دانشجویان موتور محرکه شورآفرینی در انتخابات
کد خبر: 3976866
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
حجت‌الاسلام رستمی مطرح کرد؛

دانشجویان موتور محرکه شورآفرینی در انتخابات

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: موضوع مشارکت از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از مهمترین عرصه‌های بروز مشارکت، انتخابات است که مردم در معرض انتخاب آزادانه، یک آرمان، رویکرد یا مسیر را انتخاب می‌کنند و آن انتخاب به نوعی تعیین کننده مسیر آینده کشور در یک دوره حداقل چهار ساله است.

به گزارش ایکنا، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی، با حضور در برنامه مصباح شبکه قرآن با اشاره به موضوع انتخابات گفت: موضوع انتخابات یک موضوع در هم تنیده با مردم و با مشارکت کنندگان است. در بین مجموعه‌های انتخاب‌گر هم جوان‌ها یک نقش و یک وزن جدی دارند. در هرم جمعیتی کشور نیز بخش مهم آن بخش جوان کشور است و جامعه ما هم به عنوان یکی از جوان ترین جوامع مطرح است.

وی در ادامه افزود: موضوع دیگر اثر جمعیت جوان در مشارکت آحاد مردم و افزایش آن است و طبیعتاً بخش‌های دانشجویی در قالب‌های متفاوت در تشکل‌ها و عزیزانی که به عنوان گروه‌های علمی و نخبه به حساب می‌آیند در این فضا تاثیر گذار هستند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: موضوع مشارکت از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از مهمترین عرصه‌های بروز مشارکت، انتخابات است که مردم در معرض انتخاب آزادانه، یک آرمان، رویکرد یا مسیر را انتخاب می‌کنند و آن انتخاب به نوعی تعیین کننده مسیر آینده کشور در یک دوره حداقل چهار ساله است.

وی در ادامه بیان کرد: معمولاً رای اولی‌ها شوق و انگیزه‌شان برای شرکت در انتخابات بیش از سایر اقشار است و در واقع اولین فرصت انتخاب‌گر بودن و اولین فرصت اثرگذاری در سپهر سیاسی اجتماعی کشور شیرینی خاصی دارد. قاعدتاً رای اولی‌ها جوان‌های ۱۸ و ۱۹ ساله کشور هستند که در این دوره انتخاباتی به سن رای دادن رسیده‌اند و این انتخابات جشن تکلیف سیاسی برای آنها به حساب می‌آید.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یادآور شد: این جوانان عزیز شوق بالایی دارند و با شوق شرکت می‌کنند و هم در رسیدن به انتخاب مطلوب اثر گذار هستند و هم دعوت کننده دیگران برای انتخاب مناسب هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین رستمی با اشاره به نقش جوانان در انتخابات عنوان کرد: معمولاً در هر دوره از انتخابات، بخش دانشجویی و جوانان، موتور محرک شور آفرینی در فضای عمومی کشور بوده است، ولی امسال به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها ما مشکلاتی بوجود آمد. واقعیت این است که بخش‌های فرهنگی و سیاسی دانشگاه‌ها با برنامه‌های حضوری و ارتباطات چهره به چهره ارتباط زیادی دارد و به واسطه تعطیلی ‌دانشگاه در فضای حضوری رونق کمی را در این بخش در فعالیت‌های دانشگاهی شاهد بودیم و دانشجویان فعال از این جهت دچار محدودیت ها و مشکلاتی شدند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یادآور شد: آن چیزی که الان در فضای دانشگاهی اتفاق می‌افتد مجموعه تشکل‌های دانشجویی به عنوان بخش سیاسی دانشگاه‌ها به صورت جدی فعال هستند و عمدتاً در فضاهای مجازی و یا در قالب های موجود مثل نرم‌افزارها و پیام رسان های مجازی که وجود دارد در قالب کرسی های آزاد اندیشی و مناظره به گفتگو می پردازند و طبیعتا این فعالیت‌ها در چند روز آینده به صورت جدی تر پیگیری می شود.

وی در ادامه افزود: بخش جوان بخش جدی جمعیتی کشور ما و موتور حرکت دهنده کشور به سمت قله ها و آرمان ها و عبور دهنده کشور از مسائل و مشکلات است.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی گفت: آن چیزی که کشور را از مشکلات در ابتدای انقلاب عبور داد وارد شدن جوان ها به پذیرش مسئولیت های مختلف بود و آن چیزی که در جنگ و دفاع مقدس مظلومانه ملت ما را از شرایط فشارهای بین المللی و سقوط شهرهای کشور به یک پیروزی بزرگ در هشت سال دفاع مقدس رساند حضور جوان ها بود. آمار فرماندهان جوان ما در دفاع و میانگین سنی شهدا و رزمندگان ما در دفاع مقدس این را ثابت می‌کند. بعد از آن هم هر جایی که کشور ما دچار مسئله و بحرانی بوده است، جریان جوان مومن، مشکلات را حل کرده است.حال برای اینکه این نیرو و این استعداد و این ظرفیت بزرگ هرز نرود و خدای ناکرده سر شکسته و ناامید نشود، کارگزاران ، برنامه‌ریزان و حاکمیت مسئولیت بزرگی دارند.

وی در ادامه افزود: امروز جوانان ما مشکلات زیادی دارند به طور مثال یکی از بحران‌های موجود بحث جمعیت است که یک راهکار این است که ما ابتدا برای ورود به مرحله فرزندآوری یعنی نسبت به سن ازدواج یک تحلیل داشته باشیم . هر ماه و سالی که جوانها دیرتر وارد ازدواج می شوند از آن سو، بحث فرزندآوری و جایگزینی جمعیت دچار مشکل می‌شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یادآور شد:در آخرین پایش های دانشجویی که به صورت علمی در یک گستره جمعیتی وسیعی از بین دانشجویان صورت گرفته است، اکثریت دانشجویان معتقد به ازدواج در سنین دانشجویی هستند و مخالف بالا رفتن سن ازدواج هستند ؛ اما در عمل میبینیم که سن ازدواج بالا می رود زیرا امکان ازدواج برای جوانان ما در حال حاضر فراهم نیست و مشکلاتی مانند اشتغال و مسائل معیشتی و مسکن به عنوان یک مسئله جدی پیش روی جوانان ما است و برای حل این مشکلات آن مجموعه که موظف است مجموعه قوه اجرایی کشور است.

وی گفت: این نکته را هم اینجا بگویم که جوانان باید به صحبت های کاندیدا توجه کنند و در برنامه‌ها دقت کنند که کدام کاندیدا به ازدواج به عنوان یک نیاز برای جوانان توجه دارد، راهکار ارائه می‌دهد و دلسوزانه دنبال حل آن است.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی خاطرنشان کرد: جریان رسانه‌ای جریان اثرگذاری در افکار عمومی است و خیلی وقت ها ممکن است مردم را از مسئله اصلی غافل کند و به مسائل فرعی توجه دهد. حضرت علی(علیه السلام) در روایتی که خوب است آن را معیاری برای ارزیابی افکار گروه‌ها و جریان ها قرار بدهیم می فرمایند: از نشانه‌های زوال و سقوط یک جامعه این است که آن گروه نسبت به مسائل اصلی بی‌توجه باشد و به مسائل فرعی توجه کند و انسان‌های برتر در هر حوزه عقب گذاشته شوند و انسانهای ناشایست در اولویت قرار بگیرند، چنین جامعه‌ای درحال زوال است؛ ما باید این کلام حضرت را در ارزیابی دیدگاه‌های کاندیداها معیار قرار دهیم و ببینیم کاندیدایی که برنامه‌های خودش را ارائه می‌دهد چه مسائلی را به عنوان مسئله اولویت‌دار مطرح می‌کند و مهم‌ترین مسائلی که بیان میکند چیست؟

وی در پایان گفت: کسانی که انتخاب می‌کنند شما مردم هستید ؛ چه کسانی که در انتخابات شرکت کنند و چه کسانی که انتخاب نمی‌کنند! بالاخره یکی از این هفت نفر مسئولیت اجرا و اداره کشور را به عهده خواهد گرفت؛ بنابراین حتماً آگاهانه و با دقت و با حضور حداکثری و موثر در فضای انتخابات وارد میدان شویم.

انتهای پیام
captcha