فضیلت نماز یکشنبه‌های ماه ذی‌القعده
کد خبر: 3977062
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲

فضیلت نماز یکشنبه‌های ماه ذی‌القعده

ذی‌القعده از ماه‌های پربرکتی است که اعمالی در این ماه شریف وارد شده و از آن جمله می‌توان به نماز با فضیلت یکشنبه‌های این ماه اشاره کرد.

فضیلت نماز یکشنبه‌های ماه ذی القعده و توسعه رزقبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، در کتاب شریف مفاتیح‌الجنان شیخ‌عباس قمی آمده است: ماه ذی‌القعده اولین ماه از ماه‌هاى حرام به شمار می‌رود که حق تعالى در قرآن مجید ذکر فرموده و سید بن طاوس روایتى نقل کرده که ذى‌القعده محل اجابت دعا است. در این ماه پر برکت ولادت امام رضا(ع)، ولادت حضرت معصومه(س)، شهادت امام جواد(ع) و شهادت امام رضا(ع) به یک روایت واقع شده است.

برای این ماه شریف، اعمالی در مفاتیح الجنان بیان شده که از آن جمله می‌توان به نماز یکشنبه‌های ذی‌القعده اشاره کرد. در وقت شدت و در روز یکشنبه این ماه نمازى با فضیلت بسیار از رسول خدا(ص) روایت شده که مجملش آن است که هر که آن را بجا آورد توبه‌اش مقبول و گناهش آمرزیده شود، خصماء او در روز قیامت از او راضى شوند، با ایمان بمیرد و دینش گرفته نشود، قبرش گشاده و نورانى شود، والدینش از او راضى شوند، مغفرت شامل حال والدین او و ذریه او شود، توسعه رزق پیدا کند، ملک الموت با او در وقت مردن مدارا کند و به آسانى جان او بیرون شود.

کیفیت نماز یکشنبه‌های ذی‌القعده چنان است که در روز یکشنبه غسل کند و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز گذارد و در هر رکعت حمد یک مرتبه و «قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ» سه مرتبه و «مُعَوَّذَتَین» یک مرتبه، پس استغفار کند هفتاد مرتبه و ختم کند استغفار را به «لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ الْعَلىِّ الْعَظیمِ» پس بگوید: «یا عَزیزُ یا غَفّارُ»؛ جنبش و نیرویى نیست جز به خداى والاى بزرگ اى نیرومند اى بسیار آمرزنده، «اغْفِرْ لى ذُنُوبى وَذُنُوبَ جَمیعِ المُؤمِنینَ وَالْمُؤمِناتِ فَاِنَّهُ لا یغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاّ اَنْتَ؛ بیامرز گناهانم را و گناهان همه مردان مؤمن و زنان با ایمان را که نیامرزد کسى گناهان را جز تو». فقیر گوید ظاهر آن است که این استغفار مذکور و دعاى بعد از آن را بعد از نماز باید بجا آورد.

ثواب 900 سال عبادت

بدان که روایت شده که هر که در یکى از ماه‌هاى حرام سه روز متوالى که پنجشنبه و جمعه و شنبه باشد روزه بدارد ثواب 900 سال عبادت براى او نوشته شود و شیخ اَجَلّ علىّ بن ابراهیم قمّى فرموده که در ماه‌هاى حرام گناهان و حسنات مضاعف مى‌شود.

روز یازدهم سنه صدوچهل و هشت روز ولادت با سعادت حضرت امام رضا(ع) است. شب پانزدهم شب مبارکى است خداوند نظر رحمت مى‌فرماید بر بندگان مؤمن خود و کسى که در این شب به طاعت حق تعالى مشغول باشد از براى او باشد اجر صد نفر سائح یعنى روزه‌دار ملازم مسجد که معصیت نکرده باشد خدا را، طرفة العینى چنانکه در روایت نبوى(ص) است پس این شب را مغتنم شمار و مشغول کن خود را به طاعت و عبادت و نماز و طلب حاجات از خدا همانا روایت شده که هر که سؤال کند در این شب حاجتى از خداوند تعالى به او عطا خواهد شد.

روز بیست و سوم ماه ذی‌القعده در سال ۲۰۳ قمری به قولى شهادت حضرت امام رضا(ع) واقع شده و زیارت آن حضرت از نزدیک و دور از جمله اعمال مستحبی در این ماه پر خیر و برکت است.

منبع: مفاتیح‌الجنان شیخ عباس قمی

انتهای پیام
captcha