منزلت حضرت معصومه(س) در مرتبه‌ای از عصمت است
کد خبر: 3976919
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴

منزلت حضرت معصومه(س) در مرتبه‌ای از عصمت است

معاون پژوهش مدرسه علمیه خواهران برازجان گفت: روایاتی در شأن و منزلت حضرت معصومه وارد شده است، می‌توان مرتبه‌ای از عصمت، نه در حد ائمه برای ایشان قائل شد. این مسئله در حق چنین بانویی بعید به نظر نمی‌رسد؛ چرا که این حد از عصمت به معنای دوری از گناه در زندگی عالمان بزرگ نیز فراوان مشاهده می‌شود.

اکرم خزاعی، معاون پژوهش و استاد مدرسه علمیه خواهران حضرت رقیه(س) برازجان در گفت‌وگو با ایکنا از بوشهر، به ولادت حضرت معصومه(س) اشاره کرد و گفت: حضرت معصومه (س) در روز اول ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری در شهر مدینه چشم به جهان گشود.

این بانوی بزرگوار از همان آغاز در محیطی پرورش یافت که پدر، مادر و فرزندان، همه به فضائل اخلاقی آراسته بودند.

خزاعی در ادامه به روایتی از امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: روایت است که برادر بزرگوار حضرت معصومه(س)، حضرت امام رضا(ع) ایشان را معصومه صدا می‌کردند و جدشان امام صادق(ع) قبل از تولد ایشان، حضرت معصومه(س) را به «کریمه اهل بیت» ملقب نمودند.

وی با اشاره به خصایل حضرت معصومه(س) بیان کرد: عبادت و زهد، پارسایی و تقوا، راستگویی و بردباری، استقامت در برابر ناملایمات، بخشندگی و پاکدامنی و نیز یاد خدا، از صفات برجسته این خاندان پاک سیرت و نیکو سرشت به شمار می‌رفت. پدران این خاندان، همه برگزیدگان و پیشوایان هدایت، گوهرهای تابناک امامت و سکان داران کشتی انسانیت بودند.

معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) برازجان تصریح کرد: نام حضرت معصومه(س)، فاطمه است. در کتاب‌های روایی و تاریخی نیز، از آن حضرت با عنوان فاطمه بنت موسی بن جعفر (ع) یاد شده است، اما صدها سال است که آن حضرت با این لقب مشهور هستند و این لقب نزد ایرانیان تبدیل به اسمی برای ایشان شده است.

وی تصریح کرد: حضرت معصومه(س)، معصوم به معنایی که در مورد پیامبران و امامان به کار می‌رود نبوده، اما ایشان دارای طهارت روح و کمالات معنوی بالایی بودند، به گونه‌ای که به زائرانش وعده بهشت داده شده است.

خزاعی به درجه عصمت حضرت معصومه(س) اشاره کرد و بیان کرد: با توجه به روایاتی که در شأن و منزلت حضرت معصومه وارد شده است، می‌توان مرتبه‌ای از عصمت، نه در حد ائمه برای ایشان قائل شد. این مسئله در حق چنین بانویی بعید به نظر نمی‌رسد؛ چرا که این حد از عصمت به معنای دوری از گناه در زندگی عالمان بزرگ نیز فراوان مشاهده می‌شود.

ویژگی‌های حضرت معصومه(س)

خزاعی به بیان ویژگی‌های حضرت معصومه(س) پرداخت و گفت: حضرت معصومه(س) ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که هیچیک از امام زادگان ندارند؛ حرم آن حضرت و قبر نورانی‌اش برکات بزرگی دارد که در کمتر نقطه‌ای از زمین می‌توان یافت؛ بی مبالغه است که گفته شود یکی از مقدس‌ترین اماکن روی زمین و معادل دیگر اماکن مقدس دنیا است.

وی به مقام حضرت معصومه در میان امامزادگان اشاره کرد و تصریح کرد: در میان امامزادگان ایران و شهر قم و فرزندان حضرت امام موسی(ع) که نورافشانی می‌کنند، ماه تابانی که همه آن‌ها را تحت‌الشعاع انوار درخشان خود قرار داده، تربت پاک شفیعه محشر، کریمه اهل‌بیت پیامبر صلی‌الله علیه و آله دخت گرامی موسی بن جعفر، حضرت معصومه(س) است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه خواهران برازجان تصریح کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) از جهت شخصیت فردی و کمالات روحی در میان فرزندان موسی بن جعفر(س) بعد از برادرش، علی بن موسی‌الرضا(ع) در والاترین رتبه جای دارد. این در حالی است که شیخ مفید و دیگران فرزندان دختر امام کاظم(ع) حداقل هجده تن بودند و فاطمه در بین این‌ همه بانوی مکرمه سرآمد بوده است.

خزاعی در پایان گفت: از این رو است که روز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) در تاریخ ملی ایران به نام «روز دختر» نامگذاری شده و در بین شیعیان جهان جایگاه ویژه‌ای دارد و خانواده‌هایی که دارای فرزند دختر هستند به بهانه این روز برای دختران خود هدیه می‌گیرند و بیش از پیش آنها را مورد محبت خود قرار می‌دهند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha