«کاخ موزه فرهنگ و مفاخر ایران زمین» در سنندج راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 3974132
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵

«کاخ موزه فرهنگ و مفاخر ایران زمین» در سنندج راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان از اجرای مراحل پایانی فاز اول «کاخ موزه فرهنگ و مفاخر ایران زمین» در محل عمارت تاریخی خسروآباد سنندج خبر داد.

به گزارش ایکنا از کردستان به نقل از اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان، یعقوب گویلیان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان اظهار کرد: «موزه فرهنگ مفاخر ایران زمین» به عنوان نمادی از هویت اصیل، تاریخی، فرهنگی و هنری و همبستگی مردمان ولایات کهن ایران زمین در محدوده مرزهای سیاسی کنونی ایران اسلامی مقدس از خراسان، طبرستان، آذربایجان، کردستان، مکران و کرمان، کوهستان و عراق عجم، فارس، قومس، گیلان، خوزستان، سیستان، لرستان و هم نمادی از همبستگی ملی ایران زمین در سنندج خواهد بود.

وی افزود: با همت و همکاری مسئولان ارشد کشوری و استانی و تلاش و پشتکار معاونت میراث فرهنگی استان به زودی در محل عمارت تاریخی خسروآباد سنندج فاز نخست این موزه پ س از دریافت تأییدیه طرح محتوایی از اداره کل موزه‌ها راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان بیان کرد: خوشبختانه این طرح در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به تصویب رسیده و در سال 1400 وارد فاز اجرایی شده است.

وی با اشاره به نقش موزه‌ها در معرفی بهتر و بیشتر و اصولی فرهنگ و تاریخ یک منطقه ادامه داد: فاز اول این کاخ موزه در قصر اصلی مجموعه عمارت تاریخی خسروآباد راه‌اندازی می‌شود.

گویلیان افزود: مجموعه عمارت و باغ خسروآباد از شاخص‌ترین بناهای استان کردستان است که به شماره 1491 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و بنیان آن جهت ازدواج دختر فتحعلی‌شاه قاجار و خسروخان دوم فرزند امان الله خان اردلان والی مقتدر و مدبر کردستان ساخته شده است.

وی یادآور شد: این عمارت نماد ارتباط نزدیک سنه دژ مرکز دارالایاله کردستان اردلان با دولت مرکزی ایران زمین بوده است و امروزه هم می‌تواند اشاعه‌دهنده و معرف فرهنگ و مفاخر مردمان ایران زمین باشد.

انتهای پیام
captcha