توانایی عقلانیت انقلاب اسلامی برای حل چالش‌های نظام
کد خبر: 3976884
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۶
کمیل خجسته بیان کرد:

توانایی عقلانیت انقلاب اسلامی برای حل چالش‌های نظام

خجسته با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی تاکنون به چهار چالش اساسی پاسخ داده است، تصریح کرد: این امر نشان می‌دهد که توانایی عبور از چالش اقتصادی را داریم.

به گزارش ایکنا؛ نشست «شاخص‌های کارآمدی رئیس‌جمهور از منظر مقام معظم رهبری» شب گذشته 21 خردادماه با حضور کمیل خجسته، مدیرمسئول موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان و به همت کانون اندیشه جوان در صفحه اینستاگرام باشگاه اندیشه برگزار شد. خلاصه متن این جلسه از نظر می‌گذرد؛

سخن گفتن درباره کارآمدی نظام در شرایط کنونی آسان نیست، اما انقلاب اسلامی در مسیر خودش در حال پیشرفت است. سوال می‌شود مگر شما وضع موجود را نمی‌بینید؟ در شرایط امروز نارضایتی عمومی را می‌بینیم.

چرا می‌گوییم انقلاب در حال پیشرفت است؟ هیچ نهاد و سازمانی نیست که با مشکل روبه‌رو نباشد و اگر در مواجهه با آنها به موقع پاسخ دهد با چالش بعدی مواجه می‌شود، اما اگر پاسخ لازم را ندهد میرایی سازمان شروع می‌شود. تاکنون به چهار چالش انقلاب پاسخ داده‌ایم.

اولین چالش در سال‌های 1950 و 1960 رخ داد. جهان بعد از کشتاری بزرگ، به دو قطب غرب و شرق تقسیم شده بود. در چنین فضایی، نهضت انقلاب اسلامی شکل گرفت. برخی می‌گفتند دین توانایی ایجاد حرکت اجتماعی ندارد. البته پانزده سال طول کشید تا این نهضت به ثمر برسد. سپس از 1980 نظریات غربی ابطال شد و مطرح شد که آیا دین می‌تواند نظام بسازد؟ اوایل دهه شصت مسئله انقلابیون این بود که نظامی مبتنی بر دین حاکم شود. در مجلس خبرگان مطرح شد که دین رسمی کشور اسلام باشد یا نه، ولایت فقیه باشد یا نه. در آن دوره مجاهدت و خدمات شهید بهشتی این مسئله را حل کرد.

سپس این سؤال شکل گرفت که آیا دین می‌تواند از خودش دفاع کند؟ در طول این چهل انواع سال مدل‌های براندازی را تجربه کرده‌ایم. براندازی نرم، براندازی سخت، تجزیه‌طلبی، کودتا و ... . در واقع ما نشان دادیم که دین می‌تواند ازخودش دفاع کند. از سال 880 به بعد در ادبیات آمریکایی‌ها براندازی جای خودش را به تغییر رفتار داد. اوباما می‌گفت ما به دنبال تغییر رفتار هستیم. منطقه در این دوره درگیر چه چیزی است؟ درگیر طرح تغییر نقشه خاورمیانه؛ افغانستان، عراق و فلسطین. این نشان می‌دهد که نظام توانسته بر اساس عقلانیت به این سؤالات پاسخ دهد.

آیا عقلانیت مبتنی بر دین می‌تواند مشکلات زندگی مردم را حل کند؟ از سال 85 الگوی تحریمهای هوشمند آغاز می‌شود. می‌گفتند ما نقاط قوت و ضعفی را در ایران پیدا کردیم و از نقطه ضعف نقطه قوت را هدف می‌گیریم. نقطه ضعف، اقتصاد تک‌محصولی است. آمریکایی‌ها از وابستگی نفتی برنامه‌ریزی کردند تا نقطه قوت ما، همراهی مردم با نظام، را هدف قرار دهند. در سال‌های 86 و 87 در هیچ تئوری اقتصادی قابل فرض نیست که شما اجازه همه نوع تبادل را از بانک مرکزی بگیرید. صد راه برای عبور از تحریم وجود دارد. این کار یک مجری می‌خواهد که به این راه‌ها معتقد باشد. رهبری فرمودند که تا الان مسیر مذاکره برای اقتصاد را پیش رفتیم، ولی ناکارآمد بود. حالا مسیر دیگر را امتحان کنید. چالش‌های قبلی حل شد. این امر نشان می‌دهد که توانایی داری چالش‌های جدید را حل بکنی.

کارآمدی یعنی باز کردن گره. فرد کارآمد گره‌های مردم را باز می‌کند. مردم در پنج حوزه مشکل دارند؛ فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارند و نیازهای مردم. دولت باید به این مشکلات پاسخ مناسبی بدهد تا رفع شوند. ما به عنوان مجموعه‌ای که در حوزه فناوری کار می‌کند تلاشمان این است که وابستگی‌مان را به نفت کاهش دهیم. تحریم به سازمانهای خلاق فرصت می‌دهد که مناسباتشان را به هم بزنند. 

انتهای پیام
captcha