انتخابات در حیطه امر الهی مقبول قرآن است / مسئله دموکراسی در چارچوب دین
کد خبر: 3976718
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
حجت‌الاسلام بهروزی‌لک:

انتخابات در حیطه امر الهی مقبول قرآن است / مسئله دموکراسی در چارچوب دین

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه قرآن کریم شورا و انتخابات را در محدوده احکام الهی قبول دارد، تصریح کرد: اگر کاندیداها و طرفداران آنها اگر از این چارچوب خارج شوند مشمول اخطار الهی هستند، قرآن کریم می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ»؛ یعنی از خدا و پیامبر(ص) پیشی نگیرید؛ از این رو موضوع شورا دارای چارچوب و حصار است و به تعبیر شهید مطهری دموکراسی در چارچوب دین داریم.

ارسال/ انتخابات در حیطه امر الهی مقبول قرآن است/ نظر قرآن کریم درباره انتخاباتبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی‌لک، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در نشست «شورا، انتخابات و قرآن کریم» با بیان اینکه انتخابات در گذشته به این شکل و سازوکار امروزی، اصلا وجود نداشته است، گفت: آیا چیزی که در گذشته نبوده است، دلیل بر این است که هیچ ریشه‌ای در تراث علمی و دینی ما ندارد؟ قطعاً تردیدی نیست که این ظرفیت و ریشه وجود دارد و ما نیاز داریم جامعه را با نگاه به تراث دینی و اهل بیتی(ع) احیاء و بازسازی کنیم و قرآن بهترین معارف را در عرصه‌های مختلف دارد.

وی با بیان اینکه ما در میانه منابع وحیانی و تراث اسلامی از یکسو و وعده الهی مبنی بر تحقق کامل اسلام در آینده قرار داریم، لذا موظفیم که به قرآن برای اخذ سیاست‌های خود مراجعه کنیم، اضافه کرد: مسئله انتخابات را هم باید در قرآن جست‌وجو کنیم که با ادبیات خاصی یعنی شورا بیان شده است. در قرآن دو آیه یعنی 38 شوری «وَ الَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَ أَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ» و 159 آل‌عمران «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ» مرتبط با بحث شوری است.

شورا در حیطه امر الهی مقبول قرآن است

وی افزود: خداوند فرموده است: «وَأَمْرُهُمْ شُورَى» یعنی امر خود آنها شورایی است؛ در صدر این آیه بیان شده که افرادی که به شورا می‌پردازند کسانی هستند که استجابت امر خدا کرده‌اند: «وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ». پس امر شورا نباید خارج از حیطه الهی باشد: «وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»؛ امر در اینجا موضوع مشورت، انتخاب و انتخابات است. در آیه 36 احزاب «وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا» باز امر را محدود به دستور خدا و پیامبر(ص) کرده است؛ برخلاف نظام‌های سکولار که هر چه مردم اراده کنند، ملاک است.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: در آیه اول سوره حجرات «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» هم بیان کرده که از خدا و پیامبر(ص) پیشی نگیرید، پس موضوع شورا دارای چارچوب و حصر و حصاری است؛ به تعبیر شهید مطهری ما در اسلام، دموکراسی در چارچوب دین داریم؛ لذا در انتخابات هم منتخبان و هم انتخاب‌کنندگان باید در این چارچوب حرکت کنند.

وی تأکید کرد: کاندیداها و طرفداران آن‌ها اگر از این چارچوب خارج شوند مشمول اخطار الهی هستند، یعنی این افراد گرفتار ضلالت و خسران خواهند شد. خدا فرموده است: «وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا»؛ یا به تعبیر سوره کوثر انتخاباتی در معرض خسران نیست که مشمول ایمان و عمل صالح باشد. 

پذیرش عمل از متقین

بهروزی‌لک افزود: براساس آیات قرآن کسانی مجاز هستند وارد گود انتخابات شوند که مسلمان هستند و از روی تقوا وارد میدان خدمت شوند وگرنه اگر این افراد خدماتی هم کنند، چون از روی تقوا نباشد، مورد پذیرش خدا نیست؛ «إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ»؛ ضمن اینکه در کنار شورا و انتخابات، بحث انفاق، توکل، مواسات، مرابطه و تواصی هم بیان شده است.

منفعت جمعی؛ ملاک شورا در قرآن

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: از جمله آسیب‌های نظام‌های سکولار دنبال کردن منافع جناحی و حزبی است که سبب ضعف در همبستگی مردمی می‌شود، زیرا هر حزبی دنبال منافع خودشان رفته‌اند و دموکراسی‌ به منفعت شخصی تقلیل یافته است، در حالی که در آرمان قرآنی منفعت اجتماعی مطرح است. کسی که فقط به فکر اغنیاء است و به فکر فقرا نیست، اصلح نیست؛ نامزدها باید اهل تلاش برای رفع مشکلات فکری، اقتصادی و فرهنگی مردم باشند. 

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: خدا به پیامبر(ص) به عنوان کامل‌ترین مخلوق و انسان، دستور به مشورت داده است، بنابراین تکلیف ما روشن است؛ همچنین شورا باید تحت رهبری و مدیریت الهی باشد وگرنه دچار آسیب جدی خواهد شد؛ در نظام اسلامی طبق اصل 110 قانون اساسی، تنظیم سیاست‌های کلان بر عهده رهبری است؛ پس در منطق قرآنی مردم باید تابع رهبر باشند و رهبری هم مشورت بگیرد.

بهروزی لک اضافه کرد: ائمه و ولایت فقیه این طور نیست که استبداد رای در جامعه داشته باشند؛ زیرا به تعبیر امام علی(ع) مستبد به رای هلاک می‌شود؛ در ریاست جمهوری هم بدانیم رئیس‌جمهور منتخب مردم باید تنفیذ رهبری را دریافت کند وگرنه به تعبیر امام مصداق طاغوت است. در منطق قرآن، مردم طرف مشورت، مردم اومانیستی و سکولار نیستند، مردم در آیات شریفه کسانی هستند که اسلام را پذیرفته‌اند، البته در امر تشریع سیاسی مسئله حائز اهمیت این است که در چارچوب دین باشد و در اینجا نقش رهبری حائز اهمیت است؛ به همین دلیل امام خمینی(ره) فرمودند که اگر تنفیذ رهبری نباشد طاغوت است. 

ورود به انتخابات بر مبنای قرآن

وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی مسئله شورا را بی‌ربط به انتخابات می‌دانند، زیرا شورا بعد از انتخاب است، اضافه کرد: فرمایش آیت‌الله فاضل لنکرانی در این زمینه ناظر به آیه 159 آل عمران است، ولی اگر آیه 38 شورا را مدنظر قرار دهیم کاملاً دال بر این مسئله است؛ زیرا فرموده «امرهم» یعنی در امر مردم با آنان مشورت کن؛ این آیه به انتخابات دلالت صریح و روشن  دارد.  

بهروزی‌لک در پایان تصریح کرد: ما باید در انتخابات بر مبنای قرآنی وارد شویم و هوا و هوس و نادیده گرفتن مصالح اسلام و جامعه نادرست و خارج از حدود الهی است؛ و من یعصی الله فقد ضل ضلالا؛ امیدواریم مردم مبتنی بر ایات قرآن در انتخابشان از چارچوب دین خارج نشوند. 

انتهای پیام
captcha