به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، حجتالاسلام محمد انوری مسئول مهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز، امروز، 13 خردادماه، در مراسم بزرگداشت سی و دومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قیام ۱۵ خرداد در دانشگاه تبریز، اظهار کرد: انقلاب اسلامی بزرگترین اثر امام خمینی(ره) در دوره معاصر است و امام راحل بی نظیرترین رهبر انقلاب در بین سایر انقلابهای دنیا است که در سه مرحله نظریه پردازی، مدیریت میدانی و معماری آینده انقلاب نقش ویژهای داشتند.
وی ادامه داد: برخی از رهبران انقلاب در دنیا تنها تا مرحله نظریه پردازی نقش داشتند و این دیگران بودند که انقلاب را به ثمر رساندند اما امام خمینی(ره) در هر سه محور ذکر شده نقش ویژه ای داشته و انقلاب را بنا نهادند.
انوری، در خصوص نقش امام راحل در حضور میدانی و همچنین معماری آینده انقلاب نیز گفت: همه طرفداران تفکر امام و انقلاب اسلامی به دلیل حضور امام در وسط میدان، دل در گرو ایشان داشتند و همچنین در بحث معماری آینده انقلاب و در ترسیم نظام های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی انقلاب نقش اصلی را داشتند.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز تاکید کرد: امروز بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی شاهد حضور و فعالیت نهادهایی در داخل کشور هستیم که در هیچ جای دنیا نظیر این نهادها وجود ندارند و اگر امروزه در بعضی از کشورها فعالیت میکنند، به تبعیت از جمهوری اسلامی ایران است.
وی در تشریح شخصیت فردی امام خمینی(ره) به تعبیر میشل فوکو اشاره کرد و افزود: بنا به تعبیر این فیلسوف، متفکر و تاریخ دان فرانسوی، امام خمینی(ره) دارای شخصیتی ذو ابعاد و منزلتی افسانهای در میان امت بودند و طبیعتاً یک فرد باید دارای ویژگیهای خاصی باشد تا بتواند چنین جایگاهی رابدست آورد.
وی ادامه داد: برخی ویژگیهای امام خمینی(ره) از زبان شهید مطهری عبارت بود از ایمان کامل به راه، ملت و آنچه که در دلشان بود و همچنین براساس تعابیر سایر متفکران و شاگردان، امام خمینی(ره) دارای ویژگیهایی چون تقوای جامع، توکل، اخلاص، شب زنده داری، توسل به اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، تکلیف گرایی، احساس وظیفه، روحیه جهادی، بصیرت، شجاعت، نظم، صبر، قدرت تفکر و اندیشه، دور اندیشی و آینده نگری، موقعیت ممتاز علمی بود.
انوری در خصوص شخصیت اجتماعی امام خمینی(ره) نیز گفت: بُعد اجتماعی امام به مساله جامعیت دین بر میگردد بطوریکه امام معتقد بودند دین آنچنان قدرت و ظرفیت دارد که میتواند به نیازهای فردی، اجتماعی مادی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بشر پاسخگو باشد و معتقد بودند سرپرستی امت در عصر غیبت به علمای شجاع، مبارز و جامع الشرایط سپرده شده است و حکومت شعبهای از حکومت ولایت مطلقه فقیه رسول الله(ص) میدانستند.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز جامعیت دین و نگاه حداکثری به آن را در گرو تشکیل حکومت اسلامی عنوان کرد و افزود: هیچ راهی برای پیاده کردن دین وجود ندارد مگر تشکیل حکومت اسلامی و امام خمینی(ره) همه تلاش خود را برای تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت انجام دادند و طبیعتا موانعی بر سر راه تشکیل این حکومت وجود داشت.
وی در تشریح موانع تشکیل حکومت اسلامی گفت: رژیم طاغوت اولین و در عین حال بزرگترین مانع بود و اولین گام مبارزاتی امام در مقابل این رژیم رقم خورد و بعد از سرنگونی طاغوت، استکبار جهانی دومین مانع تشکیل حکومت اسلامی بود که به دنبال تسلط بر منابع و منافع ها امت ها بود و امام با این تفکر نیز مخالفت کرده و مبارزه جدی خود را آغاز کرد.
وی عدم وابستگی انقلاب اسلامی به بلوک شرق و غرب را یکی از امتیازات این انقلاب برشمرد و خاطرنشان کرد: امروز شاهد هستیم که این مبارزه باعث روشن شدن مرز ما با استکبارجهانی شده است.
انوری، مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی را از دیگر مراحل مبارزاتی امام عنوان کرد و گفت: امام خمینی(ره) موضوع فلسطین و رژیم صهیونیستی را از یک مساله عربی به یک مساله اسلامی تبدیل کرده و با نامگذاری روز قدس باعث شدند تمام عالم اسلام را علیه این رژیم تظاهرات کند و در نتیجه حرکت امام طوری رقم خورد که این موضوع به یک مساله بشری تبدیل شده تا جامعه بشری به مخالفت با رژیم صهیونیستی بپردازد.
وی ادامه داد: مبارزه دیگر امام با تفکر غرب گرایی و لیبرالیستی بود بطوریکه در مقابل کسانی که دلبسته غرب بودند، معتقد بودند اسلام نیازی به تفکر غرب ندارد. البته داشتن مراودات با غرب هیچ اشکالی ندارد و کسانی که منتقد قرارداد ایران و چین هستند، باید بدانند که قرارگرفتن ذیل تفکرات یک کشور با مراوده متفاوت است و اگر غرب هم از خوی استکباری خود دست بکشد، میتوانیم مراوده کنیم و «نه شرقی نه غربی» یعنی اینکه اندیشه غرب و شرق به ما مسلط نباشد.
انوری گفت: مهمترین ویژگی امام خمینی( ره) اعتقاد به ملت، جمهوریت و اسلامیت بود و به تعبیر شهید مطهری ایران اسلامی به عنوان محتوا و جمهوریت به عنوان فرم و مردم ظرف و اسلام مظروف است.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز ادامه داد: اگر کسی به مردم اعتقاد نداشته باشد در واقع برخلاف امام حرکت کرده و نسبتی با انقلاب ندارد و اکنون نیز رهبر معظم انقلاب آنچنان به مردم اعقتاد دارند که در انتخاباتهای گذشته اشاره کردند حتی کسانیکه به انقلاب اسلامی اعتقاد ندارند، بخاطر کشور رای بدهند.
انتهای پیام