مرزبندی در برنامه‌های شورای عالی قرآن وجود ندارد
کد خبر: 3975960
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۶

مرزبندی در برنامه‌های شورای عالی قرآن وجود ندارد

معاون نظارت شورای عالی قرآن با بیان اینکه در برنامه‌های اجرایی شورای عالی قرآن مرزبندی اهل تسنن و تشیع وجود ندارد، تأکید کرد: قرآن، کتاب وحدت مسلمانان در تمام فرق اسلامی است و در این راستا در برنامه‌های شورا بخشی‌نگری نداریم.

علی قاسم‌آبادی، معاون نظارت شورای عالی قرآن کشور، در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: بیشتر فعالیت‌های شورای عالی قرآن متمرکز بر برنامه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی در داخل و خارج از کشور است.

وی افزود: شورای عالی قرآن در کنار این مأموریت اصلی، برنامه‌هایی را برای مخاطبان خاص خود شامل قاریان و حافظان برگزیده جمهوری اسلامی در سراسر کشور برگزار خواهد کرد که یکی از این برنامه‌ها اعطای مجوز اقراء بوده که در استان کردستان نیز برای اولین بار برگزار شد.

معاون نظارت شورای عالی قرآن کشور بیان کرد: در این برنامه دو قاری پیشکسوت استان کردستان حسین عبدالملکی و سیدعباس حسینی، موفق به دریافت مجوز قرائت شدند که امیدواریم بتوانند این برنامه را در استان کردستان نشر دهند.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های قرآنی از اثرات ویروس منحوس کرونا در امان نماندند، ادامه داد: در دوران شیوع ویروس کرونا شورای عالی قرآن نیز از فضای مجازی غافل نمانده و برنامه‌های آموزشی خود را در رشته‌های قرائت حرفه‌ای قرآن و آموزش دعاخوانی مجازی برگزار کرده است و این برنامه‌ها محفلی برای تولید قرائت‌ها و دعاهای فاخر شبکه‌های مختلف صدا و سیما شده است.

مرزبندی تسنن و تشیع وجود ندارد

قاسم‌آبادی افزود: در برنامه‌های اجرایی شورای عالی قرآن هیچ مرزبندی تسنن و تشیعی وجود ندارد چراکه برای ما مهم این است که قرآن، کتاب اتحاد و وحدت مسلمانان در تمام فرق اسلامی است و در این راستا در برنامه‌های شورا بخشی‌نگری خاصی نداریم. نمونه بارز آن همین برنامه اعطا مجوز اقراء به قاریان کردستانی بوده که یکی از قاریان اهل تشیع و دیگری اهل تسنن بودند؛ این امر نشان می‌دهد که شورای عالی قرآن مرزبندی خاصی در امور قرآنی ندارد.

معاون نظارت شورای عالی قرآن کشور با اشاره به اینکه شورای عالی قرآن به صورت مستقیم برای حمایت از مؤسسات قرآنی برنامه خاصی ندارد، اظهار کرد: ما از مؤسسات قرآنی انتظار داریم تا نخبگان قرآنی و افراد بااستعداد را شناسایی و به شورا معرفی کنند تا شورا نیز زمینه رشد و بالندگی هر چه بیشتر این استعدادهای قرآنی را فراهم کند.

وی افزود: در تلاشیم تا نخبگان قرآنی را در کلاس‌های آموزشی شورای عالی قرآنی مورد آموزش قرار دهیم تا از این صوت زیبا و نیکوی آن‌ها برای تولید اذان، دعا و قرائت‌های اثرگذار استفاده کنیم و امیدواریم این استعدادهای قرآنی در خدمت شارژ معنوی افراد جامعه قرار گیرند چراکه این امور به انسان آرامش می‌دهد.

قاسم‌آبادی در بخش دیگری از سخنانش به بودجه‌های قرآنی کشور اشاره و بیان کرد: توزیع بودجه‌های قرآنی در کشور بسیار متفاوت بوده است چراکه توزیع بودجه‌های قرآنی سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف به‌ویژه نیروهای مسلح، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... بسیار متفاوت بوده است اما سالانه بودجه‌ای به شورای توسعه فرهنگ قرآنی اختصاص می‌یابد که متأسفانه در مجلس شورای اسلامی 100 میلیارد تومان بودجه مصوب می‌شود اما در تخصیص به 10 میلیارد تومان هم نخواهد رسید و در سال جاری با توجه به وضعیت بودجه‌ای کشور احتمالا مبلغی در همین حدود خواهد بود.

بیشتر بودجه شورای عالی قرآن نظارتی است

وی افزود: شورای عالی توسعه قرآنی از زیرمجموعه‌های تحت نظر مقام معظم رهبری بوده است که یک بودجه قرآنی سالانه دارد که بسیار محدود بوده و بیشتر بودجه‌های اختصاص یافته به شورای قرآن برای نظارت بر شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی بوده است.

معاون نظارت شورای عالی قرآن کشور بیان کرد: دبیرخانه ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم هم در طول سال 110 میلیون بودجه قرآنی دریافت می‌کنند که جوابگوی نیازهای آن‌های نیست و همکاران ما با ریاضت و انقباض بودجه‌ای کار را پیش می‌برند چراکه بودجه شورا نسبت به گستردگی فعالیت شورا بسیار محدود است.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر سر فعالیت‌های فرهنگی به‌ویژه در بخش قرآنی بریده شده است و انتظار داریم که دولت توجه خاصی به این امر داشته باشد. خارج از مباحث سیاسی و به دور از هرگونه تخریب اگر ما بخواهیم بودجه‌های قرآنی دولت تدبیر و امید را با دولت پیشین مقایسه کنیم، بودجه‌های قرآنی خیلی تنزل پیدا کرده است و این واقعیتی است که باید بیان شود.

قاسم‌آبادی افزود: استان کردستان یکی از استان‌هایی است که دارای قاریان و حافظان خوبی بوده است و رابطه بسیار خوب و تفقد بین تسنن و تشیع در استان کمک می‌کند، وضعیت قرآنی استان کردستان رشد بهتری داشته باشد و این امر می‌طلبد تا مسئولان فرهنگی استان توجه خاصی به جامعه قرآنی داشته باشند.

معاون نظارت شورای عالی قرآن کشور بیان کرد: این انگیزه در جوانان این مرز و بوم وجود دارد که با زحمتی دو چندان و فی سبیل‌الله فعالیت‌های قرآنی متنوعی را در استان به ثبت برسانند که برای بارور کردن استعدادهای قرانی استان باید از حضور اساتید بین‌المللی و کشوری بهره لازم را برد و این پشتیبانی‌ها و هزینه‌ها باید دیده شود و در صورت این امر قاریان و حافظان استان کردستان نه تنها در سطح کشور و بلکه در سطح جهان اسلام قابلیت عرضه را داشته باشند.

تلاوت مأمنی برای رشد کار هنری نیست

وی در ادامه با اشاره به اینکه یک قاری برای اینکه بتواند حامل حقیقی قرآن باشد، باید دارای ویژگی‌های اخلاقی خاصی باشد، افزود: یک قاری ابتدا باید به آنچه تلاوت می‌کند باید معتقد بوده و بفهمد که چه چیزی را تلاوت می‌کند و درک صحیحی از تلاوت خود داشته باشد نه اینکه این تلاوت مأمنی و مأوایی برای رشد یک کار هنری در وی باشد.

قاسم‌آبادی با ابراز تأسف از اینکه در سال‌های اخیر بیشتر هنر قرائت بین قاریان باب شده است، افزود: قرائت قبل از سبک و سوی هنری یک عبادت است و در آیات و احادیث بسیار به تلاوت قرآن توصیه شده است و این خود نشان از جنبه عبادی قرائت قرآن دارد.

وی بیان کرد: وقتی فردی خود را برای عبادت آماده می‌کند اولین اقدام فرد تطهیر و خالص شدن است البته این تطهیر فقط به معنای گرفتن وضو نیست بلکه باید فرد خود را از آنچه مخل برای قرائت قرآن است، پاک کند و تمام اصولی که برای عبادت نیاز بوده را برای قرائت رعایت کند.

معاون نظارت شورای عالی قرآن کشور یادآور شد: هم در آیات و روایات داریم و هم من خود به تجربه این امر را کسب کرده‌ام که فردی که با قرآن مأنوس شود، از تمام بلایای طبیعی، شیطان و اعوانش مصون می‌شود و کسی که قرآن را حفظ می‌کند این انس و نور باعث می‌شود که فرد همواره از تمام بلایا مصون شود.

انتهای پیام
captcha