ضرورت تقویت پیوندهای خویشاوندی در برنامه‌ریزی دولت اسلامی + فیلم
کد خبر: 3976412
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
شاخص‌های دولت اسلامی در کلام حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم / ۸

ضرورت تقویت پیوندهای خویشاوندی در برنامه‌ریزی دولت اسلامی + فیلم

حافظ بین‌المللی قرآن در هشتمین قسمت از سلسله درس‌گفتارهای «دعوت» بر ضرورت تقویت پیوندهای خویشاوندی در برنامه‌ریزی دولت اسلامی تأکید کرد و گفت: دولت اسلامی موظف است که زمینه تحقق این امر را پدید آورد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم‌، حافظ بین‌المللی و عضو مجلس خبرگان رهبری، در آستانه انتخابات ریاست‌‌جمهوری طی سلسله درس‌گفتارهایی با عنوان «دعوت» به تبیین شاخص‌های دولت اسلامی پرداخته است. محور‌های این مباحث شامل چارچوب‌ها و جهت‌گیری‌های کلان دولت اسلامی، برنامه‌های دولت اسلامی در حوزه‌های مختلف، ویژگی‌های کارگزار نظام اسلامی و اهمیت انتخابات و ضرورت حضور پرشور مردم در این عرصه سرنوشت‌ساز است. در ادامه متن و فیلم قسمت هشتم در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

«بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از دستورات مهم شرعی که باید در برنامه‌ریزی دولت اسلامی مد نظر قرار گیرد، تقویت پیوندهای خویشاوندی است. خداوند متعال در سوره بقره فرموده است: «الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ؛ همانانى كه پيمان خدا را پس از بستن آن مى‌‏شكنند و آنچه را خداوند به پيوستنش امر فرموده مى‌‌گسلند و در زمين به فساد مى‌پردازند، آنانند كه زيانكارانند.»

دستور ارتباط با خویشاوندان در کنار دستور به عبادت خداوند متعال در سوره اسرا مطرح شده و فرموده است: «وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَى؛ خدا را بپرستید، شرک نورزید و به والدین و نزدیکان خود احسان و نیکی کنید.»

روایات بسیار زیادی هست که صله رحم عمر را زیاد می‌کند و باعث افزایش روزی می‌شود و در نقطه مقابل قطع رحم، عمر را کوتاه می‌کند. قطع ارتباطات خویشاوندی که در زندگی مدرن پدید آمده موجب افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی و همچنین کاهش تکافل اجتماعی و همیاری خویشاوندان می‌شود و نتیجه قهری آن انباشته شدن مشکلات فرهنگی و اقتصادی خواهد بود.

از سوی دیگر ارتباطات خویشاوندی موجب افزایش نظارت اجتماعی و همچنین تلاش برای کاستن ناهنجاری‌ها و اطلاع از حال یکدیگر و در نتیجه تکافل اجتماعی خواهد شد. با عنایت به این نکات می‌توان این سؤال را مطرح کرد که آیا دولتی که با بی‌توجهی به لوازم توسعه غربی باعث سختی روابط خویشاوندی می‌شود، مصداق آیه فوق نیست که فرمود پیوندهای الهی را قطع می‌کنند. آیا نباید در طراحی زندگی و معماری شهری به سمت مدل‌هایی حرکت کنیم که ارتباط اعضای خانواده را با یکدیگر تسهیل می‌کنند؟

دولت اسلامی موظف است که زمینه تحقق این امر را پدید آورد. کاری کند که اعضای یک خانواده بتوانند در کنار یکدیگر زندگی کنند، به عنوان مثال اختصاص وام‌هایی با مبالغ بالاتر و سود کمتر برای فرزندانی که با پدر و مادر یا افرادی که با خویشاوندان نزدیکشان در یک محله زندگی می‌کنند یا تسهیل انتقال شغل برای نزدیک شدن اعضای خانواده به یکدیگر.

دولت اسلامی باید از ابزارهای گوناگون برای نزدیک شدن روابط خویشاوندی بهره ببرد و شاید بازگشت به معماری سنتی راهگشا باشد.»

انتهای پیام
captcha