فروتنی لازمه مردم‌سالاری است
کد خبر: 3977059
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹

فروتنی لازمه مردم‌سالاری است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: درسی که مردم‌سالاری می‌دهد، فروتنی و تواضع است که لازمه مردم‌سالاری است.

فروتنی، لازمه مردم سالاری استحسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، با اشاره به اینکه گفتمان مشارکت به خصوص در مقطعی که در آن قرار گرفته‌ایم یک ضرورت است، اظهار کرد: انتخابات پرشور منافع ملی را تأمین و اقتدار نظام را افزایش می‌دهد و در واقع انتخابات  به مثابه یک فرصت است که اراده ملت و مردم بر آن حاکم باشد.

وی با بیان اینکه تقویت مشارکت در انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است، ادامه داد: همه در انتخابات برابر هستند و همه حق تصمیم گیری در مورد مسائل کلان کشوری را دارند و به طور قطع در بحث مشارکت باید از تمام گفتمان‌هایی که در انقلاب اسلامی به وجود آمده، بتوانیم استفاده کنیم تا انتخابات پرشوری برگزار شود.

سفیر مشارکت در انتخابات خراسان شمالی با تأکید براینکه  وقتی که تاکید و ضرورت می‌کنیم به مشارکت، بدین معناست که در حقیقت احساس می‌کنیم مشارکت کمتر است، افزود: با توجه به نزدیکی انتخابات، فرصت داریم تا در روزهای باقی مانده از ظرفیت بخش‌هایی همچون احزاب و رسانه‌ها استفاده کنیم تا با اقدامات انجام شده، مشارکت را افزایش را دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: در واقع به همان مقداری که به مردم نزدیک می‌شویم، مشارکت مردم را نیز در امور مختلف بیشتر می‌کنیم و به همان میزان موفق می‌شویم.

وی با بیان اینکه  باید گفتمان مشارکت مردم تقویت شود، ادامه داد: دایره گفتمان‌هایی که برای انتخابات و مشارکت مردم انتخاب می‌شود نباید محدود شود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفتمان‌های زیادی به وجود آمده است که همه آن‌ها باید دست به دست یکدیگر دهند و همدیگر را تقویت کرده و یک اراده جمعی برای آن شکل گیرد.

فرخنده با اشاره به اینکه گفتمان‌ها تا الان وجود داشته ولی باید در میان آن‌ها هم افزایی شکل گیرد، اظهار کرد: گفتمان‌ها شاید کمتر به ارزش‌های کلی و منافع ملی و تعالی میهن اسلامی پرداخته است و بیشتر درون گفتمانی و درون حزبی بوده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: چیزی که به مشارکت حداکثری مردم کمک می‌کند، گفت‌وگو است و باید آن را تقویت کنیم؛ در حال حاضر بیشتر زبان شده‌ایم و کمتر گوش می‌کنیم. اما تعامل و انسجام زمانی شکل می‌گیرد که به یکدیگر گوش کنیم و تلاش بر این شود تا در گفت‌وگوها به تفاهم برسیم.

سفیر مشارکت در انتخابات خراسان شمالی افزود: رسانه‌ها و احزاب باید برای روشن‌گری کمک کنند و در حال حاضر  تخریب به هیچ عنوان کارساز نیست و مشارکت حداکثری را کاهش می‌دهد. رسانه‌ها به تنویر افکار عمومی کمک کنند و برای گرفتن تصمیم درست به مردم اطلاعات و داده‌های درست ارائه دهند.

وی با تأکید براینکه فروتنی لازمه دموکراسی است، اظهار کرد: مردم سالاری؛ صبوری، تحمل و تأمل می‌خواهد و حال ممکن است در کار نقدهایی نیز وجود داشته باشد که باید آن نقدها نیز شنیده شود.

فرخنده با بیان اینکه موضوع اقتصاد در پوست، گوشت و خون مردم دیده می‌شود، اظهار کرد: اما نکته‌ای که در مناظرات نباید از آن غافل بود بحث فرهنگ است چرا که فرهنگ منبع غنی کننده سیاست، اقتصاد و ... است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: سیاست دنباله رو فرهنگ است نه بالعکس. متاسفانه در دو مناظره نخست به این موضوع پرداخته نشد و برنامه‌ای ارائه نشد؛ نشاط جامعه فرهنگی نشاط کل جامعه را رقم می‌زند و داشتن برنامه در این زمینه بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه وقتی می‌گویم هنر و فرهنگ رشد می‌کند، اضافه کرد: یعنی زبان تفاهم رشد و گسترش می‌یابد و زبان نزاع که معمولاً خود را برحق می‌داند، جای خود را به زبان تفاهم می‌دهد.

وی در پایان بیان کرد: یکی از موضوعات مهم در بحث مناظرات، امید است. باید امید در میان مردم ایجاد کنیم و اگر برنامه ارائه دهیم و نحوه و چگونگی اجرای آن مشخص باشد، می‌شود امید آفرینی کرد.

انتهای پیام
captcha