اعلام برنامه‌های دهه کرامت در فارس / 1200 مسجد نورباران می‌شوند
کد خبر: 3976685
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲

اعلام برنامه‌های دهه کرامت در فارس / 1200 مسجد نورباران می‌شوند

مدیر فرهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس به تشریح برنامه‌های دهه کرامت در این استان پرداخت و گفت: با توجه به شرایط بهداشتی و کرونایی موجود سعی شده است تمامی این برنامه‌ها با رعایت کلیه پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و با کمترین تجمع صورت گیرد.

به گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، سید مجتبی علوی اردکانی، مدیر فرهنگی امور زائرین  و گردشگری استانداری فارس امروز، 20 خردادماه به تشریح برنامه‌های دهه کرامت در این استان پرداخت و گفت: دهه کرامت امسال از روز 22 خردادماه مصادف با اول ذی القعده، سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز خواهد شد و در ادامه روز ۶ ذی‌القعده مصادف با بیست و هفتم خرداد روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) را خواهیم داشت و تا اول تیرماه مصادف با یازده ذی‌القعده روز ولادت حضرت امام رضا(ع) این دهه ادامه خواهد داشت .

وی افزود: در این مدت و در جهت گرامیداشت با شکوه دهه کرامت برنامه‌های بسیار خوب و متنوعی در نظر گرفته شده است که با توجه به شرایط بهداشتی و کرونایی موجود سعی شده است تمامی این برنامه‌ها با رعایت کلیه پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و با کمترین تجمع صورت گیرد.

علوی بیان کرد: شعار برنامه‌های دهه کرامت امسال «خدمت کریمانه، گره‌گشایی به رسم اهل بیت(ع)» انتخاب شده است و برای هر چه بهتر و با شکوهتر برگزار شدن برنامه‌های این دهه و تحقق شعار آن، با تشکیل کمیته‌های ۸ گانه متشکل از ۳۲ نهاد و دستگاه اجرایی استان و جلسات متعدد، سعی شده است برنامه‌ریزی دقیق و منظمی صورت گیرد .

نماینده استانداری فارس در ستاد بزرگداشت دهه کرامت استان بیان کرد: برای هر روز ایام این دهه مبارک عنوان و نام خاصی است شامل شنبه،اول ذیقعده مصادف  با ۲۲ خرداد و همزمان با سالروز ولادت کریمه اهل بیت، حضرت معصومه(س) به نام «کریمه اهل بیت(ع)، اسوه دختران تمدن ساز، ملجا گره گشایی» یکشنبه، دوم ذی‌القعده مصادف  با ۲۳ خرداد با عنوان «هم عهدی در مسیر ولایت، گره ‌گشایی از امت»، دوشنبه، سوم ذی‌القعده برابر  با ۲۴ خرداد با عنوان «خیرخواهی و نشاط مومنانه برای گره‌گشایی عمومی»؛ سه‌شنبه، چهارم ذی‌القعده همزمان با ۲۵ خرداد با عنوان «مسجد تراز اسلامی و انقلابی، محور گره گشایی و همدلی»؛ چهارشنبه پنجم ذی القعده مصادف با ۲۶ خرداد، روز بزرگداشت امامزادگان و بقاع متبرکه با عنوان «امامزادگان و بقاع متبرکه، قطب‌های فرهنگی و گره‌گشایی اجتماعی» نامگذاری شده است.

وی بیان کرد: روز پنج‌شنبه، ششم ذی‌القعده همزمان با ۲۷ خرداد، روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) با عنوان «حضرت شاهچراغ(ع)، امین ولایت، الگوی روشنگری و گره‌گشایی»؛ جمعه هفتم ذیقعده مصادف با ۲۸ خرداد، روز انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، با عنوان «گره‌گشایی از مشکلات کشور با حضور پرشور و دولت مؤمن انقلابی»؛ شنبه هشتم ذی‌القعده همزمان با ۲۹ خرداد با عنوان «گره‌‌گشایی اقتصادی با پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید»؛ یکشنبه نهم ذی‌القعده همزمان با ۳۰ خرداد، سالروز شهادت زائران حرم رضوی(ع) به دست ایادی آمریکا در تقویم رسمی کشور، با عنوان «گره‌گشایی از جهان اسلام با وحدت و مقاومت»؛ دوشنبه دهم ذی‌القعده همزمان با ۳۱ خرداد با عنوان «تشکل‌‌های جوان و انقلابی؛ پرچمدار گره‌گشایی فرهنگی» و سه ‌شنبه، یازدهم ذی‌القعده همزمان با اول تیر، سالروز ولادت حضرت امام رضا(ع) و روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی با عنوان «امام رضا(ع)؛ امام کرامت و گره‌گشایی» نامگذاری شده است.

مدیر فرهنگی امور زائرین  و گردشگری استانداری فارس در رابطه با برنامه‌های این دهه گفت: برنامه‌های این دهه از ساعت 19:30 روز جمعه، ۲۱ خرداد با قرائت قرآن توسط قاری ممتاز کشوری حمید شاکرنژاد در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) آغاز خواهد شد.

وی اظهار کرد: در روز شنبه، ۲۲ خرداد به مناسبت آغاز دهه کرامت و روز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر، اجتماع بانوان احمدی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) خواهیم داشت که در این برنامه، اجرای تواشیح، مولودی‌خوانی و سخنرانی راخواهیم داشت و همچنین در این مراسم  از دختران و بانوان موفق اسلامی نیز تجلیل به عمل می‌آید.

علوی ادامه داد: همچنین در این ایام مسابقات ورزشی و نیز هنری در رشته‌هایی مانند خوشنویسی، هنرهای تجسمی، شب شعر، خطاطی  و... خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه برنامه‌های تلاوت قرآن در مساجد و امامزاده‌ای سطح استان نیز از دیگر برنامه‌های این ایام خواهد بود، گفت: در این دهه همچنین در ابتکاری جالب توسط اتاق اصناف مرکز استان، به کودکانی که در روزهای میلاد حضرت معصومه(س)، روز میلاد امام رضا(ع) و همچنین روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) به دنیا می‌آیند و بنام مقدس این بزرگواران ملقب و  مزین می‌شوند، توسط هیئت فرهنگی و مذهبی اصناف هدایایی داده خواهد شد .

به گفته علوی، آذین‌بندی و چراغانی سطح شهرها و روستاهای استان، نصب پلاکارد و بنر در سطح شهر و نیز سردرب ادارات و سازمان‌ها با موضوع بزرگداشت و گرامیداشت دهه کرامت از دیگر برنامه‌های این ایام خواهد بود.

وی گفت: همچنین در این ایام در بیش از ۱۲۰۰ مسجد در سطح استان برنامه های متنوعی جهت هر چه با شکوهتر برگزار شدن دهه کرامت خواهیم داشت که عمده این برنامه‌ها در جهت جلب و جذب کودکان‌ و نوجوانان با فضاهای دینی و اعتقادی خواهد بود.

علوی با بیان اینکه برنامه جشن‌گلریزان جهت  کمک به  زندانیان جرائم غیر عمد نیز از جمله برنامه‌های دیگری است که برگزار خواهد شد، گفت: همچنین در این دهه با توجه به توصیه های مقام معظم رهبری و در جهت گره‌گشایی از مشکلات محرومین و نیازمندان جامعه و کسانی که به خاطر بیماری کرونا دچار مشکل شده‌اند، توزیع کمک‌های مومنانه و بسته‎‌های معیشتی را توسط خیران و با همکاری نهادهایی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی خواهیم داشت.

مدیر فرهنگی امور زائرین  و گردشگری استانداری فارس یادآور شد: با توجه به اینکه شهر شیراز به واسطه وجود حرم حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) به عنوان‌سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی نامگذاری شده است و یکی از کانون‌های توجه رسانه‌های ملی و صدا و سیما در این دهه این  شهر و حرم مقدس است، در جهت شناخت هر چه بیشتر حضرت شاهچراغ(ع) در سطح بین‌المللی و ملی برنامه‌های متعددی نیز توسط مسئولان آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) برگزار خواهد شد که اوج این برنامه‌ها و مراسم در شب و روز شش ذی‌القعده روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) خواهد بودکه برنامه‌های متنوع این اماکن شریف، توسط مسئولان سومین حرم اهل بیت(ع) اطلاع‌رسانی خواهد شد .

وی گفت: همچنین صدا و سیمای مرکز فارس در این دهه برنامه‌های مناسبتی بسیار خوبی را در جهت شناخت هر چه بیشتر مردم از حضرت شاهچراغ(ع) و  شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع)  خواهد داشت از جمله پخش تیزر و نماهنگ‌هایی با موضوع حضرت شاهچراغ(ع) و شهر مقدس شیراز به‌عنوان  سومین حرم اهل بیت(ع).

علوی تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های این دهه که در سطح استان و همه شهرستان برگزار خواهد شد، غبارروبی و عطرافشانی امامزاده‌های سطح استان است که اداره اوقاف و امور خیریه نیز نسبت به زیباسازی و آذین‌بندی و چراغانی این امامزادگان اقدام خواهند کرد و همچنین مراسم‌ها و برنامه‌های مرتبط با این دهه را در جوار این امامزادگان برگزار خواهند کرد که از جمله این برنامه‌ها احداث ایستگاه‌های صلواتی و توزیع شربت و شیرینی و اقلام بهداشتی رایگان خواهد بود .

مدیر فرهنگی امور زائرین  و گردشگری استانداری فارس با تأکید بر اینکه تمام  برنامه‌ها و مراسم این دهه باید با حفظ و رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گداری  اجتماعی و در حد اقل تجمع ممکن صورت گیرد، گفت: سعی  شده است بیشتر برنامه‌های این دهه در فضای مجازی و صدا و سیما جهت عموم مردم  پوشش کامل داده شود.

انتهای پیام
captcha