امام(ره) فریادگر رجوع به دینی بود که از درون جامعه برمی‌خیزد + فیلم و عکس
کد خبر: 3975309
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
سمینار بین‌المللی «امام خمینی(ره) و دنیای معاصر» /

امام(ره) فریادگر رجوع به دینی بود که از درون جامعه برمی‌خیزد + فیلم و عکس

تولیت آستان امام راحل در سمینار بین‌المللی «امام خمینی(ره) و دنیای معاصر» که در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، گفت: امام(ره) فریادگر رجوع به دینی بود که از درون جامعه برمی‌خیزد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، به مناسبت سی و دومین سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی، سمینار بین‌المللی «امام خمینی(ره) و دنیای معاصر» از سوی پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا)، مؤسسه تنظیم و نشر آثار و ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام(ره) امروز، پنجشنبه، ۱۳ خردادماه با تلاوت قرآن در حرم مطهر امام راحل آغاز شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی کمساری، سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در ابتدای این سمینار که با اجرای، محمدهادی صلح‌جو، مجری برنامه‌های معارفی صدا و سیما همراه بود، در جملات کوتاهی ضمن خیر مقدم به میهمانان گفت: در آستانه ۱۴ خردادماه، سالروز عروج ملکوتی امام راحل هستیم، امامی که با نفس مسیحایی خود بر جسم بی‌جان این سرزمین، روحی دوباره بخشید. ابرمردی که در دوران معاصر که از سوی بسیاری از اندیشمندان پایان دین و‌ معنویت تلقی می‌شد، پرچم نهضتی را مبتنی بر ارزش‌ها و معارف دینی به دست گرفت و از پایگاه دین و فقاهت، نهضتی را پایه‌ریزی کرد که در اصلاح دین و دنیای مردم به طور توأمان بکوشد و هر دو را سامان بخشید.



کمساری تصریح کرد: امام، قرائتی از دین را ارائه کرد که بدیلی در عرصه اجرا نداشت. ایشان مردم را صاحبان‌ و حاکمان بر سرنوشت خویش می‌دانست ‌و در این جهت از هیچ تلاشی فروگذار نکرد. امام(ره)، مردم را دارای حق حاکمیت و حق تعیین سرنوشت می‌دانست و هر عملی را که می‌خواست این حق را تضییع کند، برنمی‌تابید و از صحنه خارج می‌کرد.

وی تأکید کرد: اندیشه امام یک اندیشه فرازمانی، فرامکانی و تاریخ‌ساز است که منحصر به یک جغرافیا و‌ عصر و زمان خاص نیست. مخاطب امام در این حرکت و نهضت، اگرچه در مرحله اول، مردم ایران بودند، اما مخاطبان امام، همه آزادگان و حق‌طلبان بودند.
امروز ما بیش از هر زمان دیگری به راه و پیام و اندیشه و خط امام راحل محتاجیم و امیدواریم بتوانیم این صراط نورانی ترسیم شده از سوی امام را ادامه دهیم

سرپرست مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت: این همایش بین‌المللی، پایان یک هفته ‌سمینارهای مختلف علمی و پژوهشی است. در این چند روز، بیش از هفت وبینار و یک‌ نشست علمی از سوی معاونت پژوهشی مؤسسه حفظ و تنظیم نشر آثار امام و پژوهشکده امام(ره) و انقلاب اسلامی پیرامون اندیشه امام راحل برگزار شد.

گزارش ایکنا حاکی است، حجت‌الاسلام کمساری در پایان سخنانش از جهاددانشگاهی، خبرگزاری ایکنا و دیگر نهادهای همکار تشکر کرد. 

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، تولیت آستان امام راحل، طی سخنانی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این همایش و همه نهادهای دست‌اندرکار و خیر مقدم به میهمانان گفت: انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، ۴۳ سال پیش به پیروزی رسید و مانند هر حرکت ملی و بزرگی، پیام‌ها و آرمان‌هایی برای این انقلاب متصور بود که رهبران او به خصوص امام(ره)، حاملان این پیام بودند. پیامی که از مرزهای ایران، فراتر رفت و در کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی شنیده شد و دل‌هایی را با خود همراه کرد.

وی اظهار کرد: این پیام یا به تعبیری این پیام‌ها چه بود و چه هست؟ امروز ما چگونه می‌توانیم از این پیام‌ها استفاده کنیم و چه نقشی در زندگی امروز ما دارد؟ و سؤال اصلی این است که آیا آن اتفاق، یک اتفاقی بود که در تاریخ گم شد یا باقی ماند؟ آن اتفاق بالنده و زنده است و تا به امروز جریان دارد و می‌توان برای زندگی، رفع نیازها و‌ مشکلات امروز، از آن بهره‌برداری کرد. اگر بتوانیم این سؤال را به درستی تبیین کنیم و پاسخ دهیم، کار بزرگی کرده‌ایم.

سیدحسن خمینی تصریح کرد: در افق ملی، انقلاب، کار بسیار بزرگی کرد و میخی بر تابوت سلطنت زد. یک تفکر باطل که از نظام‌های پوسیده‌ باقی‌مانده بود که از سوی امام(ره) و مردم ایران، به پایان رسید. اگر انقلاب مشروطه سعی داشت، سلطنت را مهار و مشروط کند انقلاب اسلامی ایران و شخص امام راحل، سلطنت را برای همیشه در ایران از بین برد؛ این دستاورد کمی نبود آن‌ هم در روزگاری که شاه را سایه خدا می‌دانستند.

تولیت آستان امام خمینی(ره) افزود: لذا پایان عصر نظام ستمشاهی و استبداد مبتنی بر وراثت، اولین پیام بزرگ انقلاب اسلامی برای مردم ایران بود. در دومین گام، انقلاب به تعبیر امام علی(ع) جامعه را غربال کرد و نهادهای اجتماعی که براساس ظلم شکل گرفته بود از بین رفت و قراردادهای نانوشته‌ای که به باطل تنظیم شده بود، شکست خورد و این کار کمی نبود.

وی تصریح کرد: مدیران این جامعه از نسل‌هایی برآمدند که امکان و تصور اینکه در هرم‌ منزلت اجتماعی رشد کنند، نداشتند. آن نسل جوانی که با امام آمدند از زندان‌ها و‌ تبعیدها آمدند و نسل‌ها را تغییر دادند. مستضعفین بحثی بود که در دهه اول وجود داشت و پررنگ بود، اما کم کم‌ این مفهوم را فراموش کردیم. لذا اگر بخواهیم یک‌ نامگذاری داشته باشیم، اول یک انقلاب سیاسی در ایران بود و دوم یک انقلاب اجتماعی در قالب جامعه بود. اما پیام انقلاب اسلامی برای دنیای معاصر چه بود؟ بازگشت به معنویت و اخلاق.

سیدحسن خمینی با اشاره به اینکه اگر روزهای قبل از انقلاب را مرور کنیم، می‌بینیم پرچمداران عدالت‌خواهی در دنیا مارکسیست‌ها بودند؛ از آفریقای جنوبی و سرزمین‌های اشغالی رنگ و بوی دینی نداشت و نهایت پان‌عربیستی بود، افزود: هر حرکتی که قرار بود به ستیز با استکبار و استعمار برخیزد، لاجرم آبشخوری در اندیشه جریان چپ و غیر دینی آن روز داشت. پیش از انقلاب یا باید جذب اندیشه ماتریالیستی روزگار خود می‌شدند و مبارزه می ‌کردند یا تسلیم وضع موجودی می‌شدند که فضای لیبرالیستی و سرمایه‌داری بر آن سیطره داشت. در واقع در بهترین شرایط اغلب نهضت‌ها ناسیونالیستی بودند و یک حرکت بر مدار دینی بسیار محدود هم پیدا نمی‌شد و در ایران هم یا تسلیم یا چپ بودند.

وی افزود: آغاز حرکت انقلاب، از سال ۱۳۴۲، فریادی است که از منبر رسول الله(ص) در قم بلند می‌شود و فریادگر این می‌شود که ما عدالت، اخلاق و‌ مبارزه را با زبان دین فریاد می‌کنیم. دینی که امام(ره) برای روزگار ما آورد، دینی مبتنی بر اندیشه مردم‌محور بود. میراث امام خمینی(ره) جمهوری اسلامی است نه حکومت اسلامی. جمهوری اسلامی یعنی مردم باید حاکمان خود را انتخاب کنند. امام فریادگر رجوع به دینی بود که از درون جامعه بر می‌خیزد و به همین دلیل ترور را قبول نداشت، به تروریست‌ها بها نداد و نه به کودتا تن داد و همواره می‌فرمودند، مشروعیت یک حکومت در قالب پذیرش، همراهی و همدوشی مردم است. حال سؤال این است که دین قرار است برای جامعه بشری چه بیاورد؟ از منظر پیام انقلاب اسلامی، دین، بازگشت به اخلاق، زندگی بهتر و پیوند بین زمین و آسمان را برای جامعه بشری به ودیعه می‌آورد.

تولیت آستان امام(ره) تأکید کرد: اولین شرط جامعه دین‌محور، صداقت است. حاکمان و مردم باید صادقانه هر چه دارند در طبق اخلاص بگذارند. رهبر معظم انقلاب، می‌فرمودند یکی از نکاتی که امام(ره) همیشه در جلسات خصوصی به ما متذکر می‌شدند، این بود که هر کاری می‌کنید بتوانید صادقانه با مردم در میان بگذارید و پشت درهای بسته برای مردم تصمیم نگیرید. این اگر اصل باشد، دنباله آن پاکدستی و توجه به حقوق همه است. از منظر دینی حاکمیت دینی، حاکمیت صادق است و شرط اول جامعه دینی، جامعه راستگو و صداقت‌محور است. 

وی افزود: امانت، دومین شرط جامعه دین محور است. در داستان حضرت موسی(ع) داریم که دختران حضرت شعیب(ع) به پدرشان می‌گویند: موسی را اجیر کن که قوی و امین است؛ حاکم هم اجیر مردم است و کسی که اجیر می‌شود باید هم بتواند و هم امانت داشته باشد. اگر بخواهیم تعریف حکومتی از امانت، ارایه دهیم یعنی فرد تحت هیچ شرایطی منافع فردی، قومی، گروهی و جناحی خود را بر منافع ملی و منافع مردم ترجیح ندهد. اگر کسی می‌داند بهتر از او‌ وجود دارد و خود را در معرض قرار دهد، هم خلاف امانت و هم خلاف قوی بودن عمل کرده است و تقوا به همین معناست.

سیدحسن خمینی اظهار کرد: اگر بخواهیم این را عمیق‌تر معنا کنیم، بدین معناست که نَفس را بکشیم، خود را نبینیم و منیت در میان نباشد. سومین شرط یک جامعه دینی عدالت است. عدالت الزاماً عدالت اقتصادی و آن هم فقط تساوی نیست. عدالت شامل عدالت سیاسی، فرهنگی، فرصت‌ها و ... است. هیچکس بر دیگری ترجیح ندارد و به عبارتی کسی مساوی‌تر از دیگری نیست. بزرگترین‌ دستاورد بشری از کنفوسیوس و بودا تا حضرت مسیح(ع) و کلمات امام علی(ع)، امام صادق(ع) تا این روزها یک کلمه است؛ آنچه را برای خود می‌پسندی بر دیگران بپسند و آنچه بر خود نمی‌پسندی بر دیگران هم‌ نپسند، قانون طلایی اخلاق. حکومت‌ها هم مانند مردم باید این را به عنوان قانون‌الهی، پیش روی خود بگذارند.

وی در پایان تصریح کرد: انقلاب اسلامی یک پیام برای روزگار ما دارد و این پیام فراتر از زمان و‌ مکان‌هاست و به همین جهت امام حجمی فراتر از ۱۳۵۷ در افق ملی و کشور ایران دارد و این پیام این است که ای انسان و ای جامعه انسانی به اخلاق، انصاف، صداقت و امانت برگردیم. آسایش جهان از گلوله تفنگ‌ها بیرون نمی‌آید، بلکه از این اصول برمی‌آید، اما آیا این شدنی است؟ بله اما نه به راحتی و نه به طور کامل. هیچ وقت این آرمانشهر واقع نمی‌شود، اما به این معنا نیست که نباید به سمت آن کوشش کنیم؛ این نه فقط دنیای معاصر که دنیای آینده را هم تأمین می‌کند.

یادآور می‌شود، در ادامه سه پنل اجرا شد؛

در پنل نخست این سمینار، حجج اسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب و احمد قلی‌زاده، معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام و رئیس پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی سخنرانی داشتند.


همچنین سخنرانی آقایان شفیق دیوب؛ سفیر جمهوری عربی سوریه، ناصر ابوشریف؛ نماینده جنبش جهاد اسلامی و پیام‌های تصویری صلاح زواوی، سفیر فلسطین در تهران، حجت‌الاسلام شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان و آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر نهضت اسلامی بحرین، بخش‌های مختلف پنل بین‌الملل این سمینار بود.

دکتر حاخام یونس حمامی لاله‌زار؛ رهبر کلیمیان ایران، موبد دکتر ادشیر خورشیدیان؛ رئیس انجمن موبدان تهران، اسقف اعظم مارنرسای بنیامین؛ رهبر کلیسای شرق آشوری، مهندس آراشاوردیان؛ نماینده ارامنه تهران و شمال ایران در مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی، سخنرانان پنل سوم این سمینار تحت عنوان «پنل ادیان و مذاهب» بودند.

این سمینار به صورت زنده از صفحه رسمی خبرگزاری ایکنا در اینستاگرام به نشانی iqnanews قابل مشاهده بود. 

انتهای پیام
captcha