کنند. پس از احداث این مسجد، رفته رفته اهالی روستا خانه‌هایشان را هم به این مکان انتقال می‌دهند و روستای نگل شکل می‌گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان به امتیازات این روستای قرآنی اشاره و بیان کرد: این روستای قرآنی با مردمانی معتقد و مذهبی دارای 13 شهید قرآنی، 12 مشاهیر و علمای شاخص، یک مسجد و یک کتابخانه فعال بوده است.

وی افزود: در این روستا به صورت مستمر و روزانه دو جلسه خانگی قرآن و دو دوره و کارگاه آموزشی قرآن برگزار می‌شود که در این دوره‌های قرآنی به صورت میانگین 50 نفر در کلاس‌های قرآنی حضور می‌یابند.

رستمی با اشاره به اینکه این روستای قرآنی دارای 10 حافظ قرآن، دو مربی قرآن و آثار علمی و آموزشی قرآنی توسط اهالی روستا بوده است، افزود: در بخش فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی نیز این روستا برگزار کننده 9 محفل و کرسی تلاوت قرآن در طول سال، یک گروه تواشیح و همخوانی، سه خادم و فعال قرآنی برگزیده و برگزارکننده مسابقات، جشنواره و نمایشگاه‌های قرآنی در طول سال و اجرای طرح تلاوت نور بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان به رقبات و موقوفات قرآنی این روستا اشاره و بیان کرد: در این روستای قرآنی به واسطه خیرین و واقفان روستایی 6 موقوفه قرآنی به ثبت رسیده است.

وی در پایان با اشاره به شاخص‌های کیفی این روستای قرآنی یادآور شد: این روستا در ضریب اثربخشی مفاهیم و آموزه‌های قرآنی در فضای عمومی به منظور ترویج سبک زندگی اسلامی موفق به کسب 20 امتیاز و در فضاسازی مكانی روستا و استقرار نمادهای محیطی مرتبط 10 امتیاز را کسب کرده است.

روستای قرآنی باینچوب

روستای باینچوب یکی از روستاهای قرآنی که بیشتر مردمان این روستا از سادات و با اعتقادات مذهبی بسیار بالایی بوده است و در این روستا بقعه بابا شیخ احمد باینچوب یکی از عارفان نامی کُرد قرار دارد.

بزرگمرد نامی و سامی بابا شیخ احمد باینچو ملقب به سلطان و مشهور به بابای باینچوب، عالم وارسته و عارف بی‌همتای زمان که در سال ۸۴۲ هجری قمری در روستای ملکشان واقع در ۱۲ کیلومتری جنوب شهر سنندج دیده به جهان گشوده است. علوم اولیه را در زادگاهش آموخته و برای تکمیل معلومات خود به بغداد و دمشق رفته و در مصر آن را به پایان رسانیده و آداب طریقت را در خدمت یکی از مشایخ سهروردی کسب کرده و با علم و فضلی بسیار عالی به کردستان بازگشته است.

روستای باینچوب که نام اصلی آن «ته‌لاسی» بوده جزو ملک پدریش نبود بلکه ملک بلالی‌های روستای کمیز بوده است که حضرت شیخ در سال ۹۰۹ قمری آن را در ازای ۷۸۵۰ «تنکه» خریداری و در جای کنونی آن را آباد کرده است. سیدشیخ احمد پسر امیرمحمود، پسر سیدحسن مشهور به پیرخضرانی، پسر سیدحسین، پسر شاهزاده عبدالله پسر سیدموسی، پسر ظهیرالدین سیدمحمد زاهد پیر خضر شاهو که نسبش به حضرت علی نقی(ع) منتهی می‌شود.

مختصری از اشعار عالم ربانی و عارف صمدانی باوه (بابا) سیدشیخ احمد باینچوب در کتابی به همت سیدمحمود نبوی، سیدسعدالدین ستوده، سیدعباس احمدی و سیدهادی احمدی گردآوری و منتشر شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان به امتیازات کسب شده این روستای قرآنی اشاره و بیان کرد: این روستا دارای سه شهید قرآنی، 6 مشاهیر و علمای شاخص و یک مسجد و کتابخانه فعال بوده است.

وی با اشاره به اینکه در این روستای قرآنی به طور مستمر در طول سال 6 جلسه خانگی قرآن برگزار می‌شود و جزو جلسات خانگی شناسنامه‌دار است، افزود: وجود چهار حافظ و قاری قرآن و برگزاری دوره‌های و کارگاه‌های آموزشی قرآن و تولید آثار علمی و آموزشی قرآنی از دیگر ویژگی‌های قرآنی این روستا بوده است.

رستمی به برگزاری سه محفل و کرسی تلاوت، سه خادم و فعال قرآنی برگزیده، برگزاری طرح تلاوت نور در مسجد روستا و برگزاری مسابقات و جشنواره‌های قرآنی در روستای باینچوب اشاره کرد و افزود: برگزاری و اجرای این برنامه‌ها امتیازات این روستای قرآنی را تشکیل می‌دهد.

وی به کسب 30 امتیاز در شاخص‌های کیفی این روستا اشاره و بیان کرد: ضریب اثربخشی مفاهیم و آموزه‌های قرآنی در فضای عمومی با هدف کاهش جرائم بزهکاری و ترویج سبک زندگی و فضاسازی قرآنی روستا و استقرار نمادهای محیطی مرتبط از شاخص‌های کیفی این روستای قرآنی بوده است.

روستای مجسه از توابع شهرستان بانه

روستای مجسه در ۵ کیلومتری شمال شرقی شهر بانه قرار دارد. این روستا به دلیل قرار گرفتن در قسمت جنوبی سد بانه دارای طبیعت سرسبز و جنگل نسبتاً انبوهی است. روستای مجسه به دلیل طبیعت زیبا و وجود جنگل‌های انبوه از روستاهای تأثیرگذار در جذب گردشگر بوده است. این روستا دارای مردمانی متدین و قرآنی بوده است و به طور مستمر برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی متنوعی را در طول سال برگزار می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان وجود موقوفات و رقبات قرآنی را از شاخص‌های این روستای قرآنی دانست و گفت: روستای مجسه به برکت وجود خیرین و واقفان خیراندیش دارای دو رقبه و موقوفه قرآنی بوده است.

وی به کسب جایگاه‌های برتر فعالان قرآنی این روستا اشاره کرد و یادآورشد: فعالان قرآنی روستا مجسه دارای چهار رتبه برتر شهرستانی در مسابقات قرآنی، دو خادم و فعال قرآنی، 15 حافظ و قاری قرآن، جلسات خانگی قرآن، کارگاه‌های آموزشی قرآن بوده‌اند.

انتهای پیام
captcha