جایگاه والای بقیع نزد پیامبر(ص)
کد خبر: 3972605
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۱
حجت‌الاسلام قاضی عسکر تشریح کرد:

جایگاه والای بقیع نزد پیامبر(ص)

رئیس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی و نماینده پیشین ولی فقیه در حج و زیارت با اشاره به جایگاه والای بقیع در نزد پیامبر(ص)، گفت: پیامبر گورستان بقیع را برای دفن مردگان برگزیدند و فرمودند من مأمور شدم اینجا را به عنوان گورستان انتخاب کنم.

ارسال/ جایگاه والای بقیع در نزد پیامبر(ص)به گزارش ایکنا، همایش بین‌المللی بقیع؛ حرم اهل بیت(ع) و اصحاب پیامبر(ص) امروز 29 اردیبهشت‌ماه با حضور  حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قائنی، استاد سطح خارج حوزه، میرزاعلیزاده، رئیس پژوهشکده حج و زیارت، حجت‌الاسلام قاضی عسکر و مختار اشرف، سخنگوی انجمن صوفیان هند در قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، رئیس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی و نماینده پیشین ولی فقیه در حج و زیارت در این مراسم، گفت: باید کارهای پژوهشی در مورد بقیع را گسترش دهیم و اولین مسئله مورد نیاز هم پرداختن به تاریخچه بقیع است.
 
وی افزود: قبل از پیدایش اسلام مردم مدینه در گورستان‌های بنی سالم و ... مرده‌های خود را دفن می‌کردند؛ ولی بعد از اسلام، پیامبر گورستان بقیع را برای این کار برگزیدند و فرمودند من مامور شدم اینجا را به عنوان گورستان انتخاب کنم و نقل است اولین افراد مدفون در این قبرستان، یا ابراهیم پسر پیامبر و یا عثمان بن مظعون بودند.
 
قاضی عسکر بیان کرد: از پیامبر(ص) نقل است که من وظیفه دارم برای اهل بقیع طلب مغفرت کنم؛ یا نقل است 70 هزار نفری که چهره‌هایشان در قیامت مانند ماه می‌درخشد از بقیع هستند.
 
وی اضافه کرد: غیر از 4 امام معصوم و چهره‌های برجسته تاریخ اسلام، همسران و دختران و عمه‌های پیامبر، قراء و صحابه و تابعین و ابن عباس و هزاران شخصیت دیگر هم در بقیع دفن هستند و باید اهمیت آن را برای همه مسلمین و نه فقط شیعه بشناسانیم که البته می‌بینیم گرایش اهل تسنن به زیارت بقیع هم زیاد شده است.
 
نماینده سابق ولی فقیه در حج و زیارت اضافه کرد: مسئله دیگر پیشینه تاریخی مکه و مدینه و تحولات آن است که باید از نزدیک بررسی و ریشه‌یابی شود و ببینیم انگیزه آل‌سعود از تخریب چه بوده است؛ البته به نظر می‌رسد اندیشه توسعه‌طلبی عبدالعزیز و تحریک  انگلیس‌ها سبب این مسئله بود؛ همانطور که وهابی‌ها در سال 1216 به کربلا حمله کردند و 5 هزار نفر از شیعیان را قتل عام کردند که تعدادی از آنها زائران ایرانی بودند.
 
وی اضافه کرد: تاریخچه امراء مکه و روی کارآمدن شرفا را که از نسل امام مجتبی(ع) بودند، همچنین دست به دست شدن امارت مکه بین این امراء و شرفا تا آخرین شرفا یعنی شریف حسین که در نهایت شکست خورد، باید بررسی شود؛ روی کارآمدن سعودی‌ها و وعده‌هایی که دادند و خلاف آن عمل کردند و دست به جنایات مختلفی زدند که یکی از اینها تخریب بقیع بود. 
 
وی افزود: زوایای پنهان تاریخی در مورد بقیع وجود دارد که از دید ما مغفول است و بنده در کتاب غربت بقیع به این مسائل تاریخی پرداخته‌ام. همچنین اشاره کردم که گنجینه‌هایی در بقیع بود که غارت کردند و آن را فروختند.
 
قاضی عسکر با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی و طراحی برای بقیع، بیان کرد: جمعی در ایران به فکر افتادند که کارهای لازم برای بازسازی بقیع را انجام دهند؛ طرح جامع بقیع باید طراحی شود که اگر روزی قرار بر ساختمان‌سازی در آنجا بود، طرح داشته باشیم، همچنین باید تعامل میان شیعه و سنی در این زمینه صورت بگیرد.
انتهای پیام
captcha