اهتمام امام صادق(ع) بر وضعیت معیشت خانواده شهدا
کد خبر: 3975779
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹

اهتمام امام صادق(ع) بر وضعیت معیشت خانواده شهدا

معاون بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: نخستین بنیاد شهید در تاریخ اسلام به دست امام صادق(ع) ایجاد شد بدین‌صورت که ایشان هزینه‌ای برای کمک به خانواده شهدایی که در قیام زید شهید شدند، اختصاص دادند.

نخستین بنیاد شهید توسط امام صادق(ع) بنا نهاده شدحجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا ایمانی، معاون بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب در گفتگو با خبرنگار ایکنا از قم اظهار کرد: امام صادق(ع) ششمین پیشوای شیعیان در ۱۷ ربیع‌الاول سال ۸۳ هجری متولد و در ۲۵ شوال سال ۱۴۸ هجری قمری به شهادت رسید.

وی با بیان اینکه عمر طولانی امام صادق(ع) موجب شد که به ایشان لقب شیخ الائمه بدهند، افزود: ایشان به مدت ۱۰ سال از عمر خود با امام سجاد(ع) و تا سال ۱۱۴ هجری قمری با امام باقر(ع) هم‌دوره بوده‌اند.

وی با بیان اینکه امام جعفر صادق(ع) دوران حکومت بنی‌امیه و بنی‌عباس را درک کردند، تصریح کرد: دوران امامت این امام بزرگوار هم‌زمان با ظلم سفاح و منصور دوانیقی بود.

ایمانی بیان کرد: امام صادق(ع) مدرسه گسترده و عظیم فقهی، حدیثی، تاریخی، تفسیری و سیر و سلوکی را ایجاد کرد که از تمامی مدارس متمایز بود.

اگر امام صادق(ع) نبود، اصل اسلام از بین می‌رفت

وی ضمن تأکید بر اینکه اگر امام صادق(ع) نبود، اصل اسلام از بین می‌رفت، افزود: مالک بن انس در خصوص این امام بزرگوار می‌گوید که به چشم هیچ‌کس نیامده و به گوش هیچ‌کس نرسیده و به قلب کسی خطور نکرده که از شخصیت امام صادق(ع) در علم، عبادت، تقوا و خویشتن‌داری بالاتر باشد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: این امام بزرگوار در اواخر عمر خود فرمودند که اهل‌بیت(ع) شفاعت نمی‌کنند کسی را که نماز را سبک بشمارد.

وی گفت: محمد بن مسلم در خصوص حج می‌گوید که هر سال امام صادق(ع) در حج مسائل جدیدی را مطرح می‌کردند و می‌فرمودند که این علم پایان‌ناپذیر است.

حجت‌الاسلام ایمانی ابراز کرد: ۷۵ درصد از روایات شیعی از امام باقر و امام صادق(ع) است زیرا این دو امام در ۵۵ سال دوران امامت خود مدرسه بزرگی را تأسیس کردند.

وی گفت: ولید بن عبدالملک مروان حاکم شام دستور توسعه مسجدالنبی را داد و در زمان بازدید همراه با عمر بن عبدالعزیز استاندار مدینه مشاهده کردند که امام باقر(ع) بر روی منبر درس جغرافی می‌دهند و کودکی پای درس ایشان نشسته است که گفتند این کودک، فرزند امام است و از همه زیرک‌تر است، خلیفه کودک را صدا زد و از ایشان پرسید که می‌دانی صاحب علم منطق کیست؟ و امام صادق(ع) فرمودند که شاگردان ارسطو این لقب را به او داده‌اند، سپس خلیفه پرسید صاحب السواک کیست که امام صادق(ع) فرمودند عبدالله بن مسعود است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امام صادق(ع) عالم به تمام لغات بودند، افزود: هیئتی از خراسان نزد ایشان رفتند که امام حس کردند پول پرست هستند و خمس و زکات خود را نمی‌دهند که ایشان به زبان فارسی فرمودند که هر کس که درم اندوزد جزایش در دوزخ است.

ایمانی با اشاره به ضرورت الگو قرار دادن امام ششم شیعیان، بیان کرد: صادق، صابر، فاضل، ظاهر و قائم از جمله صفات این امام بزرگوار است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ضرورت الگو قرار دادن امام ششم شیعیان در عبادت افزود: شیعیان باید به بار معرفتی که امام صادق(ع) برای ما به ارمغان گذاشته افتخار کنند و از آن بهره گیرند؛ حلم، صبر و بردباری در برابر دشمنان از دیگر ویژگی‌های امام صادق(ع) بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: امام صادق(ع) بین چهار هزار تا ۶ هزار شاگرد داشتند که امام به همه آنان با سینه گشاده علم و دانش می‌آموختند، حتی کسانی که امام را قبول نداشتند نیز از شاگردان ایشان بودند.

وی عنوان کرد: امام از نزاعی که میان بنی‌امیه و بنی‌عباس بود بیشترین بهره را برای نشر معارف قرآن و احادیث پیامبر(ص) بردند.

ایمانی گفت: نخستین بنیاد شهید در تاریخ اسلام به دست امام صادق(ع) ایجاد شد بدین‌صورت که ایشان هزینه‌ای برای کمک به خانواده شهدایی که در قیام زید شهید شدند، اختصاص دادند؛  قیام زید بن علی، در دوره امامت امام صادق(ع)، به وقوع پیوست که امام به شدت متأثر گردید و دستور داد اموالی را میان خانواده کسانی که در این قیام به شهادت رسیدند تقسیم کنند.

وی ابراز کرد: زید عموی امام صادق(ع) بود که به دنبال تشکیل حکومت برای خودش نبود بلکه قصد داشت حکومت را در اختیار امام صادق(ع) قرار دهد بنابراین امام، قیام وی را تائید کردند.

انتهای پیام
captcha